Omega De Ville Automatic, men hva mer...?

Medlem
3. feb. 2016
Sted
Bærum
En kollega kom bort til meg i dag, og ville prate litt klokker. Nærmere bestemt så hadde han noen spørsmål om en klokke som han hadde arvet fra sin mor. Han sa han hadde søkt litt rundt på nett, uten å finne noe.

Men jeg kunne dessverre ikke bidra...

Aldri sett noe sånt før, så vet ikke mer enn det som står på skiven:
Omega. Automatic. De Ville. Swiss Made.

På baksiden står det kun:
Steel Case.

Og på langsiden:
S20.

Noen som har sett noe sånt før eller vet noe om klokken? Klokken er visst fra 80-tallet.
20170119_134553.jpg

20170119_133507.jpg

20170119_133638.jpg

20170119_133557.jpg

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
For å være sikker må man få sjekket urverket og innsiden av baklokk/kasse. Der vil du finne et serienummer og et referansenummer (eller modellnummer). Før vi har det blir det gjetting...

Så skal jeg gjette ser dette ut som en ref. 155.005, cal. 684, midten av 70-tallet eller deromkring. :)

For å være sikker må man få sjekket urverket og innsiden av baklokk/kasse. Der vil du finne et serienummer og et referansenummer (eller modellnummer). Før vi har det blir det gjetting...

Så skal jeg gjette ser dette ut som en ref. 155.005, cal. 684, midten av 70-tallet eller deromkring. :)

Takk for svar! :) Enig i at 155.005 ligner på klokken til kollegaen min, men ser kanskje heller ut som "herreversjonen". Ikke helt lik skive, baklokk og glass, men modellen kan vel ha kommet i flere varianter.

Jeg skal be han om å få den åpnet, så fjernes forhåpentligvis all tvil. Er dette noe en uproblematisk kan gjøre selv, f.eks. med en kniv e.l., eller bør han la en urmaker gjøre det?

Han var ikke helt sikker på om han ville holde på klokken, så ville også vite litt mer om verdi. Jeg sa antakelig mellom 3 og 10 et sted, det er vel sånn ca der fleste slike Omega ligger..?

Han var ikke helt sikker på om han ville holde på klokken, så ville også vite litt mer om verdi. Jeg sa antakelig mellom 3 og 10 et sted, det er vel sånn ca der fleste slike Omega ligger..?

En dameklokke, ja det kan nok stemme. :)

3-10? Tviler jeg på dessverre. Vintage dameklokker er ikke særlig omsettelig, dette er i hovedsak en guttegreie. Derfor er dameklokker ikke så veldig interessant, så tror jeg du skal slite litt med å få 3000. Men klart: Treffer du den rette kjøperen/kjøperinnen.... ;)

Å ja, har du ikke åpnet klokker før, anbefaler jeg urmaker.

• Liker
Reaksjoner: Plainview