Omega geneve automatic - Modell og årstall?

Medlem
19. des. 2010
Sted
Oslo
Hei igjen!
Min far arvet av sin far et Omega gull ur, som jeg lurer litt på når er produsert og hvilken modell det er. På uret, i selve skiven står det: Omega, Automatic, Geneve.
Den er kjøpt på bjerke, min far tror den er kjøpt på 70tallet.

På baksiden står det: 723 6877 (Antar dette er serienummeret?)

Nummeret gav ikke noe resultat når jeg søkte på omega sin hjemmeside.

ipblgo.jpg

(Beklager dårlig mobilbildet)

Håper noen her inne kan hjelpe! :)

- Forgjeves

Heisann

For å identifisere eldre Omega kommer en ikke utenom å åpne baklokket for å se hva som står der.

På innsiden vil du finne et kassenummer, et modellnummer og på urverket vil modellbetegnelsen til urverket stå.

Tallet på baksiden er nok ikke serienummeret da de for Omega på 70tallet går fra 29 000 000 til og med 42 millioner. Se her

Det jeg kan fortelle deg er at du har en Omega Geneve (Geneve er modellen) med et automatisk urverk. Den er mest sannylig fra 70-tallet da firkantete (TV-shape) kasser var populært da. Med tanke på at det er en Genve tipper jeg at den er gullbelagt eller plated. Altså ikke solid gull. Geneve var en slags entry-level Omega, lillebroren til Constallation.

Du kan eventuelt google etter Omega Geneve TV-shape og se hva du finner. Sikreste måten å finne rett modell på er å åpne baklokket. Da vil du også få produksjonsåret.

Hei, jeg er rimelig sikker på at det er en 162.0052.

Vintage databasen til Omega er veldig grei for å finne info om gamle ur, men du må registrere deg. Adressen er: http://62.73.172.167/cu_vintage/main.php (ser dodgy ut, men er korrekt).

Om denne sies det:

Case : stainless steel - 31,5 x 31,5 mm - rounded square dial opening.
For leather straps of 18 mm lug-size
International collection : 1973-1975
Swiss retail price (1973) : CHF 285.-
Also available in 18K solid yellow gold (BA 162.0052, CHF 795.-) and in 14K yellow gold-plated 20 mic. (MD 162.0052, CHF 305.-).
Replacing watch ref. 162.0042
AM

Type: Automatic (mechanical)
Caliber number: 1012
Created in 1973
23 jewels
Central sweep-second hand

eMuseumPlus.jpeg

Nja, gi heller æren til Omega. Veldig ålreit at de har en skikkelig database med tilsynelatende alt gammalt og obskurt. (men takk :) )

Wow, imponerende! Mange takk til deg, dette var midt i blinken :)
Kan ikke se for meg at det er en annen modell enn denne, er helt identisk.
Noen mening om hva tallet bakpå kassen kan være? Var veldig vanskelig å lese, måtte ha den litt på skrå opp mot lyset.