Omega gull - finner ingen som er lik på hele internett!

Medlem
30. okt. 2024
Sted
Oslo
Hei!

Noen som kan hjelpe med noen nøyaktige fakta om denne vintage Omega gullklokken?

Den har bare hatt en eier/bruker; mann født 1893.

Jeg har søkt i flere timer på nettet for å finne noen som er helt like, men selv om jeg har sett bilder av mange hundre Omega gullklokker fra 40- til 70-tallet, så finner jeg ingen som er helt like. Jeg tipper at denne er fra 50-tallet.

Det som først og fremst skilller denne fra de jeg har funnet som er nesten like, er at denne er veldig "ren" og ikke har noen merker for å anvise minutter. Virker litt mer "eksklusiv" enn de jeg har funnet som er nesten like. Har vist den til en urmaker med god kjennskap til Omega, men han kunne ikke hjelpe, men var enig i den var veldig fin med litt eksklusivt preg.

Jeg er jo også nysgjerrig på verdien. De som lignet mest så jeg enten var solgt for eller lå til salgs for mellom 3.500 og 5.500 dollar.
Omega-gull-1.jpg
Omega-gull-2.jpg

Kan ingenting om Omega, men tror denne heter/kalles "De ville" og er fra 70-79!

Prisene ligger på rundt 2000 kroner..

Lenke er ikke original, men veldig vanlig på 70 tallet :)

Håper du får svar om noen som er mere sikker enn meg! Jeg søkte bare på google Lens!

Hei og velkommen til TS :)

Flott klokke. Jeg har en mistanke om at verdien kan være litt høyere enn 2000 kr, men her vil modell og mer informasjon om urverk, nøyaktighet, når den sist var til service og om det er en gullbelagt urkasse i stål eller en urkasse i gull (eventuelt karat) ha mye å si for hva prisen kan være.
Har du et bilde av baklokket?

Dersom en urmaker kan skru av baklokket for deg, så ta et godt bilde av urverket og innsiden av baklokket.

• Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Hei, og takk for svar.

Ifølge urmakeren er hele urkassen i gull. Stusser litt over at den kan være fra 70-tallet. 80-åringer pleier vel ikke å kjøpe seg/få dyre gullklokker?

Har googlet, "De Ville, Omega, gold, vintage mv.", men finner fortsatt ikke noen klokke som er helt identisk!

Urmakeren testet den i en "maskin" og sa den gikk litt sakte (1 min per time?)

Har ikke noe bilde av baklokket. (trenger hjelp til det). Det er ikke noe å se på baksiden annet enn "blankt" gull!

Redigert:
Jeg vil gjette på at klokken kan være fra 1950- eller 60-tallet, designet med en mindre sekundviser klokken seks vanlig på den tiden. Men her tipper jeg det finnes folk som vet en del mer enn meg.

Jeg har ingen grunn til å betvile urmakeren sin vurdering at det er en gullkasse, gull baklokk støtter det. For å komme nærmere bør du nok få til et bilde av innsiden av baklokket og urverket.

Urmakeren testet den nok på en timegrapher. Ett minutt avvik per time er et nokså stort avvik. Dersom du ikke bruker den så ofte, så vil det jo ikke være så farlig. Men den har nok uansett godt av en rens/service. På en slik Omega kan det kanskje lønne seg også, dersom du vurderer å selge den videre.

Tipper den er fra starten av 60-tallet, viserne er noe Omega gjerne brukte på 50 og begynnelsen av 60-tallet. Dersom den er i rent 14 eller 18k er nok verdien på over 10k, iallfall går disse for det i UK. Verdien kommer også an på verket, automatverk fra Omega er generelt mer verdt enn de manuelle verkene. Den er noe uvanlig, utforming på kassen ligner endel på de som var vanlig på Genève modellene i stål.

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Hei, stusser litt på tallskiven. Kan være at den er malt på nytt. Ikke minutt visning og swiss merking nederst på skiven. Bilde av urverk og innsiden av baklokk er nødvendig for å få den identifisert. Typisk 1960 talls utseende

Takk for nye svar og opplysninger!

Hvis tallskiven er malt på nytt, så må det ha vært virkelige "proffer" som har gjort det. Jeg synes klokken også ser mer elegant ut i virkeligheten enn slik den fremkommer på bildene.

Jeg får vurdere å få sjekket klokken inni for å finne ut mer!