Omega lommeur Grand Prix Paris 1900

Medlem
27. feb. 2014
Sted
N/A
Noen som har kjennskap til denne? Sjeldenhet? Funnet litt på nettet, men ingen helt identisk.

image_zps7bdce2e8.jpg

image_zps0fccf820.jpg

Hei.

Omega lommeur finnes i mange variasjoner og er i utgangspunket ikke skjeldne. Tenker du på den litt provisoriske røde 24 timers skalaen?

Jeg har selv en Omega med rød 24 timers skala og har lett etter info uten å ha funnet noe. Min teori er at skalaen er påstemplet etter at uret forlot Omega fabrikken. Kanskje for å gi uret et litt militært utseende, for å gjøre det mere lettselgelig ovenfor det private markedet? Spesielt under første verdenskrig dukket det stadig opp ur med 24 timers skalaer, da orginalt fra fabrikk. Kanskje andre her på forumet har mer info?

Jeg antar at uret ditt er i fra perioden 1910-1920, serienummer på urverket kan bekrefte produksjonår nærmere. Jeg tror viserene på uret ditt er utskiftet en eller annen gang. Bilde av urverk hadde heller ikke vært dumt.

Grand Prix Paris 1900, var en verdenutstilling i Paris fra April til november 1900, som feiret den industrielle revelusjonens prestasjoner av det siste århundret, og for å akselerere utviklingen inn i neste.

Longines, Zenith og Omega masseproduserte " Grand Prix Paris 1900" på lommeur kassene sine så de skulle se eksklusive ut. Ofte med de rimeligste verkene så alle kunne ha råd til å kjøpe klokkene. Overproduksjon av disse kassene kan man ofte se på at de også brukte disse på senere produksjoner av ur på 1920-30 tallet.

Dessverre så er disse klokkene ganske vanlige.

Noen som har kjennskap til denne? Sjeldenhet? Funnet litt på nettet, men ingen helt identisk.

image_zps7bdce2e8.jpg

image_zps0fccf820.jpg

Har et identisk ur hjemme. Morsomt å se det er fler som har det. Har forstått det som at dette er et realtivt vanlig lommeur, med en forholdsvis lav bruktverdi. Men flott å se på er det ;)