Omega megaquartz

mnl

Medlem
7. jan. 2014
Sted
Oslo
Hei alle sammen!

Jeg har en gammel Omega Megaquartz som jeg kunne tenke meg å få satt i stand. Dette er jo et quartz ur (desverre), men det er tross alt en gammel Omega som jeg synes det hadde vært utrolig artig å kunne bruke iblant. Hovedgrunnen til dette er at den tilhørte min bestefar - altså er det affeksjonsverdien som er viktigst her. Klokka har ligget ubrukt i mange år (min bestefar døde i 1989). Jeg fikk satt i et batteri i den for ca 10 år siden og da gikk den en stund, noe mer om urets tilstand vet jeg ikke, bortsett fra at den helt åpenbart trenger rens. Jeg vet også at det mangler et lite metalldeksel som lå som en beskyttelse over deler av verket.

Grunnen til at jeg henvender meg til dere er både for tips, men også morro om noen vet litt om denne type klokke og har lyst å dele litt info. Etter å ha googlet litt ser jeg at disse urene ikke er verdt allverdens - selv i god stand, men det er som sagt mer en personlig greie for meg med denne klokka ;)

Slik jeg ser det er det to alternativer: Restaurering eller rens.

Restaurering: Jeg vil anta at dette overhodet ikke vil lønne seg i forhold til klokkas verdi. I tillegg aner jeg ikke om dette er mulig å gjøre her i Norge? Ser på nettet at man kan sende Omegaer til Sveits for full restaurering, men jeg antar at dette vil koste svært mange tusenlapper og dermed være ganske uaktuelt.

Rens/overhaling: Har dere noen tips til urmaker i Oslo? Kan man evt. få urmakeren til å gjøre den penere i tillegg til rens og batteri? F.eks. puss/polering osv? Har dere evt. noen andre tips til hva man kan gjøre for å få den til å se bedre ut? Gullmalingen er slitt av enkelte steder på innsiden av lenken, men det er kanskje ikke noe annet å gjøre med det enn å bytte den. Kanskje det kan dukke opp noen brukte dele-klokker på ebay?

Legger ved noen bilder av klokka. Som dere sikkert skjønner har jeg ikke så mye erfaring med dette så alle tilbakemeldinger mottas med takk :) Det er jo mulig dette er et dødfødt prosjekt og at det vil bli urimelig dyrt, men det er også nettopp derfor jeg henvender meg her.

Forøvrig et utrolig fint og morsomt forum som har vekket en liten klokkeinteresse i meg - jeg tror den ligget latent en stund (min første mekaniske er på vei i posten - begynner på et overkommelig nivå i form av en automatisk Seiko diver:)) Fantastisk hvilken mengde kunnskap som finnes her inne!

Min gamle Omega Megaquartz:

Redigert:
Velkommen!

Ta den med til Walther Bjerke på Sagene, som drives av @Arcticboy. Så kan dere diskutere litt hva dere bør gjøre med klokka.

Redigert av en moderator: