Omega military 47 -48

Klokken ser fin ut den, vanskelig å sitte på side linjen å si att ting er feil priset. Folk må få lov til å sette den prisen de vil ha for tingene sine. Hvis du liker klokken er det alltid lov å gi ett bud som du mener er fair.
Til syvende og sist så er det markedet som bestemmer ;)

Hei, og velkommen!

Er du på jakt etter en ekte militær-klokke, en fin vintage bruksklokke eller samler du på vintage-klokker?

Dette er ikke en militær-klokke i den forstand at den har blitt brukt av militæret. Den mangler bl.a. serienummer på baklokket og en T på skiva. Den er også restaurert, slik at dette er en fin bruksklokke, men mange vintage-samlere ønsker slike klokker urestaurerte. Så det handler mye om dine preferanser.

Som Preben sier er prisen noe selger bestemmer. Du må bedømme om du ønsker å betale det selger ønsker. Men jeg kan uansett si at en 36mm vintage-klokke fra slutten av 40-tallet ligger som regel i dette pris-leiet.

Hei, og velkommen!

Er du på jakt etter en ekte militær-klokke, en fin vintage bruksklokke eller samler du på vintage-klokker?

Dette er ikke en militær-klokke i den forstand at den har blitt brukt av militæret. Den mangler bl.a. serienummer på baklokket og en T på skiva. Den er også restaurert, slik at dette er en fin bruksklokke, men mange vintage-samlere ønsker slike klokker urestaurerte. Så det handler mye om dine preferanser.

Som Preben sier er prisen noe selger bestemmer. Du må bedømme om du ønsker å betale det selger ønsker. Men jeg kan uansett si at en 36mm vintage-klokke fra slutten av 40-tallet ligger som regel i dette pris-leiet.

Hei og takk for deres svar!

Jeg er ute etter en fin vintage bruksklokke som du nevner, så hvorvidt den faktisk er brukt i militæret eller ikke, er ikke så nøye, men det er selvfølgelig viktig at alt det andre er på plass.

Når du sier at det mangler serienummer på baklokket, betyr det at baklokket har kommet på i senere tid og er uoriginalt?
Kan du utdype mer hva du mener med T´n på skiva?(rookie)

J

Hei
Synes annonsen er misvisende. Denne har ikke noe med militæret å gjøre, men er en standard restaurert Omega klokke fra slutten av 40 tallet. Dvs. grundige polert med en "ny" ikke original tallskive. Husk på at verket er snart 70 år gammelt, noe man må tenke på ved bruk. Neppe for daglig bruk 365 dager i året. Ser fin ut da :)

Hei og takk for deres svar!

Jeg er ute etter en fin vintage bruksklokke som du nevner, så hvorvidt den faktisk er brukt i militæret eller ikke, er ikke så nøye, men det er selvfølgelig viktig at alt det andre er på plass.

Når du sier at det mangler serienummer på baklokket, betyr det at baklokket har kommet på i senere tid og er uoriginalt?
Kan du utdype mer hva du mener med T´n på skiva?(rookie)

J

Ok, da tror jeg du skal sikte inn på ei klokke fra 60- eller 70-tallet i stedet for. Som @chronometer sier er dette ei klokke med et verk som er nesten 70 år gammelt. Verkene som kom seinere var av en mye bedre kvalitet, og generelt kan man si at kvaliteten var på sitt høyeste på slutten av 60- begynnelsen av 70-tallet.

Militære klokker ble merket, gjerne med militært serienummer på utsiden av baklokket og med en "T" eller pil på skiva. Dette var klokker som ble brukt i tjenesten.

Det er mange fallgruber ifb med vintage. Det er ikke så mye replikaer som er problemet (det forekommer), men mer klokker satt sammen av mer eller mindre tilfeldige deler fra forskjellige modeller. Du bør derfor sette deg inn i modell-referanser skal du kjøpe ei vintage-klokke og lære deg hva som er en original utgave av en gitt klokke.

Anbefaler deg å se etter en Omega Seamaster fra 60-tallet med verk i 500 eller 600-serien hvis du likte den som lå på Finn. Men det krever litt innsats, venting og ikke minst googling slik at du ikke kjøper noe du ikke vil ha. Spør gjerne her på forumet også. Men det er viktig å spørre FØR du kjøper, men det har du vel allerede forstått med din første post. :)

Redigert av en moderator:
Jeg hører på deres råd, og lar forfengeligheten vike for fornuften.

En fin klokke, men kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg ikke greid å la den ligge i skuffen til hverdags. Det i sammenheng med at den jo faktisk er 70 år gammel, min type bruk, og ikke minst at den har en uoriginal urskive, gjør at jeg fort kunne blitt skuffet.

Min første post, og jeg har allerede lært noen nye ting. Takk til alle som bidro!:D

J