Tusen takk med forklarklaringen, det gir mening og synd de må butikkene mister eksklusive merker. Min lokale klokkeforhandler har også mistet Omega, kan se ut som det er kun de store som får beholde merket. :/De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre kundens opplevelse bedre. De fleste går mot dette.
De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre leveringskjeden hele veien til sluttbruker og hindre tidligere muligheter for rabatter.De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre kundens opplevelse bedre. De fleste går mot dette.
De vil fokusere på Boutiques for å kunne styre leveringskjeden hele veien til sluttbruker og hindre tidligere muligheter for rabatter.
Her må jeg bare si meg enig. Jeg greier ikke etter beste evne å forstå logikken annet enn at de skal prøve å være like gode som "storebror". Tror det er en taktikk som kommer til å slå helt galt ut for de med tiden. Det er ingen som får lyst på en Omega fordi de setter opp prisene, snarere tvert i mot. Det var jo når Omega hadde momentet som Tudor har nå med "mer klokke enn prisen skulle tilsi" at Omega var sjarmerende. Nå virker det bare tullete og krampeaktig. Overraskende at de ikke anerkjenner sin plass i markedet og heller spiller på det de var gode på.Jeg har ingen videre peiling på dette, og min eneste Omega er kjøpt brukt her på sonen, men inntrykket jeg sitter igjen med er at de setter opp prisene kun for å virke mer eksklusive. Hvis en Rolex koster 100k så må de koste omtrent det samme hvis det skal være "like bra". Så er det merkelig nok tomt for Rolex over alt, men uansett hvor du er så står det alltid en masse limited edition Omega i monteret til disse tullete prisene. Selv de som har tøysepenger nok er vel ikke _så_ lettlurte, så jeg skjønner ikke helt hvordan dette egentlig fungerer for dem?
Det er ingen som får lyst på en Omega fordi de setter opp prisene, snarere tvert i mot (...)
Jeg tror dessverre det er mye sant i det du sier.-Jeg er i det store og hele enig i betraktningene dine, men vil (siden dette er internett) kverulere litt på akkurat den påstanden der, armbåndsur av denne typen er absolutt det markedsførere liker å kalle Veblen-varer - altså varer der endel av motivasjonen for å kjøpe er at man skal signalisere til omverdenen/imponere.
Da blir plutselig prisen i seg selv et pluss - at man kan vise at man har noe som ikke er for Hvermansen. (Og, såklart - så lenge markedet rundt Rolex er så dysfunksjonelt som det er, kan det nok gi brukbar uttelling å følge på prismessig, men å faktisk ha varene tilgjengelig-ish i butikk.)
Man må dog passe seg så man ikke oppfattes kun som noen som har kastet seg på prisjaget - så det kan nok være lurt å operere med en viss ventetid, selv om uret skulle ligge klart på bakrommet idet kunden bestemmer seg for å kjøpe. Det at det er litt styr å få tak i uret er nok endel av kjøpsopplevelsen...
Man må dog passe seg så man ikke oppfattes kun som noen som har kastet seg på prisjaget - så det kan nok være lurt å operere med en viss ventetid, selv om uret skulle ligge klart på bakrommet idet kunden bestemmer seg for å kjøpe. Det at det er litt styr å få tak i uret er nok endel av kjøpsopplevelsen...
Men hvis det ikke engang er reell knapphet på varer, og fabrikant+AD-apparatet lager teater bare for å virke mer hoyty toyty? Da blir det for dumt. Da tror (håper?) jeg virkelig at de mister flere kunder enn de vinner.
-La meg innlede med å presisere at jeg absolutt ikke har noe grunnlag for å si at noen forhandlere/merker opererer på dette viset; det jeg mente var at det nok kunne være en god idé siden de, til syvende og sist, jo er i underholdningsbransjen.
Man kjøper -generelt sagt- ikke et luksusur for å vite hva klokken er; man kjøper et for å vise at man har råd, for å vise at man har god smak, for å... Vel, et lass grunner som ikke har stort å gjøre med å finne ut hva klokken er.
En del av kjøpsopplevelsen er jo hvordan man blir mottatt og behandlet, og jeg ville absolutt tro at man signaliserer eksklusivitet ved vise at det er knapphet på varen, better still om man signaliserer at det er knapphet, men at man jo kan strekke seg litt ekstra for en såpass sympatisk, beleven og bemidlet person som akkurat deg som står i butikken just nuh.
Det hadde ikke vært helt det samme om du kom innom for å kjøpe en Sub, en Speedmaster, en Overseas eller hva det måtte være - og de bare strakte seg bak disken og tok en boks fra hylla med titalls identiske bokser på, slo inn beløpet og spurte 'kort eller kontant?'
Ulike kunder setter pris på ulike opplevelser, den ser jeg. Det jeg lurer på er vel om det er et lurt trekk av Omega å prøve å gjøre seg eksklusive på denne måten.
Jeg er kanskje bare trist over at Omega er i ferd med å bli noe jeg hverken har råd til eller lyst til å kjøpe. (Jeg tuslet inn døra hos Thune da jeg rundet 40, hadde en hyggelig prat med selger der og vandret ut døra med en knallfin Planet Ocean. Bare prisutviklingen i seg selv gjør at det antagelig hadde blitt Seiko, Oris, Longines eller noe slikt istedet hvis jeg skulle gjøre samme type kjøp i 2023)
Ja, det er ingen som trenger en klokke for å vise tiden @OddE, men samtidig litt synd at det prises høyt bare fordi de kan og at det visstnok gjør det mer eksklusivt. Gir jo en litt dårlig smak i munnen.
Nei det synes jeg ikke. Betraktelig større rabatter observeres ved større AD’ers årlige salg.Jeg ser jo at disse små forhandlere nå selger restlageret -20-25%, men er det egentlig ikke bare den vanlige Omega-rabatt? Noen som mener dette er løp-og-kjøp?
Jeg ser jo at disse små forhandlere nå selger restlageret -20-25%, men er det egentlig ikke bare den vanlige Omega-rabatt? Noen som mener dette er løp-og-kjøp?