Omega PIC (Product Identification Code)

Medlem
14. mai 2012
Sted
Asker
Ref-nummeret på Omegas modeller kan man se oppgitt i annonsene på mange forskjellige måter, fra tre opptil fjorten sifre.
Etter litt "forskning" har jeg funnet ut at offisielt har Omega selv hatt tre forskjellige metoder, med h.h.vis syv, åtte og fjorten sifre.
Men i hvilke perioder var de forskjellige systemene i bruk, og hva betød de enkelte sifrene ?
Det siste (og någjeldende) systemet med fjorten sifre fant jeg etter mye leting på nettet en grei forklaring på. De andre har jeg lett og lett og lett etter, men forgjeves.
Er noen her inne i stand til å gi meg den rette linken ?
Dette burde kan hende være en del av en "bibel" for Omega-samlere, og kanskje Administrator kunne la den ligge som en "fast overskrift"?

Det siste (og någjeldende) systemet med fjorten sifre fant jeg etter mye leting på nettet en grei forklaring på. De andre har jeg lett og lett og lett etter, men forgjeves.
Er noen her inne i stand til å gi meg den rette linken ?
Dette burde kan hende være en del av en "bibel" for Omega-samlere, og kanskje Administrator kunne la den ligge som en "fast overskrift"?

Hva med å legge ut hva du har funnet som et bidrag til "bibelen"?

Jeg forholder meg stort sett til klokker som har seks siffre, eks. 145.022. Eller kanskje en 165.024. :)

Skal slutte å flåse: Vær obs på at sju-siffrede referansenummer egentlig er gamle siffre som er tilpasset det nye regimet, eksempelvis 145.0022 (de legger til en null etter det tredje sifferet). De gamle referansene ovenfor erstattet de 4, 5 og 6 siffrede nummerene (2998-1, eller 2998-62) rundt 1962 mener jeg det var. I alle fall gjaldt det for Speedmastere, da 2998-62 og 105.002 var den samme klokka.