Omega PO vs Rolex Submariner. Hjelp!!

Dette er desverre ikke første gang Omega slipper et verk som kanskje skulle vært testet noe mer før det gikk ut i markedet.
33xx serien var jo også hjemsøkt av mye problemer. En chronograph basert på F. Piguet, som kanskje strengt tatt ikke passet like godt som sportschrono.

Men for all del. De aller fleste PO eiere er fornøyde, og klokkene fungerer knrikefritt i de fleste tilfeller.
Personlig ville jeg staset på et verk med laaaang fartstid, og hvor alle barnesykdommer er utredet.
Det er jo fortsatt mulig å kjøpe Omega Seamaster med cal. 1120. Denne er jo til de grader gjennomtestet over mange år.

Både Sub og PO er på min topp 5-liste over favorittur, så jeg kjenner meg igjen i ditt dilemma.
Som mange nevner, så er Sub en klokke alle klokkeinteresserte kommer innom før eller siden uansett.
Det blir ikke akkurat bedre av å henge her på tidssonen. Jeg tror derfor at det er større sjanse for at du fortsatt drømmer om en Rolex hvis du kjøper PO, enn at du drømmer om en PO hvis du kjøper deg en Sub.
Nå drømmer jeg selvfølgelig om en PO selv om jeg eier en sub, men det haster ikke SÅ mye.

Hvis du ikke vasser i kronasje, så kan det være et fint argument at Rolex holder seg bedre i pris.
Husk også at det er stor forskjell i størrelse på dem. Både lenke og hus er vesentlig større på PO-en. Særlig hvis du vurderer 45mm-versjonen.

Lykke til med valget. Det blir perfekt uansett hva du velger!:)

Jeg er jo en svoren Rolex-entusiast, men har ikke klart å gi slipp på min PO. Et flott bruksur med god tilstedeværelse på hånden. 42mm er mer enn nok for meg. Med orange bezel har POen blitt min sommerbeater. Solid kasse med mange Omega-historiske trekk, litt farge både på skive bezel, skikkelig vanntett, solid lenke. Mye å like til meget gode bruktpriser.

Rolex holder seg pr dags dato best i pris.
Rolex har høyest "harryfaktor" blant de "uinnvidde" og du kan i høyere grad enn med omega risikere å settes i bås som "show-off, nyrik, lite klokkepeiling etc etc.."
Sjansen for at folk som ser en Rolex den spør: "er den fake?" er også definitivt til stede, og det er slett ikke sikkert de tror deg når du bedyrer klokkens ekthet da dette er en av verdens mest kopierte klokker og kopiene etterhvert har blitt meget gode...
Foreløpig er ikke Omega like utsatt, men PO´en har vært en bestselger også hos piratene, så om noen år kan nok dette også ramme Omega hardere.
Begge er nå (2500C) svært driftssikre.
Rolex har dokumentert driftssikkerhet på sitt verk over lengre tid.
Omegaverket har på sin side lengre serviceintervaller.
Begge er relativt støt og vannsikre og bør tåle en tøff beatertilværelse ganske bra.
Lenken er mer "massiv" og virker teknisk mer solid på Omega.
Begge kler lenker og remmer -nato, zulu, gummi, alligator og lær like godt.
Om du finner en av de "gamle" PO´ene er det mulig at disse vil holde prisen relativt bra, da Omega er i ferd med med å øke prisen relativt markant på hele kolleksjonen og er vi heldige vil dette smitte over på bruktmarkedet der den gamle PO´en antagelig vil fortsette å ha en fan-skare da den har vært det nærmeste Omega har kommet en "Submariner-suksess" de siste ti årene.
Rolex har 904-stål som noen påstår er mer allergifremkallende (Nikkel) enn Omegas 316-stål.
Omega har god antirefleks og matt skive.
Rolex har heller tvilsom;) antirefleks.
Innsynsvinkelen ved undervannsbruk antar jeg at er marginalt bedre på omega da glasset er svakt buet og grensen for totalrefleksjon vil være noe bedre. (ikke forsket på dette, bare antar..)
---------Veldig fornøyd med PO´en min, men ser ikke bort fra at en sub ligger i fremtiden.
-----------------hadde jeg hatt en sub, ville jeg nok ikke sett bort fra at en PO var fremtidsaktuell..
;)

Omega har god antirefleks og matt skive.
Rolex har heller tvilsom;) antirefleks.

Dette går i Rolex' favør spør du meg. Den ytre AR-behandlingen på POen min ble svært brukspreget etter en stund, en masse microriper som syntes godt i vinkel. Derfor pusset jeg bort hele belegget :)

Jeg forsto aldri hvorfor de la AR på oversiden av glasset på PO, da faren er stor for at man får riper i belegget.
Den eldre Seamaster'en har kun på undersiden av glasset, og det burde holde.

For mitt vedkommende var det lett.
POen jeg prøvde hos Lervik Ur var med sine 45mm for stor for meg.
SUBen satt som støpt.
POen står på siden til Lervik Ur enda, under salg-brukte ur. De skal har 18k for den og det er den sikkert verd.
En flott klokke spør du meg. :)
On en Rolex er harry kommer vel an på personen som bærer den.
Jeg kommer ikke til å flagge SUBen under morgenkaffen. Kjører nato og gjør som ingenting. Ville garantert bli oppstandelse hvis de fikk nyss i at en har brukk 33k på en klokke,
De aner ikke hvordan dette fungerer og at det faktisk er en god invistering.
Leste at en her på forumet skrev at han måtte se tre ganger på klokken for å se hva den var. Kjenner meg igjen der :D Det er det det dreier seg om. Å vite selv, ikke at alle andre vet.......synes nå jeg

Problemet Omega hadde med Co- Ax gikk på smøringen av anker og ganghjul. De har fått orden på det nå, MEN jeg er en av de som mener det er overpriset. Når den første Bond med 1120 verket kom kostet den, om jeg ikke husker feil, 14700.-

Hva den koster idag er jeg ikke sikker på, men å bytte ganghjul, anker, balanse og montere 4 ekstra syntetiske rubiner forsvarer ikke peisen på over 20000 idag... Det er og blir et etaverk.

Suben er flott, men veldig vanlig da.

For veldig mange er Rolex et scoop på alle måter, spesielt om man bytter og flipper og trader hver 6mnd.

Er det ikke litt mer stas å kjøpe seg en ny Omega enn en Rolex du ikke aner hvor mange og hvem som har eid før deg?

Er det ikke litt mer stas å kjøpe seg en ny Omega enn en Rolex du ikke aner hvor mange og hvem som har eid før deg?

Føler denne passer godt inn her;)

you-know-you-are-not-the-first-used-car-advertisement.jpg

Så er beslutningen tatt!

Takk for fine tips og innspill - Beslutningen er endelig tatt :p
Begge klokkene er prøvd på armen, og jeg synes Sub`en ble litt pinglete sammenlignet med PO`n.
PO`n føles rett og slett rett for meg, og da blir det sånn ;)

Det siste hinderet er $$$$$$
Jeg har fått med meg at Protid tilbyr finansiering. Ser for meg å betale 15 lapper cash, og resten i månedlige avdrag over 1 år, rentefritt :cool:

HERE WE GO!!!

Takk for fine tips og innspill - Beslutningen er endelig tatt :p
Begge klokkene er prøvd på armen, og jeg synes Sub`en ble litt pinglete sammenlignet med PO`n.
PO`n føles rett og slett rett for meg, og da blir det sånn ;)
HERE WE GO!!!

Kan ikke i mine villeste fantasier tenke meg at du blir misfornøyd med det valget!
Gratulerer og velkommen i "klubben"! ;)

Jeg startet tråden i sin tid med det store dilemmaet "Planet Ocean eller Submariner?"

Mitt valg falt på Planet Ocean, og siden det har jeg også samlet inn nok cash til å kjøpe uret. Tur`n gikk til en Protid-forhandler, der jeg fikk topp service, og etter kort tid var en PO, XL, three hands, sort bezel, hvite tall med lenke på armen. Følelsen var digg!! :cool:

Jeg har allerede blitt utrolig glad i klokka, og det er som om klokka har forandret seg i løpet av den korte tiden jeg har hatt den. Endringene har utelukkende vært positive! Jeg har liksom oppdaget andre sider ved den. Er sikker på at mange på forumet skjønner hva jeg mener. Kona stusser, he he.

Klokka har fra dag èn gått 3 sekunder for fort pr. dag. Ut i fra det jeg har forstått så er dette innenfor det akseptable. Kan jeg allikevel håpe på at den kan justeres enda nøyere??? Svar mottas med takk.

Uansett, jeg er veldig fornøyd med klokka, og har allerede startet å titte på nye klokker. Kjenner det er som
en besettelse, en herlig besettelse! :)

Tacoking