Omega Railmaster går litt for fort etter service

Når den ikke holder tiden som den skal så for du trøste deg med at du for brukt mye tid sammen med klokka de;)
For mange er høydepunktet om dagen å trekke sin mekaniske klokke hver morgen. For da tilbringer man tid med klokken og for sett hvor fin den er :) Syns stort sett alltid alle mekaninske sveitsere går noen få sekunder for fort i døgnet.
Uansett hva det blir til ny klage eller ei, klokka er fin, nyt den.

Mvh.

Nå har det gått et par måneder siden klokka var inne hos Swatch for andre gang, og klokka går fremdeles rundt 6-10 sekunder for fort i døgnet.
Bruker den i rotasjon med en del andre klokker, og f eks Speedy Proen min (som ikke er COSC sertifisert) er vesentlig mer nøyaktig.

Vet det er temmelig flisespikkeri, men jeg synes det er litt dårlig at en klokke i denne prisklassen ikke skal klare å holde tiden like godt som en kompis sin Seiko 5 til under 2000 kr.

Det blir rett og slett et irritasjonmoment. Det hjelper selvfølgelig ikke at jeg har en jobb der jeg sitter og ser på klokka nesten hele dagen..

Denne har gått meg hus forbi (sikkert fordi den ikke sto i urmakertråden ;)). Akkurat coaxiale har jeg aldri skrudd på men prinsippene for service skulle være de samme. Er riktignok mindre olje på anker- ganghjul her enn på klassisk swiss escapement (jada, gresk for de fleste ;) ) men som sagt, prinsippene er like. Du bruker den og den oljen etter en gitt protokoll. Skal ikke være hokus pokus. jeg ville forsøkt å få den regulert en siste gang. Er ikke uvanlig at en klokke stabiliserer seg etter par måneder. Er også forskjellig bruksmønster fra person til person. Eksempelvis, sover man med klokken eller legger den fra seg på nattbordet. Bruker du den tolv eller femten timer i døgnet osv. Det kan hende at ditt bruksmønster tilfeldigvis "presser" klokken til å gå raskt (avhengig av posisjon). Strengt tatt skal den gå innenfor cosc uansett men den er syv år, og selv om det ikke er direkte gammelt kan det være en form for slitasje. Er uret magnetisert, vil det også gå fortere. En superduperenkel avmagneisering hos urmaker vil i så tilfelle ordne dette. Jeg ville ha eksperimentert med å legge det fra meg på natten i forskjellige posisjoner. Er en mulighet for at du kan få en skikkelig god rate dersom du legger det konsekvent med kronen ned. Eller opp. Eller flatt. Eller med glasset ned. Jeg ville prøvd ned med krone først. De aller mest pedantiske av oss lærer klokkene sine så godt å kjenne at de nesten kan regulere uret til nærmere null sekunder avvik ved å manipulere slik. Prøv å finn ut hva som er riktig for ditt ur...

:)