Omega reiseurtest: Seamaster vs Speedmaster

SantaMonica

Støttemedlem
Medlem
25. nov. 2014
Innlegg
2.135
Sted
Jessheim/Brooklyn
Den temmelig begrensede og snevre reiseurtesten: Omega Seamaster vs Speedmaster

1 klokke - 10 dager.
Det er ikke ofte samme klokke får sitte på håndleddet ti dager i strekk. Av og til skjer det på grunn av reiser hvor det er lite aktuelt å ha med mer enn strengt nødvendig. Mine to Omegaer har vært med på mange utflukter, men aldri sammen. I dette litt personlige innlegget vil jeg dele overfladiske erfaringer med Seamaster Planet Ocean (45,5) og Speedmaster Professional. Dette er helt uhøytidelig og kun ren underholdning. Ingen uttalelser er bastante og noe er humoristisk ment. Tekniske detaljer er utelatt. Finnes uansett side opp og side ned på TS skrevet av betraktelig mer kompetente personer enn meg. Her er det utelukkende bruksegenskaper som er i fokus. Jeg kommer overhodet ikke til å skrive noe nytt - dette er gamle klokker som er omtalt mange ganger før, men vi tåler vel litt til?

Omega Seamaster Planet Ocean har tradisjonelt har vært førstevalget mitt under gitte forhold. Det er mitt første mekaniske ur og har vært med på utallige turer rundt om kring i verden siden 2014. Business and pleasure. Noen mer utfordrende enn andre. Jeg er veldig glad i PO'n min og det var også den som startet hele greia med klokkeinteresse for min del. Mange vil kanskje tenke "bare vent" nå, men faktum er at den kommer jeg aldri til å selge.
IMG_0981.jpg


Selvsagt kan man argumentere med at det alltid vil være plass for flere ur i bagasjen på en reise. De tar jo ikke mye plass og man har jo som regel med seg flere par sko, flere skjorter og gjerne mer enn én dress. Forskjellen ligger i verdien. Ikke alle steder har man tilgang til safe der man bor. Det er heller ikke alle hoteller man stoler tilstrekkelig nok på til å la klokke(r) til mange tusen kroner ligge i en safe. På noen flyplasser bør man også være skeptisk til personalet i sikkerhetskontrollen. Av og til føles det derfor tryggest å reise med kun et eneste ur.
20150911_100633.jpg


Man kan argumentere for at PO ikke er et allround ur som passer til både dress og fritid. Jeg er helt med på at det finnes mer elegante dressur. Men bortsett fra det så er jeg ikke enig. Kanskje vil en faktor som håndleddsstørrelse spille inn. Dette er selvsagt en diskusjon hvor det hele bunner ut i personlig smak. Noen synes pulsklokke er greit til dress. Andre tviholder på klassiske dressur. Men tilbake til utgangspunktet: man skal reise med kun én klokke. Den skal tåle både høyt og lavt, samtidig som den skal fungere til formal business. PO'n er stor. Min egen PO 45,5mm med lenke kan antakelig også benyttes som slagvåpen. Submariner er kanskje et mer egnet allround ur. Men, filler'n heller, jeg er glad i PO'n min og i mitt hode fungerer den helt utmerket til det meste.
IMG_1306.JPG


I løpet av min tid med mekaniske armbåndsur har PO fått mange kommentarer fra "vanlige folk". Om det er negativt eller positivt vil det selvsagt være delte meninger om. Men faktum er at med daglig rotasjon mellom Omega, Rolex og Seiko, er Planet Ocean den eneste klokken jeg har fått nevneverdig med kommentarer på. Min Rolex GMT Master 2 BLNR synes jeg er mye mer "bling", men den får aldri oppmerksomhet fra folk utenfor klokkemiljøet. PO derimot....flyvertinner, medpassasjerer, restaurantansatte og sikkerhetskontrollører er blant dem som har hevet øynene og uoppfordret gitt komplimenter som "I love your watch", "That's a great looking watch", "Nice watch, which brand is it?". Og for all del, det er jo koselig og kan innlede en videre samtale. Men noen ganger i enkelte områder vil behovet for anonymitet være større. Det er da Omega Speedmaster kommer inn i bildet. Man on the Moon, som Archie ville sagt.
IMG_1369.JPG


Men først oppsummering for Planet Ocean

På plussiden: Solid, tøff og kul beater som aldri vil svikte. Nesten som en high-end Sinn U1. Tåler alt av vann. Vekker oppmerksomhet og kan innlede gode samtaler og interessante bekjentskaper. Stor og tung, kan i nødstilfeller brukes som slagvåpen. Går like fint til badeshorts som til dress (..min personlige mening). Innsyn til urverket (8500-mod.) er kjekt når man kjeder seg. Dato. Dreibar dykkerbezel er meget praktisk både under og over vann.

På minussiden: Vekker oppmerksomhet du ikke alltid vil ha. Stor og tung passer ikke for alle. Datoen er av og til hinder for å stille klokken når man reiser mellom tidssoner og går bakover i tid (21-03-problemet, i den grad man tar hensyn til dette). Ellers forsvinnende lite å trekke fra på dette glimrende reiseuret.

Jeg tror Aqua Terra kunne seile opp som en god kandidat i konkurransen om den beste reiseklokken fra Omega. Den er sannsynligvis mer enn nok robust til daglig bruk og er en flott dressklokke. Det var faktisk den jeg egentlig skulle kjøpe den gangen i 2016 jeg litt impulsivt endte opp med Speedmaster. Jeg er fortsatt åpen for Aqua Terra, men har ikke angret et sekund på Speedmasteren. Railmaster er sikkert også et alternativ, men liker ikke at den mangler dato. Kunne være interessant å høre andres erfaringer med Aqua Terra og Railmaster som allroundklokker. Feel free til å skrive noen ord i tråden. Som frequent flyer mellom mange tidssoner burde en GMT være førstevalget. Det hender jeg savner BLNR på reise og kanskje burde en PO GMT være et naturlig valg for meg. Men jeg greier meg strengt tatt uten.
IMG_1519 - versjon 2.JPG

Speedmasteren har nylig tilbrakt ti dager på håndleddet mitt på en reise som gikk både hit og dit. Det er selvsagt ikke første gang den har erstattet PO på reise, men denne gangen var det er mer bevisst valg av flere årsaker. Som en uhøytidelig oppsummering vil jeg trekke frem:

På plussiden: Lett og fin i bruk. Jeg er svært fornøyd med å slippe dato når den skal stilles til alle døgnets tider mellom ulike tidssoner. Klokken er bortimot helt anonym. De eneste menneskene i hele verden som har kommentert Speedmasteren min har vært klokkenerder som meg selv. Ingen andre bryr seg og noen ganger er det helt greit. Utseendet og størrelsen passer glimrende til dress. Nei, det er ingen klassisk dressklokke, men jeg mener man skal være temmelig hardcore konservativ for å diskvalifisere denne til formelle anledninger. Klokken er dessuten robust. Greier den måneferder så takler den det meste av hardship i hverdag og i felt. I tillegg tåler den normal omgang med vann dersom man ikke skal dykke. Da velger man selvsagt PO i stedet. Tidtaking er et pluss. Ikke veldig ofte den er i bruk, men kjekt å ha når man først trenger det. Funker utmerker med alt som finnes av reimer og kan slik sett enkelt fylle flere behov om man tar med seg skift. Jeg foretrekker lenke og skifter i grunn alt for sjelden.

På minussiden: Jeg savner dato. Omega Speedmaster kommer antakelig til å forbli den eneste klokken i samlingen min uten dato. Det irriterer meg å måtte dra frem telefonen hver gang jeg skal skrive dato på et eller annet fordi jeg aldri greier å huske det selv. Om det er visuelt pent eller stygt med datovindu på en klokke er meg helt likegyldig - her seirer funksjonaliteten.

På den nøytrale siden: Manuelt opptrekk vil noen kanskje mene er et minus, men akkurat det spiller ingen rolle for min del. Hverken positivt eller negativt. Det er så rutine å trekke klokken om kvelden, eller i løpet av dagen hvis jeg likevel sitter og plukker på den, at det går helt av seg selv. Har aldri opplevd at den har stanset i en bruksperiode.

IMG_1452.JPG


Konklusjonen er like vag som at dette innlegget neppe tilfører noen noe nytt: Om ikke Speedmaster er den perfekte reiseklokke fra Omega, så er det i hvert fall ikke langt unna. Lar man seg påvirke litt av klokkens historie - Moonwatch - kan man jo egentlig si at det er nettopp en reiseklokke den er. Fraværet av dato er både pluss og minus, men kanskje mest minus. Burde kanskje hatt en annen utgave med dato, samtidig som jeg liker den originale best. Men Seamaster er også en utrolig god reisekamerat. Det er den tøffe kompisen som aldri svikter. Skiven og viseren er fascinerende når man vinkler i ulike lyssettinger og kjeder jeg meg på et fly er det ganske mye underholdning i å se på den. Bezelen synes jeg er vel så praktisk som tidtageren på Speedmaster. Jeg er akkurat så konservativ at jeg nesten får vondt i magen når jeg ser joggesko til dress (- det ser man overraskende ofte) og jeg forsøker å unngå brune sko etter kl. 18. Men, dykkerur og astronautklokker synes jeg faktisk går helt greit til dress. Særlig hvis man er på en reise som innebærer ulike kontekster og hvor forholdene tilsier at én klokke er nok. Der er jeg.

Reiseurtest: Omega Seamaster PO vs Omega Speedmaster Pro = uavgjort

Kommentar: I tillegg til Seamaster og Speedmaster finnes det garantert tusen andre armbåndsur som er minst like godt egnet som reisefølge. Submariner er en klokke jeg tror jeg kan utfylle mange behov og jeg tipper jeg kjøper den i løpet av året som en del av søken etter det perfekte reiseuret. Jeg har blitt svært lite bastant med årene og vet at det som regel finnes mer enn én sannhet og at det er flere veier til Rom. Men, nå har jeg nå en gang valgt å skrive om disse to, poste i Omegatråden og tar det som et utgangspunkt for diskusjon.
 
Mitt eneste aber med Speedmaster er den distinkte mangel på vanntetthet. Å måtte legge fra meg et ur for å dusje er noe jeg på det sterkeste misliker, særlig på reise. Det er nok derfor min Planet Ocean XL 8500 har vært selvskreven reisevenn. Ikke at jeg bruker dress mye, men det er uproblematisk for meg (som bruker dress lite) å bruke den til dress. Heller en PO i dress enn joggesko...

En løsning er jo en 45 mm speedy - som faktisk er 100 m wr aka "tåler alt bortsett fra de dype dykkene" du ikke gjør med mindre du er dykker av yrke.

Ellers nydelig oppsummering, rett og slett. Takk!