Etter å ha trålet Ebay for Omegas Seamastere fant jeg en juvel. En første generasjons Seamaster 120. Verket er 565 som forøvrig sitter i mange Omegaer fra sen 60-tallet. Dette er et vel utprøvd verk som fungerer bra. Har ikke hack funksjon, men med quickset for datoinnstilling. Budrunden tok seg opp ganske heftig mot slutten og jeg var redd denne skulle glippe.
Uret er 37mm, men har wrist presence og føles større. Etter bildene å bedømme på Ebay så klokka veldig bra ut, men når den hadde kommet i hus ble jeg overrasket hvor god stand den egentlig var i. virker ikke som kassen hadde blitt polert noen gang da linjene så veldig rene og fine ut. Etter en rask tur innom urmaker Grøtteland i Sandnes ble jeg informert om at glasset var uoriginalt, men at dette kunne fikses i forbindelse med service. Noe usikkerhet rundt lenka også. Originalt kom disse med lærreim. Får se hvor mye jeg skal koste på uret i denne omgang siden alt ser veldig bra ut og MYE bedre enn fryktet! service hos Grøtteland blir det i allefall. Men så til bildene:
Edit for nerds: tok en rask runde med timegrapheren for å sjekke status. Meget lovenede resultat til å være såpass gammalt ræl som døm sier.
Raskt overblikk over "kontoret"
Posisjon 1: skiva opp.
+6s beaterror på 0,3, amplitude på 249
Posisjon 2: skiva ned.
+2s beaterror på 0,1, amplitude 249.
Posisjon 3: klokken 6.
-6s BE 0,1, A:215
posisjon 4: klokken 3.
-21s BE 0,4 A:210
Posisjon 5: klokken 12.
-9s BE 0,3 A:212
Posisjon 6: klokken 9
-5s BE 0,0 A:213
Oppsummert:
skive opp: +6
skive ned: +2
kl 6: -6
kl 3: -21
kl 12: -9
kl 9: -5
Snitt alle posisjoner: -5,5 sek/døgn
største avvik: 27sek/døgn
Uret er 37mm, men har wrist presence og føles større. Etter bildene å bedømme på Ebay så klokka veldig bra ut, men når den hadde kommet i hus ble jeg overrasket hvor god stand den egentlig var i. virker ikke som kassen hadde blitt polert noen gang da linjene så veldig rene og fine ut. Etter en rask tur innom urmaker Grøtteland i Sandnes ble jeg informert om at glasset var uoriginalt, men at dette kunne fikses i forbindelse med service. Noe usikkerhet rundt lenka også. Originalt kom disse med lærreim. Får se hvor mye jeg skal koste på uret i denne omgang siden alt ser veldig bra ut og MYE bedre enn fryktet! service hos Grøtteland blir det i allefall. Men så til bildene:
Edit for nerds: tok en rask runde med timegrapheren for å sjekke status. Meget lovenede resultat til å være såpass gammalt ræl som døm sier.
Raskt overblikk over "kontoret"
Posisjon 1: skiva opp.
+6s beaterror på 0,3, amplitude på 249
Posisjon 2: skiva ned.
+2s beaterror på 0,1, amplitude 249.
Posisjon 3: klokken 6.
-6s BE 0,1, A:215
posisjon 4: klokken 3.
-21s BE 0,4 A:210
Posisjon 5: klokken 12.
-9s BE 0,3 A:212
Posisjon 6: klokken 9