Omega Seamaster Automatic - Trenger tips

Medlem
23. juni 2014
Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Seamaster av en bekjent. Ukjent årgang og servicehistorikk. Han sier at vi kan komme opp med en fair pris som reflekterer hvordan uret står i dag. Klokken tikker og går, målt til å gå ca 8 sek for raskt i minuttet og dette betyr vel at den er moden for litt service. Glasset er antageligvis ikke originalt, han mener at dette er byttet en gang i tiden, og det er også endel merker på selve glasset selv om resten av uret ser forholdsvis pent ut. Uorginal reim.
Siden jeg selv kan lite om alt av ur og klokker før 2000-tallet så lurer jeg på følgende:
- Ca hva vil prisen på service være?
- Hva er prisen for å bytte glass?
- Noen som har en ide om ca veiledende pris og hvilket år den kan være fra? (Jeg har ikke fått åpnet kassen da uret har ligget på jobben).

Noen som kan hjelpe en vintage-amatør med dette? :)

1_zps53e4598a.jpg

2_zpsada96ada.jpg

3_zps054125ca.jpg

Kjenner ikke til denne eksakt modellen, så jeg får ikke hjulpet med datering uten serienr eller verk.

For service skal det nok være mulig å få denne overhalt rundt 2.000,- + glass mellom 5-700,- tenker jeg. Så under 3.000,- om ikke annet trengs å byttes.
Regnet inn eventuelt krone og velle som kanskje er slitt bør det være mulig å få den fullstendig overhalt for under 3.500,-

Redigert:
Pent ur, tipper det er fra ca midten av 60-tallet, greit å kikke litt på selve verket før man handler om mulig, bare for å sjekke at det ser ok ut mht korrosjon, slitte skruer etc.

Når det gjelder overhaling vet jeg ikke prisene i Norge, jeg betaler ca 16-1700 kroner for service av en slik klokke her i UK, hadde det vært manuelt verk hadde det kostet endel mindre, da er glass inkludert, kun rens og smøring vil komme på ca 13-1400 kroner, men jeg er klar over at slikt er mye dyrere i Norge.

Det ser ut som dette glasset ikke har så dype riper, da kan det godt hende det kan reddes med en polering, selv har jeg nesten alltid klart å polere opp slike glass, og bytter kun om det er sprekker.

Redigert:
Takk for svar TubaTom og Eternamaniac! Han jeg skal kjøpe av forteller at glasset antageligvis er originalt, han hadde byttet på en annen Certina som han har og ikke Seamasteren. Vi har blitt enige om en kjøpspris på en snill 1000-lapp og da er det vel verdt å ta sjansen uansett syntes jeg. Har vært på utkikk etter en Seamaster fra 50-60-70 tallet så tror nok at dette kan bli en bra handel uansett om det koster noen kroner i service og polering.

Takk for svar TubaTom og Eternamaniac! Han jeg skal kjøpe av forteller at glasset antageligvis er originalt, han hadde byttet på en annen Certina som han har og ikke Seamasteren. Vi har blitt enige om en kjøpspris på en snill 1000-lapp og da er det vel verdt å ta sjansen uansett syntes jeg. Har vært på utkikk etter en Seamaster fra 50-60-70 tallet så tror nok at dette kan bli en bra handel uansett om det koster noen kroner i service og polering.

Høres trygt ut det! Legg ut noen bilder om du får åpnet den :)

8 sek for raskt i minuttet (!) kan tyde på at noe må byttes/repareres. Men har du litt flaks er det kun balansefjæra som kleber, dvs trenger rens.

Takk for svar TubaTom og Eternamaniac! Han jeg skal kjøpe av forteller at glasset antageligvis er originalt, han hadde byttet på en annen Certina som han har og ikke Seamasteren.

Er glasset originalt skal det ha en Omega-logo i midten, men du må ha lupe for å se det.

omega_image.1522392.jpg

Her eksemplifisert med en Speedmaster.

Får du åpnet klokka, skal du ha et referansenummer på innsiden av baklokket. Videre vil det være et serienummer på verket som vil angi produksjonsår. Skal jeg tippe, er dette en Seamaster referanse 165.002. Fra tidlig 60-tall, gitt formen på krona. Utover 60-tallet ble disse klokkene markedsført som "Seamaster Geneve" og hadde dette skrevet på skiva. Har jeg rett vedr. produksjonsår, vil jeg anta at det er kaliber 552 som sitter i denne klokka (kanskje 501 hvis det er en tidlig utgave). Med utgangspunkt i bilder ser klokka original ut.

Vi har blitt enige om en kjøpspris på en snill 1000-lapp og da er det vel verdt å ta sjansen uansett syntes jeg. Har vært på utkikk etter en Seamaster fra 50-60-70 tallet så tror nok at dette kan bli en bra handel uansett om det koster noen kroner i service og polering.

Fair pris. En ny-servet går for en rundt 3-4.000 kroner, så da er tusenlappen helt ok. Her er det bare å slå til, pen klokke. Verkene i 500-serien er sett på som noe av det bedre Omega har laget, så klokka er ikke bare pen, den er også en kvalitetsklokke.

Redigert:
Takk for svar og tips!
Nei, jeg målte den faktisk til å gå 8 sek for fort i minuttet, målt mot Speedmasteren og IPhone. Eieren var overrasket over at den dro seg igang i det hele tatt, siden den har ligget i en skuff i mange mange år. Jeg skal få åpnet den på mandag og legge ut bilder av den. Syntes selv at klokken er veldig pen, og med litt kjærlighet og noen kroner tror jeg denne kan gi mye god armtid i årene fremover!

Skal legges til at takten i klokken hørtes ujevn ut, vanskelig å forklare, men i forhold til den jevne og fine lyden som kommer fra både Air Kingen og Speedmasteren så er det noe som "skurret". Skal samtidig sies at jeg langt ifra er noen ekspert så mulig at jeg tar feil.