Omega Seamaster Cosmic - Trenger informasjon og anbefalt urmaker

Medlem
7. jan. 2015
Hei,

Dette er mitt første innlegg her på Tidssonen.

Jeg har nylig fått noen klokker som tilhørte min far. En av dem er en automatisk Omega Seamaster Cosmic. Jeg har dessverre lite informasjon om denne modellen, og håpet at noen her muligvis hadde mer informasjon.

Jeg vet at klokken ble kjøpt mellom 1968-1970, sannsynligvis i 1969. Kan dere anslå når denne modellen ble laget, basert på bildene? Og er det ellers noe dere legger merke til? Jeg har gjort noen søk, men så langt har jeg ikke funnet bilder av helt like modeller.

Jeg liker at dagene angis med norske navn, altså LØR for lørdag, SØN for søndag, og så videre.

Jeg ønsker også å få anbefalt en urmaker i Oslo som kan ordne service på denne modellen. Jeg vet at klokken var til service for 11-12 år siden og at den ble sendt til Sveits. Glasset ble da byttet, men det har fått seg noen riper siden den gang. Klokken mister også noen minutter i timen, noe som blir en del i løpet av en dag. Skulle gjerne hatt den inne til service igjen for å få ordnet dette.

Jeg ser på den som et fint minne, og synes den ser ganske bra ut også!

Takk for svar!

- Monteville

2015_01_07_22_00_51.jpg

Skjelden klokke ja. Urmaker Bjerke har omega og 3 butikker i oslo. Fant en lik for salg i danmark. Den er fra 1970 og urverket heter 752.

Hvis du selger den så gi lyd.

Redigert av en moderator:
Hei,

Dette er mitt første innlegg her på Tidssonen.

Velkommen! :)

Jeg vet at klokken ble kjøpt mellom 1968-1970, sannsynligvis i 1969. Kan dere anslå når denne modellen ble laget, basert på bildene? Og er det ellers noe dere legger merke til? Jeg har gjort noen søk, men så langt har jeg ikke funnet bilder av helt like modeller.

For å si noe mer spesifikt om produksjonsår, trenger vi et bilde av urverket. Der har du et serienummer, åtte-siffret. Går du til en urmaker, kan han lett få sjekket dette. På innsiden av baklokket/kassen (eventuelt baksiden av klokka) vil du finne et modellreferanse også, jeg antar det er 166.035. Når du har serienummeret fra verket kan du sjekke denne tabellen her for å bestemme produksjonsår.

At du ikke finner en helt lik modell henger nok sammen med at disse Cosmic-klokkene ble produsert med et hav av skive-varianter. At den er en klokke du har fått fra din far gjør meg temmelig sikker på at den er 100% legitim og original.

Jeg ønsker også å få anbefalt en urmaker i Oslo som kan ordne service på denne modellen. Jeg vet at klokken var til service for 11-12 år siden og at den ble sendt til Sveits. Glasset ble da byttet, men det har fått seg noen riper siden den gang. Klokken mister også noen minutter i timen, noe som blir en del i løpet av en dag. Skulle gjerne hatt den inne til service igjen for å få ordnet dette.

Jeg ser på den som et fint minne, og synes den ser ganske bra ut også!

Klokken ser veldig bra ut! Morsomt med norsk dato-hjul det har jeg ikke sett før. Det er veldig gøy at det er en klokke fra din far, slik en-eier proveniens liker vintage-samlere. :)

Når det gjelder urmaker, kan du selvsagt levere den inn til en AD (eks. Bjerke som antageligvis vil sende den til et service-senter i Sveits eller sentralt i Norge), men det finnes også andre som kan utføre en service lokalt i Oslo. Dette vil etter nok bli en del billigere også. Selv har jeg levert inn mine vintage Omega til følgende urmakere, og kan varmt anbefale alle sammen:

• Erik Sutterrud på Bjølsen (tidl. Urmaker Walther Bjerke), også kjent som @Arcticboy her på sonen.
  • Vidar på Kolbotn Optikk og Ur er også flink med gamle Omega-er.
  • Tiedemann bak Stortinget er også veldig bra, har utrolig mye gamle Omega-deler og gjør også service på gamle Omega-er.

Alle urmakere ovenfor har muligheter til å fremskaffe eventuelle deler til et 752-verk vil jeg anta.

Jeg synes du skal få en full service på den og få pusset glasset. Urmakere som jeg referer til her vet å beholde klokka så original som mulig. Faren med å levere den inn til Bjerke (eller annen AD) er at den fort kan bli "oppgradert" med nye kosmetiske Omega-deler (visere, skive), noe som vil gjøre klokka mindre verdt.

Lykke til!

Redigert av en moderator:
Alle urmakere ovenfor har muligheter til å fremskaffe eventuelle deler til et 752-verk vil jeg anta.

Jeg synes du skal få en full service på den og få pusset glasset. Urmakere som jeg referer til her vet å beholde klokka så original som mulig. Faren med å levere den inn til Bjerke (eller annen AD) er at den fort kan bli "oppgradert" med nye kosmetiske Omega-deler (visere, skive), noe som vil gjøre klokka mindre verdt.

Lykke til!

Er vel bare å gi beskjed at visere og skive skal ikke røres. Det er noe jeg hadde sett på som en selvfølge at de ikke rørte uten å spør. Hvis ikke så kaller jeg sånne urmakere for sirumpa amatører. Og jeg har selv vært borti et par av de.

Denne klokka likte jeg veldig godt, nydelig!

Det kan hende du kan polere ut ripene på glasset selv, jeg har selv massevis av klokker med plastglass og så lenge det ikke er sprekk i glasset har jeg enda til gode å ikke klare å polere det opp selv. Jeg bruker noe som heter Display Polish, det finnes mange produkter på markedet, noen sier tannkrem funker men har ikke prøvd det selv.

Når du leverer klokka til urmaker er det bare å si at den skal renses og smøres, ikke noe mer.

Skaff så en fet skinnreim i tillegg til lenka og du er i mål.

Redigert:
Takk for svar og gode tips!

Legger ved et par bilder til. Modellreferansen bak på klokken er 166.036.

Jeg bor på Sagene, så tenker at jeg vil forsøke meg hos urmaker Erik Sutterud som nevnt over først. Ser da for meg å få polert glasset og sjekket urverket. En ny remm i lær kunne kanskje også vært noe, skal se om jeg kan oppdrive en passende remm fra Omega, så har jeg noe å veksle med.

Såvidt jeg vet er alt originalt, unntatt glasset som ble byttet en gang for rundt 12 år siden. Min far brukte den sjeldent, men tok ellers godt vare på den - selv om den nok kunne trengt service for en stund siden.

Mange takk for svar!

- Monteville

IMG_1625.jpg

IMG_1626.jpg

IMG_1627.jpg