Omega Seamaster Professional

Medlem
3. des. 2013
Sted
Kristiansand
Heisann. Har begynt å få opp øynene for denne saken, altså 1993- Omega Seamaster Professional. Men har ingen snøring hva man skal se etter, hva skal de koste osv. Ser på Finn at det finnes noen til rundt 10'ish.

Setter stor pris på innspill og gode råd.

Mvh

@bavarianking - en Speedmaster Professional finner du med stor sannsynlighet ikke under 20'+ i disse dager (alltså en 41mm manuell)
Det dykker dog "ofte" opp Speedmaster automatic ~39mm ned mot 10-tallet.

Redigert av en moderator:
Det er flere varianter av Seamaster, men ingen som kalles Speedmaster @adamskater :mrgreen:

Det ligger en Seamaster Electric Blue til 12.500 på Finn nå. Det er et godt kjøp, og det er en flott klokke. Ta en kikk på den.

@Minuteman ... jeg legger meg flat å så videre.
Seamaster Professional ja ... flott klokke det og særlig Electric Blue, greit å være obs på hvis det er quartz eller ikke :)

Så med andre ord; de ligger fra 10'ish og oppover for en normalt brukt slik altså? Og selvfølgelig så kan det ikke være quartz :) Men service og slikt er 3-5år? Hvis man finner en uten nylig service, hva kan en evt service ligge på, og er det "stuereint" å kjøpe en uten nylig service?

Den Electric Blue'n som det refereres til her ser ut til å være et godt kjøp. Hvis du tar høyde for service i løpet av den nærmeste tiden havner den på 16k for "nytt" ur. (Det står ingenting om service, er du heldig er det tatt i nyere tid.)

Ellers er det lenge siden jeg har sett en Seamaster til 10k uten at det er quartz. (Du ser lett om det er quartz eller ikke, de automatiske står det "CHRONOMETER" på, dvs fire linjer tekst på nedre halvdel av skiven. Quartz-variantene har tre linjer tekst.) Pass også på at det er fullsize klokker du ser på, dvs 41mm.

Etter min oppfatning ligger denne EB'n i nedre sjikt av hva du får kjøpt en automatisk Seamaster for i dag. (Får nesten ta med den vanlige disclaimeren om at jeg eier en selv :) )

Edit: Service hos AD/Swatch koster 3,5k, tas etter fire-fem år eller når klokka begynner å gå dårlig (dette finnes det mange meninger om hvis du søker litt på forumet :) ) Du finner også flere tråder om service på Omega Seamaster.

Den jeg viser til har mekanisk/automatisk urverk, og den er 41 mm. Det nevnes ikke noe om service, så det må nok påregnes i løpet av noen få år. Puristene sier hvert femte år. Jeg er av den oppfatning at man tar service etter behov. If it ain't broken, don't fix it:D

Det er mange "feller" en nybegynner må passe seg for. Anbefaler at du googler Seamaster og lærer deg litt om det grunnleggende før du handler. Eller spør her på TS. Men da må du være litt mer konkret angående hvilken modell du ser på - det er en jungel av varianter, selv av en Omega Seamaster.

Edit: @reim var nok litt kjappere på avtrekkeren her. Og jeg stemmer i og er enig i alt som blir sagt. Og jeg er mer og mer overbevist om at den nevnte klokken som logger på Finn er et sjeldent godt kjøp. Hvis du liker den nydelige blåfargen og den polerte bezelen.

Takk for gode råd! Googlingen har begynt, og det vil nok komme noen spørsmål til veteraner her på TS før et evt kjøp. Men når det er sagt så må jeg si at den Electric Blue på finn "snakket" litt til meg...prisen som dere nevner var jo heller ikke så gal tydeligvis....hmm.

Nok en gang takk for gode råd :)

Kan intet annet enn anbefale Omega Seamaster, og da særlig Electric Blue;)

Ikke helt habil, men vil kalle 12,5k for et røverkjøp.

Alt blir bedre med bilder :)

Kommuniserer med selger pr.mail nå....den virker svært godt brukt ifølge de få bildene han har sendt, han har ikke svart på servicebehov/sist service. Sant skal sies så er jeg en smule lunken pga i overkant velbrukt ifølge bilder, og selger har ikke svart på mine spørsmål om service og slikt.

@bavarianking - såg samme annonse og servicebehov eller ikke så må det være en gunstig nok pris det.
Kjenner ikke modellserien til fingerspissen men det er meg kjent ikke noe som kom som quartz og at det er det som setter prisen lavt.
Men for all del, ræva bilder og hverken boks eller papirer så er det en røfft brukt tenåring er det kanske "kun" en god deal og ikke noe røverkjøp

@adamskater - Papirer foreligger, vistnok hentet ut fra egen forretning anno 2002. Men som du sier; en grei pris, som i aller høyeste grad reflekterer den generelle standen.

Hopper nok bukk over denne.

Takk for gode råd alle sammen :)

På sms fra selger: Den har hatt service i Ålesund i 2006 synes jeg å huske. Jeg vet at det ble byttet noe på opptrekket i 2011 service ble også tatt da.

Mangelfull annonse med 2 slakke bilder. Trur eg står over...?

Kan legge til litt mer info etter å ha sett på klokken. Den bærer tydelig preg av at den er mye brukt. Tydelig slitasje midt på nær samtlige ledd, samt en ding og dype riper på låsen. Låsen i seg selv slår meg som svært upraktisk og noe lite solid, men det er Omega sin feil og har ingenting med selger å gjøre. Ble informert om at den går om lag ett minutt for sent på en uke. Bezel roterer fint, stramt og nøyaktig. Urkassen er i grei stand, alder tatt i betraktning. Et par riper på bezel, ellers kun mindre kosmetiske blemmer som må kunne forventes av en 14 år gammel bruksklokke. Safirglasset er i utmerket stand, kunne ikke se noen merker på dette. Opptrekket kjennes fint ut, og som nevnt sier selger at det ble skiftet noe på opptrekket i 2011, og det ble utført service samtidig. Det foreligger ikke kvittering på dette, men selger sa han kunne finne bankutskrift for å dokumentere dette, eventuelt høre med urmakeren om de har dokumentasjon dersom det er ønskelig.

Alt i alt vil jeg karakterisere lenken som svært slitt, og ikke spesielt pen. Urkassen fremstår som grei, alder tatt i betraktning. Dere kan vurdere bedre enn meg hva -1 minutt per uke sier om urverkets tilstand, i og med at den skal være chronometer. Fikk oppgitt at 10 000 er pris, ingen rom for pruting, så jeg sto over da jeg ikke egentlig er ute etter en ny klokke.