Et noe synsende svar vil vel være at bruktprisen nok vil stige noe etterhvert som at nyprisen stiger, men det er ikke sub tendenser der du får mer for uret i det du går ut av døra hos AD enn hva du akkurat betalte. Prisen faller en del i det du går ut døra hos Omega AD, og på enkelte modeller skal det nok noen år med pen bruk og stødige prisjusteringer i retning nord før du ser profitt eller pengene dine tilbake. Dette er nok litt avhengig av hvilken modell man tenker på.
Kjøper man derimot brukt tror jeg at brorparten, om ikke hele tapet ligger hos tidligere eier. Kan plukke opp diverse seamaster modeller som er forholdsvis nye og pent brukte for en god pris som gjør det mye mer sannsynlig å kunne få igjen pengene (eller gjøre profitt) på et senere tidspunkt.
Bare for å ha sagt det: profitt burde ikke være grunn til kjøp. Lykke til med letingen etter nytt ur
Som alle andre klokker vil nok ulike Seamaster-referanser ha ulik prisutvikling. Et generelt råd er da å se etter referanser eller variasjoner av referanser som ble produsert i kortere perioder (da mener jeg ikke "limited editions"). Personlig er det et par Seamaster-referanser jeg har trua på at vil ha en fin utvikling, men for å være helt ærlig er det nok mer gjetting enn noe annet.
På den andre siden er jo ofte høye priser et resultat av lav tilgjengelighet. Og da kan man jo spørre seg selv om Omega eller Rolex, som nå til dags er blandt de som produserer flest klokker årlig, egentlig er en god langsiktig investering i det hele tatt..
Spekulasjon i klokker blir som all annen spekulasjon. For alt vi vet kollapser hele klokkemarkedet på samme måte som pins også sitter vi her med en haug utdatert stål.
Men om pris-utvikling er et mål kan dette også funke som en fin motivasjon for å sette seg inn i de ulike referansene. Se etter forskjellene og tenk over hva du tror kan være med å avgjøre hvilke referanser som blir mer ettertraktet enn andre. Da får du sannsynligvis litt klokkeglede for pengene om ikke annet