Omega Speedmaster 3590 stoppet

Medlem
20. des. 2011
Hei!

Den klassiske svenske retten Flyvende Jakob består merkelig nok av chilikrem, banan, kylling, bacon og nøtter. En pussig blanding tenker du? Det hele skal så i en ildfast form stekes i 20 minutter.

Fruen stod for mesteparten av matlagningen, men jeg gav stolt beskjed om at tiden skulle nok både jeg og min mekaniske kronograf ta seg av. Flyvende Jakob kan jo ikke være noen match for en klokke som har vært på månen?!

Med ris og salat smakte retten alldeles fortreffelig og jeg glemte å stoppe kronografen. Det skulle vel ikke være noe problem, da mange lar den gå ofte.

Filmen "Rush" startet klokken 20.30, fruen og jeg rakk det akkurat. De gode gamle Formel 1 stjernene var selvsagt sponset av Heuer, og filmen var fantastisk.

Ved filmens slutt var min speedmaster fortsatt 20.25, og kronografen hadde stoppet på 25 den også. Alt sto bom stille..

Da jeg kom hjem tok jeg av meg klokken og la den bestemt ned på skrivebordet (litt på samme måte som når man knipser på instrumentene på gamle italienske biler for at de skal fungere normalt) Det skulle ikke mere til, den startet igjen og går nå som om ingenting har skjedd.

Merkelig? Bør jeg gjøre noe som helst?

Uret skal være overhalt i 2013.

Korte og lange innspill mottas med stor takknemlighet!

Redigert:
Dersom det har vært overhalt nylig ville jeg tatt klokken med til dem som overhalte den og forklare situasjonen

Jeg ringte akkurat urmakeren som hadde overhalt klokken i mai i år. Han gav beskjed om at når kronografen var igang og man var borti noe, kunne to hjul gå i hverandre og låse verket. Det var fordi det var svært liten klaring der med kronografen i gang. Så lenge den ikke stoppet igjen, mente han det ikke skulle være noen fare.

Noen som har vært borti liknende problem, og høres dette ut som en logisk forklaring?

Jammen godt at astronautene på Apollo 13 ikke "var borti noe" da, når de brukte sine Speedys til å ta tiden på hvor lenge de manuelt skulle kjøre motorene, ved returen til jorda.:D
Tror ikke Speedy hadde vært så legendarisk, hvis din urmaker har rett i sitt utsagn.

Ja det er da enda godt at flere synes forklaringen var noe "tynn". Urmakeren har etter hva jeg kan se fått gode skussmål her inne. Nå går den jo som den skal da, og som om intet er skjedd. Fyrer igang kronografen igjen nå, så får vi se. Hva hadde dere gjort i en tilsvarende situasjon?

Jeg har også en Speedmaster Pro: Min urmaker gjort nettop en service på det.
Det urverk er så ikke lett å gjør en full service på: Mange bruker ikke de riktig oljer der og der...
Mange tuller litt på montering etter demontering.
Speedmasteren tåler MYE.
Den først urverket Lemania 321 var god: Den 861/1861 er en forbedret versjon.
Nå les litt under:

Gemini Program

In 1962, NASA decided to equip the astronauts of its future Gemini programm with a highly accurate, legible, resistant and reliable wrist chronograph.

Donald K. Slayton, head of the flight Crew Operations , took action to select the chronographs :

For the purpose of comparison tests, NASA purchased chronographs different brands from Corrigan's, a large retailer in Houston, Texas the following watches where purchased : Elgin, Benrus, Hamilton, Mido, Piccard, Omega, Bulova, Rolex, Longine and Gruen. Of theses only 3 where selected for the comparative evaluation testing :

Longines, Omega and Rolex (Omega movement : Omega 321 , Rolex movement : Valjoux 72 , Longines : Longines 13 ZN)

1965 first qualification program :

Model tested : probably 105.012 no documents found for the moment to firmly state this , but for sure a Speedmaster equiped with Omega 321 caliber

High temperature: 48 hours at 71º C followed by 30 minutes at 93º C. This under a pressure of 0,35atm and relative humidity not over 15%.

Low temperature: Four hours at -18º C.

Temperature-pressure: 0,000001atm and temperature raised to 71º C. Temperature then lowered to -18º C in 45 minutes and again raised to 71º C in 45 minutes. This cycle was repeated fifteen times.

Relative humidity: 240 hours in relatuve humidity of at least 95% and at temperatures varying between 20º C and 71º C. The steam had a pH value of between 6,5 and 7,5.

Oxygen atmosphere: Exposure to 100% oxygen atmosphere at a pressure of 0,35atm and a temperature of 71º C for 48 hours.

Shock: Six 11 millisecond shocks of 40g each in six different directions.

Acceleration: Linear acceleration from 1g to 7,25g within 333 seconds.

Decompression: 90 minutes in a vaccum of 0 10-6 atm and a temperature of 71º C and 30 minutes in the same vaccum but at a temperature of 93ºC.

High pressure: Exposure to 1,6atm for one hour.

Vibration: Three cycles of 30 minutes (lateral, horizontal and vertical), the frequency varying from 5 to 2000cps and back to 5cps in 15 minutes. Average acceleration per impulse 8,8g.

Acoustic noise: 130dB over a frequency range from 40 to 10000Hz for 30 minutes

Results of the tests :

Omega Speedmaster : gained 21 minutes during decompression test and lost 15 minutes during the acceleration test , the luminescence of the dial was lost during the test

Rolex Daytona : stopped running on two occasions during the relative humidity test and during the high pressure test when the sweep second hand wraped and press against the other hands

Longine Wittnauer : Crystal warped and disengaged during the high pressure test , same fault occured during the decompression test

Final conclusion : the Omega chronograph performmed satisfactorily

In 1965, NASA chose the Omega Speedmaster Professional as the official chronograph for the space program.

With the first Gemini flight (GT3) with astronauts Grissom and Young, the Speedmaster Professional became part of the standard equipment issued to the astronauts. The watch was worn on the outside of the pressure suit with the use of a large black velcro band.

The Speedmaster was worn during the first walk in space by an American, Edward White, in 1965. Two speedmasters were worn by each Gemini astronaut one set on mission time , the other one on GMT or Huston time.

Jeg lest din post, tok nettopp min egen Speedmaster Moon, startet chrono´n på den, tok den i flat åpent hånda og smadret den hardt 4 ganger på min flat sofa armlene... Fikk meg vondt i hånden faktisk.
Min klokke går...Jeg tror at jeg banket hardt nok siden jeg jobbet 22 år på stål.
Du kan si til din urmaker at han må åpne klokken din for å se hva slags galt greie han har gjort.

Jeg ringte akkurat urmakeren som hadde overhalt klokken i mai i år. Han gav beskjed om at når kronografen var igang og man var borti noe, kunne to hjul gå i hverandre og låse verket. Det var fordi det var svært liten klaring der med kronografen i gang. Så lenge den ikke stoppet igjen, mente han det ikke skulle være noen fare.

Noen som har vært borti liknende problem, og høres dette ut som en logisk forklaring?

Det kan hende, men det er ikke riktig og bør justeres, særlig hvis det fortsetter å skje.

Min gjorde også dette. Hadde den hos Bjerke i 2010, de hadde den på armen til en urmaker i tre døgn, uten at de fant ut av hva det var. Fikk noe av den samme forklaringen. Har "løst" problemet, merkelig nok, ved å alltid ha tilnærmet full power reserve; jeg trekker klokken hver morgen. Bruker den til å time flyturer (og føler at jeg bruker den svært riktig ;) ) så å si hver dag, og den har ikke stoppet en eneste gang siden jeg begynte som flyinstruktør for et år siden.

Speedmaster´n og spesielt den 861/1861 stopper ikke fordi den får seg litt bank når chrono´n går.
Hvis det var sant, den hadde aldri blitt godkjent av Nasa.
Min gjør det ikke etter service: Jeg har ingen magisk Speedmaster.
Jeg har bare en Speedmaster som fikk overhaling av en mann som vet akkurat hav han gjør med den.

Ser man det! Flere som har opplevd det samme. Synes jo det virker litt merkelig, med NASA og greier, men den har gått som normalt siden det skjedde. Hvordan hadde dere forholdt dere til urmaker i dette tilfellet? Takker så meget for gode innspill!

Det som er pussig der, er at det skjedde etter service: Ikke før... Eller misforstår jeg nokka der?
jeg har ikke problemet som sagt: Jeg bruker min Speedy ofte.
Skal spør min urmaker i morgen hvis han vet noenting om det siden han har 25+ år erfaring og startet å jobbe på disse Omega/Lemania urverk allerede som lærling.