Omega Speedmaster Mark II gull

Medlem
4. nov. 2008
Sted
Oslo
Hei alle klokke venner!
Jeg har kjøpt meg en Omega Speedmaster Mark II i gull med 861 urverk
Har tittet litt rundt, og noen steder "mener" at kassen er i helgull selv om baklokket er i stål (noe som jeg har forstått var vanlig i USA på den tiden for å holde prisen nede) Andre steder sier at den er i dublè (belagt)

Er det noen genier her som vet noe om dette?

Fortsatt fin vår!

Finnes som både gullbelagt og solid 18k.

Når det gjelder Omega Speedmaster var Chicagoland Chuck Maddox kongen. Han har gått bort, men siten hans er fortsatt den beste referansekilden jeg kjenner.

http://www.chronomaddox.com/omega/tables/mr/20050105_speedy_table.htm

MD 145.0034 Speedmaster MARK II, gold plated (waterproof 6 ATM)
BA 145.0034 Same as above but 18K solid gold, new reference of the BA145.014 since 1969 (waterproof 6 ATM) , leather strap or BA 1162/172 bracelet with domed links

Så du får sjekke nummeret, står på innsiden av baklokket. Baklokk i stål pleier jo å indikere gullbelagt, men jeg kjenner ikke detaljene for disse modellene.

Bilder

Fikk tatt noen bilder:
P5050001.jpg

P5050002.jpg

P5050004.jpg

Tøff klokke. Jeg kjenner ikke denne modellen, men generelt var det vel vanligere for Omega på denne tiden å bruke gull på stål (gold filled) enn doublé (gold plated). Gull på stål-klokker har en gullplate festet over en stålkasse, mens ved doublé er et tynt gullag lagt på ved elektrolyse e.l. Gull på stål er både en dyrere (mer gull og mer arbeid) og mer holdbar løsning. Dersom det er doublé, vil du på en såpass brukt klokke ofte kunne se at gullaget er nedslitt enkelte steder på kassen; typisk på remfestene og rundt bezelen. Hvis det ikke er fargeforskjeller noe sted, er klokken sannsynligvis enten gull på stål eller rent gull. Stål baklokk er, som Anders sier, ofte en indikasjon på det første.

Ja, er enig med det med at baklokket er en indikasjon på dette. Har en annen Omega fra samme tidsrommet, hvor det hersker ingen tvil om gullet.
Er både gull i mellom "lugsene" og det hele. Er ikke så viktig for meg, bortsett fra at jeg ser både de ene og det andre. Kommer bare ann på hvor hardt jeg googler.
Har satt på en provisorisk skinnrem, mens jeg skal forsøke å finne en mer original en, er det en som har en liggende setter jeg pris på et evt. tilbud.

Skru opp lokket og finn modellnr! :D Så får du svaret.

Ay AY AY!
Må bli ferdig på jobb, og komme meg hjem, så skal det bli skruing ja!

Takker for hjelpen gutter!
Er det noen som vet om hvordan man evt. få en klokke PVD lakkert? (ikke denne klokken, men lurer på å sette i gang ett "lurvete Rolex Steve McQueen prosjekt)

Tror Risti spurte om det samme på hoveforumet for kort tid siden, han fikk vel noen ledetråder i Sverige.

WOW!! Grattis med fett ur! Velkommen til MK2-klubben ;)
BTW: Tror faktisk jeg ville beholdt skinnreima på- den originale lenka kan gjøre uret "over the top".... (mine two cents...)

Utrolig flott klokke, Kurt! Gratulerer!

Også har jeg lyst til å kommentere Anders og Hopalong. Det er karer som dere som gjør det spennende her på asylet. Jeg lærer noe hver gang dere har laget et innlegg.
Det er det morsomste med å være samler sammen med andre samlere!

Takk skal dere ha!:D

Takk takk
Sitter i stua med lokket åpent nå, men ser ikke noe mer enn bare koden som er utover det "vanlige": 145.034 Men hele kassen er i gull på innsiden også.
Ja, er litt enig i at det kan bli litt i overkant med den gull lenken. Fattern hadde Original manuell måneklokke for noen år siden, og ja den var alt annet enn diskree. Tenkte mest på en original Omega rem fra den tiden... I mine øyne er det kun Oyster daydate pres. som gjelder i gull hehe.

Takk for alle hyggelig tilbakemeldinger, og godt å komme i Omega gamet igjen. Hadde tidligere en speedmaster 125 som ble stjålet i innbrudd. Så er det noen som vet om en 125, med veldig liten lenke, så kan det være min gamle :S

Utrolig flott klokke, Kurt! Gratulerer!

Også har jeg lyst til å kommentere Anders og Hopalong. Det er karer som dere som gjør det spennende her på asylet. Jeg lærer noe hver gang dere har laget et innlegg.

Hyggelig å høre, Frodo! Jeg er nok egentlig bare flink til å google, men et og annet om klokker har man jo plukket opp underveis ;)

Takk takk
Sitter i stua med lokket åpent nå, men ser ikke noe mer enn bare koden som er utover det "vanlige": 145.034 Men hele kassen er i gull på innsiden også.
Ja, er litt enig i at det kan bli litt i overkant med den gull lenken. Fattern hadde Original manuell måneklokke for noen år siden, og ja den var alt annet enn diskree. Tenkte mest på en original Omega rem fra den tiden... I mine øyne er det kun Oyster daydate pres. som gjelder i gull hehe.

Hm, hvordan skal vi avgjøre saken da? Kanskje du får svar om du taster inn serienummeret i Omegas Vintage Watches Information archive: http://www.omegawatches.com/customer-service/vintage-watches?

Jeg synes gull er litt fett, som jeg jo har ymtet frampå om tidligere i Rolex-forumet. Tror fint en gull-Sub hadde passet meg, men det hadde nok fort blitt på en skinn-Nato eller noe slikt, framfor gullenke. Det går være grenser for Sopranos. Kanskje når jeg blir 50, hehe.

Hahaha dette skulle ikke være lett! Har forsøkt alle nr jeg har sett inni den. Legger ved et skjerm bilde. Står nr. på verket i skjemaet nå.
som sagt, står det ikke noe mer enn Swiss inox, og 145.034.
Skjermbilde2010-05-05kl201421.png

Er det jeg som er evne-veik her eller?
Ja, det er sykt kult med gull submariner.... Møtte en 90 år gammel spansk pamp i et selskap en gang som hadde det. Begynte å lukte på tanken på klinkekuler i trappen hans hehe. Heldigvis tok den sunne fornuften overhånd ;)

Takk for det, Frodo, og i like måte. Jeg er glad det finnes et forum for mennesker som er opptatt av slikt, så slipper vi å plage våre omgivelser for mye. Leggene er fulle av konepåførte blåmerker jeg har fått fordi jeg ikke har evnet å se at en stakkars samtalepartner forlengst har fått glassaktige øyne av klokkepreik. ;)

Denne er nå klar for å byttes ut :)

Er interessert i ett bytte, gjerne oppover. :)

Ha en super mandag!