Omega Speedmaster P - Moon Watch , manuell eller automatisk?

Medlem
23. aug. 2016
Sted
Oslo
Hei,

For et par uker siden lagde jeg en tråd hvor jeg ønsket forslag til min første luksusklokke hvor jeg er helt fersk i dette gamet.
Jeg har bestemt meg for at det skal bli en Omega Speedmaster riktignok skal den kjøpes hos en norsk forhandler, men linker til følgende link fra urverket.
http://www.urverket.no/omega-speedmaster-moonwatch-numbered-edition-397mm-sort-lr-p-23406.html

Jeg kan se at denne klokken jeg viser til er en manuell klokke?

Sikkert et teit spørsmål, men hva anbefaler dere og er det forskjell i pris på om det er en manuell eller automatisk klokke?

Kom gjerne med deres innspill.

Den originale er manuell. Det er litt av sjarmen å trekke opp klokka synes jeg. Så nei: det er absolutt ikke dumt at den er manuell. Så faktisk en (ikke TS-bruker) som solgte en Speedmaster fordi han syns det var "slitsomt" å trekke opp klokka. Han om det. Leste et annet sted en som sa: "You don't have to wind a manual Speedmaster, you get to wind it". Synes det stemmer bra egentlig.

Den originale er manuell. Det er litt av sjarmen å trekke opp klokka synes jeg. Så nei: det er absolutt ikke dumt at den er manuell. Så faktisk en (ikke TS-bruker) som solgte en Speedmaster fordi han syns det var "slitsomt" å trekke opp klokka. Han om det. Leste et annet sted en som sa: "You don't have to wind a manual Speedmaster, you get to wind it". Synes det stemmer bra egentlig.
Ok, takk for svar.

Jeg vil tippe at man ofte må trekke den opp?
Cirka annen hver dag ?

Vil tro det er et mer komplisert ur når den er manuell ?

Gangreserve skal være 48 timer ja. Nei det er absolutt ikke mer "komplisert". Simpelthen et annet urverk. Dessuten er "komplikasjoner" noe helt annet når man snakker om klokker FYI :) Når man snakker om komplikasjoner mener man funksjoner klokken har utover det å vise tid.

Har hatt begge deler. For en beater man bruker hver dag er det nok mange som synes det er deilig å slippe å tenke på å måtte trekke den opp. Men jeg har ingenting i mot det personlig. Det tar maks 30 sekunder å trekke opp urverket, og skaper jo kanskje også en enda nærmere relasjon til klokka.

Speedmaster har kommet i et utall versjoner opp igjennom årene med ulike urverk. Men spør du meg så er det jo nettopp historien til Speedmasteren som er så kul, og manuelt urverk var jo strengt tatt godt nok for NASA-astronautene; da er det godt nok for meg og.

Ref sitatet: ""You don't have to wind a manual Speedmaster, you get to wind it"" - uten sammenligning forøvrig så er jo det mye av pitchen hos Panerai også i sine manuelle urverk med 8 dagers gangreserve. Du trekker den opp og går og gleder deg til neste gang du kan trekke den opp. Så for å svare på spørsmålet ditt har jeg ingen klare preferanser, men når det kommer til Speedmaster så ville jeg faktisk foretrukket mekanisk (manuelt) pga historien.

Manuelle ur er enklere, og selvsagt enklere å ta service på. Om man syns det er slitsomt å bruke 30 sekunder annenhver dag på å trekke en klokke er man rimelig lat spør du meg...

Kunne ikke fallt meg inn å kjøpe Speedmaster med automatverket, for det første er det ikke i tråd med den originale moonklokka, for det andre er den klokka endel mindre, og for det tredje ser den ikke like bra ut.

Når det gjelder hvilken versjon man skal kjøpe er det som regel den originale 3570 versjonen som er mest ettertraktet om man snakker de urene som er produsert de siste 15-20 årene. Man har jo 3573 versjonen med safirglass som er mer brukervennlig om man tenker å bruke klokka hver eneste dag, men personlig syns jeg 3570 med plexiglass har mer vintage sjarm og siden dette er i tråd med den originale 60-talls klokka er det ikke noen tvil for min del.

Omega bruker ikke samme kvalitet på stjålet som f.eks Rolex så det blir lettere riper, så jeg bruker min klokke sparsomt til spesielle anledninger, og har tatt av lenka og bruker en lærreim for å spare originallenka for riper, ser flott ut på lærreim da! Så bruker jeg submarineren til hverdags, eller en annen av de 30-40 vintage klokkene jeg har.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og fredskijj
Nå er jeg av typen som liker at min speedy ser brukt ut. Er alltid kjipt med første ripa, men det viser jo at man ønsker å bruke den også:)

Riktig, det er flott at noen bruker klokkene, og det er flott at noen bruker de sparsomt slik at ikke alle blir seende like ut etter 50 år :)

• Liker
Reaksjoner: Lasse84
Null problem med manuelt opptrekk. Tar ca 40 runder fra tom til full tank.
Jeg pleier på mine manuelle å "ta et par runder" en gang iblant. Har aldri opplevd å gått tom.
En runde tar ca 1 sek. Du må dermed bruke 40sek annenhver dag. Det går fint.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
En av fordelene med å måtte trekke opp klokken er at iallefall jeg bruker det halve minutten hver morgen til å beundre klokken. Elsker min 3570.50 og riper i hesaliten er bare sjarmerende.

• Liker
Reaksjoner: semmern og aksgro
Måneklokka skal være med manuelt opptrekk og hesalite (plexiglass).. Da får du også "Approved by NASA ..." på baklokket!

Ferdig snakka.. :p

Når det er sagt: For bruk hver eneste dag som en "beater" er det mange klokker som vil tåle mer juling og gi deg mer "problemfri" bruk, her med automatisk urverk og safirglass som kanskje de viktigste faktorene.

Måneklokka skal være med manuelt opptrekk og hesalite (plexiglass).. Da får du også "Approved by NASA ..." på baklokket!

Ferdig snakka.. :p

Når det er sagt: For bruk hver eneste dag som en "beater" er det mange klokker som vil tåle mer juling og gi deg mer "problemfri" bruk, her med automatisk urverk og safirglass som kanskje de viktigste faktorene.

Det er nok en grunn til at Nasa og Roscosmos har godkjent en klokke som har plexiglass og ikke safirglass.
Plexi sprenger ikke.
Etter min mening, er et automatisk urverk ofte mer utsatt en et manuelt : Rotoren er delen med mest vekt og når klokken får seg en hard sjokk, vil rotoren trykke ekstra hardt på urkverket gjennom akselen sin.

Jeg fikk en gang et 2824-2 ETA urverk å stoppe ved å hogge ved med stor øks men på en annen side hadde jeg en 2801-2(2824-2 uten automatisk module) i 3 år når jeg hamret hver dag på store bolter/muttere da jeg monterte store flenser(opp til 48 toms) på Melkøya og det uten noen problem.
Jeg har god tro i at rotoren kan slenge hardt på urverket.

Det Lemania basert urverk (og modifisert av Omega (861)) har mange deler som er overdimensjonert : det fikk jeg fra en urmaker som har jobbet i snart 30 år og startet med akkurat det Lemania basert urverk.
Det urverk er det mest testet urverk noensinne : av Nasa og Roscosmos i mange tiår.

Fra egen erfaring, ved veldig hardt slag blir det bare "hammeren" som kan komme seg ut av sporen sin og dette bare når kronometeren er startet.
Det bare gjør at man kan ikke stoppe kronometeren eller gjør en "reset" men klokken og kronometeren går forstatt.
Du kan lese om det der siden jeg har testet selv: http://www.tidssonen.no/forum/threads/debutere-med-omega-speedmaster-hjelp.28922/#post-420352

Om safirglasset. Baderom flisgulvet er et mareritt som mange fikk erfaring av...
Når glasset er knust i biter som kan vandrer på tallskiven, kan viserene bli stoppet.

Skulle jeg satse stort på et urverk, hadde det vær manuelt og testet fra før som det 861.
Med plexiglass.

Det betyr ikke at Auto-safir er dritt. Alt er avhengig av hva du skal gjør med klokken din.

crystal.jpeg

speedyg.jpeg

Redigert:
Takk for meget godt innlegg @Hammerfjord! Du har en masse gode poenger og jeg ser at mitt innlegg blir unøyaktig!

Poenget mitt var at safirglass er mer ripebestandig og sånn sett "bedre" ved all "normal" bruk. Samtidig er det lettere med et ur du slipper å trekke manuelt. Derav mine konklusjoner :)

Enkelte ting må man bare gjøre, selv om det finnes alternativer som tilsynelatende er enklere.

Man knyter skoene sine selv, selv om det er mulig å kjøpe sko med borrelås.
Man trekker sin manuelle Speedmaster selv, selv om det finnes varianter med automatisk opptrekk.

Takk for meget godt innlegg @Hammerfjord! Du har en masse gode poenger og jeg ser at mitt innlegg blir unøyaktig!

Poenget mitt var at safirglass er mer ripebestandig og sånn sett "bedre" ved all "normal" bruk. Samtidig er det lettere med et ur du slipper å trekke manuelt. Derav mine konklusjoner :)

Takk. Ja, jeg forstår poenget ditt. Hver løsning har sine fordeler og som sagt, alt er avhengig av hva du skal gjør med klokken din ;)
Jeg har kanskje 20 automatiske klokker i de cirka 30 jeg eier : mest av alle har safirglass også.
Da kan man si at jeg har ingenting mot disse løsninger og nytter vel disse fordeler.