Omega Speedmaster Professional (Gult gull) ApolloXI 1981

Medlem
3. nov. 2009
Hei jeg er ny på forumet.

Har oven nevnte klokke for salg, men har ingen anelse om hva den kan være verdt eller hvordan den bør selges. Leverte den inn til Bjerke for å få dem til å se over den. De anbefalte å sende den til Svits til fabrikken for polering av hus og evt skifte glass samt generell service, da klokken ikke har vært brukt på noen år (fra dødsbo i familien).

Klokken er en samler versjon (nummerert) og det ble laget et begrenset antall av denne.Den ble kjøpt ny i en klokkebutikk på flyplassen i Amsterdam eller i Geneve(er ikke helt sikker) i 1981.

Råd og vink mottaes med takk
Holder til i Bergen.
Ciao : :D

Det er jo en sjelden klokke hvis den er fra 1981 og etter det du skriver kan antas å ha boks og sertifikat. Nå er vel det slik at gull ikke er det mest moreriktige. Men jeg ville fått din urmaker til å lage en takst siden du har den likevel inne på service. Da kan du få en pekepinn. Ellers kan e bay kanskje gi deg noen antydninger om eventuell prios hvis det ligger noen tilsvarende der.

Boksen mangler, men jeg har fått bekreftet ektehet fra Bjerke. De kan sikkert skrive ut et bevis vil jeg tro.

Det er mulig at noen av orginalpapirene er intakt, men det har jeg ikke helt kontrollen på.

Takker for innspill :D

Ser klokken omtrent sånn ut?

omegat.jpg

Eller har den reim og ikke gullenke? Glass på baksiden? (så man kan se urverket).

Hvis du har et referansenummer også så kan det sikkert være til hjelp.

Som det nevnes, så er ikke gult gull (og champagnefarget skive) særlig i vinden for tiden, men det finnes jo hardcore Omega-samlere der ute.

Klokken har gull lenke og har glass bakside hvor det står om appollo XI langs kanten. Gult gull og champagne skive er riktig.
Har desverre ikke noe referanse nummer , men skal se hva jeg finner av nummer under et forstørrelsesglass

Klokken ble satt i produksjon i 1979 for å markere tiårsjubileet for månelandingen. Det var den første Speedmasteren i gull siden den som ble laget like etter månelandingen. Det står litt om klokken på Chuck Maddox sider, men selv han virker å ha begrenset kunnskap om denne modellen.

En urmaker kan si noe om klokkens tekniske verdi, men neppe så mye om prisene på bruktmarkedet. De ses nok ikke så ofte til salgs, men en så sjelden klokke vil være interessant for Omegasamlere.

Etter litt googling fant jeg følgende side: http://www.watchcarefully.com/articles/speedmaster.html

Litt ned på siden står følgende:
"The next time Omega saw fit to create a solid gold Speedmaster Professional of the classic shape was to celebrate the 10th anniversary of Apollo XI in 1979. Versions in both yellow gold (BA 345.0802) and white gold (BA 145.0039) were made available, each with a transparent caseback allowing a view of the Calibre 863, an improved Cal. 861. The white gold version was sold with a white gold dial and leather straps. The yellow gold version with yellow gold dial was available with matching gold bracelet. It interesting to note that both dials are marked simply “SWISS MADE.” Though it is obvious that no luminous materials were employed on the hands or markers, it leaves the observer to wonder whether each dial is indeed made of gold. Production numbers for these models were not available when I made my request."

Hvis du søker på referansenummeret "345.0802" finner du mer informasjon.

Lykke til!

Spennende! Jeg kunne godt tenke meg å se noen bilder, om du har muligheten :D

Jeg mener å ha sett at Dag Braanaas har en sånn Speedmaster i gull med lenke. Han vet kanskje mer...

hei

den klokken kan være noe for min samling.
ett lite tips, som hoved regel ønsker samlere klokker som er mest mulig urørte av urmakere , hvis klokken går og er i orden
så er det svært skjelden du får igjen service kostnadene ved ett salg, i enkelte tilfeller kan verdien synke ved service,
(har sett eksemler på skjeldene samle klokker som har blitt ødelagt av urmakere, og det er hos noen av de mest kjente i norge). hadde vært fint om du kunne vise bilder foran ,bak og av lenken.

mvh

roger sveian
http://www.sveian.com/klokker
920 89 412

Hei,

Klokken er uten tvil en kuriositet. Her får du en idé om hva den kan være verdt:

1. http://www.antiquorum.com/eng/brandinde ... d=158.html (solgt for tilsvarende NOK 140.000)

2. http://www.christies.com/lotfinder/lot_ ... 65273&sid= (solgt for tilsvarende NOK 56.000)

Omega ble jo kritisert for å drive prisene på enkelte ur kunstig i været ved selv å by på klokkene på Omegamania-auksjonen (vet dog ikke om det gjelder akkurat denne), så nr. 2 er kanskje mest realistisk. Jeg vil uansett anbefale deg å ta deg god tid og ikke hoppe på første og beste tilbud fra en samler.

Jo

Tusen takk for alle innlegg og interresse som er vist.
Veldig mye god informasjon !
Jeg er på reise, og vil legge ut bilder og litt mer utfyllende beskrivelse når jeg er tilbake i Bergen i slutten av uken. :D