Omega Speedmaster Professional - valgets kval

MrMstone

Støttemedlem
Medlem
30. juni 2013
Sted
Asker
Hei.

Beklager hvis jeg starter en ny tråd om et tema som sikkert eksisterer x antall ganger tidligere.

Jeg skal gå til innkjøp av min første Omega, og da en Speedy Pro.

Jeg har tre valg (alle i så godt som mint condition), og alle tre til omtrent samme pris, derfor er jeg i tvil.

Nr. 1 er fra 1970, akkurat tatt service på.
1970 Omega Speedmaster Moon Professional 145.022 Just Serviced!!!

Nr. 2 er fra 2002, ikke tatt service på (ukjent historikk)
Omega Speedmaster Professional Moon Watch 3570.50 on Strap

Nr. 3 er fra 2012, og med bokser og papirer.
FS: Omega Speedmaster 3570.50

Nr 1 og 2 selges av samme selger, med meget gode referanser og nesten 2000 innlegg på forumet watchuseek.
Nr. 3, som jeg kanskje heller mot, selges av en som akkurat har meldt seg inn i forumet for noen dager siden, da uten særlig innlegg, ene og alene for å selge klokken. Han tilbyr seg derimot å scanne sin ID og sende meg.

Please help... ønsker å avgjøre snart.

Redigert:
Takk for tips, tror jeg så denne på en annen tråd. Mulig litt dyr for meg, de andre jeg linket til får jeg til ca $2000.
Hvilket av mine tre alternativer ville du anbefalt ut i fra eksisterende info da?

@MrMstone

Hmmm, den var litt verre...
Jeg synes det var ganske stort spenn mellom de forskjellige alternativene dine:confused:

Har du noen andre kriterier annet enn at det skal være en Speedmaster Professional?

Redigert av en moderator:
@MrMstone

Hmmm, den var litt verre...
Jeg synes det var ganske stort spenn mellom de forskjellige alternativene dine:confused:

Har du noen andre kriterier annet enn at det skal være en Speedmaster Professional?

:) Nei. Men jeg har bestemt meg for at jeg ikke ønsker Omega Speedmaster Reduced. Så det er vel egentlig Professional 3750.50 jeg ønsker, manual Wind selvsagt. Den har jeg siktet meg inn på. Men det jeg egentlig er ute etter er om det er artigst med en som faktisk er vintage fra 70 tallet, eller å få tak i en nyere en.

Redigert av en moderator:
Nr. 1 hadde jo en herlig patina/skive, men fornuftig som jeg er (alt er relativt) hadde jeg nok kjøpt nr 3. Bare sjekk ut selgeren godt først og betal med Paypal så kan det jo ikke så så galt! :)

Nr. 1 hadde jo en herlig patina/skive, men fornuftig som jeg er (alt er relativt) hadde jeg nok kjøpt nr 3. Bare sjekk ut selgeren godt først og betal med Paypal så kan det jo ikke så så galt! :)

God kveld Crown Guard :) Jeg heller nok også mot nr 3. Har også fått tilsendt både kopi av legitimasjon og kopi av en telefonregning med telefonnummer. Begge selgerne ønsker vanlig bankoverføring (wired transfer), og selv om han ene for eksempel har 2000 innlegg og flere titalls anbefalinger på watchuseek så lurer jeg faktisk på om jeg avstår fra en vanlig pengeoverføring. Ser vel ingen grunn til at en selger ikke skal kunne åpne en paypal konto.

God kveld Crown Guard :) Jeg heller nok også mot nr 3. Har også fått tilsendt både kopi av legitimasjon og kopi av en telefonregning med telefonnummer. Begge selgerne ønsker vanlig bankoverføring (wired transfer), og selv om han ene for eksempel har 2000 innlegg og flere titalls anbefalinger på watchuseek så lurer jeg faktisk på om jeg avstår fra en vanlig pengeoverføring. Ser vel ingen grunn til at en selger ikke skal kunne åpne en paypal konto.

Godt sagt! Selv om Paypal skal ha sin lille avgift er dette ingenting i forhold til å kjøpe katta i sekken. Husk å ikke se deg helt blind på selgeren da. Det er klokke du skal kjøpe. Følg hva som føles rett, ikke trygt. Må leve litt på kanten! :) (til en viss grad)

Klokke nummer 1 ville jeg nok holdt meg unna. Med baklokk fra en 74-modell og andre deler av klokken fra 1970, er det en såkalt "Frankenwatch".

Nummer 2 trenger ganske så sikkert en service nå, eller om ikke så veldig lenge, så da får du en ekstrautgift på ca. 3-4000,-.

Nummer 3 er sikkert OK, men jeg ville aldri livet handlet fra en som nettopp er blitt medlem på WUS.

Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg unna alle sammen. Det dukker opp Speedmastere til salgs her på TS hele tiden. Ha litt tålmodighet, så finner du en som du kan være 100% trygg på.

Klokke nummer 1 ville jeg nok holdt meg unna. Med baklokk fra en 74-modell og andre deler av klokken fra 1970, er det en såkalt "Frankenwatch".

Nummer 2 trenger ganske så sikkert en service nå, eller om ikke så veldig lenge, så da får du en ekstrautgift på ca. 3-4000,-.

Nummer 3 er sikkert OK, men jeg ville aldri livet handlet fra en som nettopp er blitt medlem på WUS.

Hadde det vært meg hadde jeg holdt meg unna alle sammen. Det dukker opp Speedmastere til salgs her på TS hele tiden. Ha litt tålmodighet, så finner du en som du kan være 100% trygg på.

Takk for tips. Holder meg unna nr 1 og 2. Selgeren på nr 3 har godtatt at jeg overfører halve beløpet først, og deretter resterende når han sender kvittering på fedex forsendelsen til meg, i tillegg til at jeg har fått bilde av klokken med en avtalt tid og hans ID i samme foto. Han kan jo likevel sende en stein med fedex, så jeg får sove på om jeg er villig til å ta risikoen.

Ellers blir det å vente på en slik klokke i Norge.

God natt og takk for råd og tips.