Omega, Tudor eller Breitling?

morbra

Støttemedlem
Medlem
8. aug. 2014
God ettermiddag godtfolk!

Har vert litt rundtom å prøvd dei aktuelle klokkene, men klarer fortsatt ikkje å bestemma meg for kva eg skal gå for!

Alternativene er:
1. Omega SMP ceramic
2. Tudor BlackBay Blue
3. Breitling Superocean 42

Lurte på om folk kan dela litt erfaringar med dei forskjellige klokkene, samt fordeler/ulemper med produsent/urverk/byggekvalitet/opplevd kvalitetsfølelse/osv.

Det er snakk om kjøp av ny klokka, og på lenka.

På førehand takk!

Morten

Alle er flotte klokker, lik kvalitet vil jeg påstå. Omegaen har vel høyest prestisje faktor og holder verdien best.

Trygt valg alle tre, gå for den du falt for først.

Vi har visst samme smak! 3 flotte ur jeg selv stadig vurderer å kjøpe. Var innom lokal forhandler i går og så på nevnte Omega og Breitling. For å være ærlig synes jeg Omega'en ga bedre "kvalitetsfølelse." Kasse med både polerte og børstede overflater, nyydelig skive (både blå og sort), massivt og behagelig lenke osv.

Breitlingen var glanspolert over hele, og svært få "særtrekk." Den jeg så på hadde gummireim. Liker vel egentlig ikke helt den skiva, alt for mye tall og bokstaver :(

MEN, de hadde også inne Heritage-dykkeren fra Breitling, 42 mm - den var ganske lekker! Herlig retro-look, ren og fin sort skive og reim med klassiske "hull". Må innrømme at den var flott og satt bra på armen.

Som @daghoi sier, du MÅ imidlertid se og prøve dem selv for å ta et valg.
Personlig heller jeg nok mot Omega grunnet utseende og co-axial urverk :)

Kjenner til alle tre av omtale og utseende. "Trygge" produsenter. Personlig holder jeg en knapp på Tudor Black Bay.
Lykke til med ditt valg!

Det er tre ganske forskjellige ur. Jeg vil anbefale deg å prøve dem alle før du bestemmer deg. Det kan være mindre åpenbare ting som avgjør. Det være seg passform, følelse av uret på håndleddet - klemmer lenken, skraper kassen osv, og du får et bedre inntrykk av hvordan uret ser ut og føles på akkurat deg.

Når det er sagt vil jeg trekke frem et par momenter:

Tudoren er en virkelig godklump. Solid byggekvalitet og presence. Men du må vite at den er forholdsvis klumpete imho. Stor og bygger endel opp på håndleddet. Lenken er bred og sånn passe behagelig. Viserne er jo også ganske spesielle, så enten liker du det eller ikke. Urverket er et velprøvd ETA verk og ikke noe å si på det. Alt i alt en solid klokke som du kan være stolt av!

Omegnen har jeg ikke så mye erfaring med, men det er etter min mening den flotteste av urene. Passe sportslig og elegant. Vil kalle det en allrounder. Kan hvis ønskelig brukes til det meste, både til fritid og pent. Anerkjent merke og en velbygd urkasse.

Breitlingen er vel outsidere her. Sportslig preg, men egner seg dårlig som allrounder. Lenken er flott, men er høyglanspolert og dermed også en ripemagnet. Litt skranglefølelse på lenken, men solid allikevel. Jeg har ikke helt sansen for urskiven, men det er smak og behag.

Mitt valg ville vært Omega eller Tudoren. Kanskje Tudoren, men da Black utgaven.

Bruk tid og prøv. Det er noen av det som gjør jakten morsom og tilfredsstillende når du endelig får drømmeuret på håndleddet ;)

Omegaen er for min del det mest åpenbare her. Er ikke så fan av lenken på nyere SMP, men vil uansett sette min knapp på den

Har ikke hatt noen av de klokkene du nevner, men valget er enkelt for min del; Tudor BlackBay Blue (eller Black) :)

Skal få inn nåken bilder på dagens etterkvart ja. Men eit spørsmål gjenstår: skal eg velga blå eller svart? Har hørt at den blå skiva spiller fint i forskjellig lys, nokon som har erfaring? På den andre sida er den svarte skiva meir minimalistisk, og er enklare å matche med andre reimer.

Inputs anyone?

Dette er ur eg har hatt på armen alle 3.

Utfra bilder var Tudor den eg hadde mest forhåpninger til.
Men brei kasse frå sida og 22mm lenke gjorde den litt "NoGo" her.
Ikkje veldig god på håndleddet. På reim funka den bedre IMO.

Omegaen er som nevt over uten tvil den beste allrounderen. Denne fungerer vell til det meste, og kan varieres med litt ulike reimer.... Lenka sånn ok, og ikkje meir.
Minuset er vell at ein skiller seg lite ut. Alle har en Omega?

Breitlingen er som nevnt over ein ripemagnet. For min del altfor "blingy" og ei meir show off klokke enn dei andre. Dog eit fint ur som er greitt å ha med i vurderinga.

Er fleire AD som er både Omega, Tudor og Breitling forhandler. Så mitt tips er å ta deg ein tur å teste alle 3. Ring på førehand å sjekk om alle ura er inne, og avtal tid. Då får ein gjerne og litt ekstra service og dei viser og andre alternativer.
(Leirvik ur har iallefall alle overnevnte - om du bur på Haugalandet....)

Skal få dei forskjellige prøvd på samtidig, bare for å være sikker, men har (nesten) bestemt meg for Omegaen ;) takker for assistansen!
Nokon som har SMP C som kan forklara meg kvifor dei valgte den fargen dei gjorde?

@morbra
Jeg vil påstå at Breitling er mer robust enn Omega.
Videre har jeg og andre jeg kjenner opplevd kvalitetsproblemer med Omega.
Når dette til tider toppes med dårlig kundeservice blir det no-go. (Dette kan ha bedret seg i det siste for alt jeg vet)
Jeg har lite kjennskap til Tudor da jeg ikke har tuklet like mye med dem, men når det kommer til finish og håndtverk blir de nok dessverre slått av Breitling etter min mening.
Kvaliteten på lenkene til Breitling slår også det meste.
Av disse ville jeg gått for Tudor da den har mer "tool-watch" preg enn de andre.
Men, med Breitling som en god nummer 2.
Bare se på skiven sammenlignet med Tudor. Litt mer forseggjort ikke sant?;)
Problemet er som nevnt "bling-faktoren", noe som gjør at breitling kler slitasje dårligere.

Det beste du kan gjøre er å legge alle tre ved siden av hverandre og se forskjellene irl.
Prøving på håndleddet er en selvfølge før valg.
Lykke til.

Jeg har hatt alle tre - Omegaen riktig nok i kronografversjon. Og den eneste jeg savner er Breitlingen. Omegaen var flott, men den syns jeg var litt kjedelig. Den slår Breitling ned i støvlene når det kommer til urverk, men for meg er ikke det nok. Tudoren er mest anvendelig og har den peneste skiven, men likte ikke kasseformen og at det var risset et nummer inn bak øret. Så for meg personlig var Breitling vinneren, men så liker jo jeg mye rart og da... :p

• Liker
Reaksjoner: lobster
Skal få inn nåken bilder på dagens etterkvart ja. Men eit spørsmål gjenstår: skal eg velga blå eller svart? Har hørt at den blå skiva spiller fint i forskjellig lys, nokon som har erfaring? På den andre sida er den svarte skiva meir minimalistisk, og er enklare å matche med andre reimer.

Inputs anyone?
Jeg hadde veldig lyst på den blå utgaven, men da jeg fikk se de begge samtidig valgte jeg den sorte. Det var rett og slett den sorte jeg falt for! Det valget har jeg aldri angret på. Viktig å få sett på begge, helst samtidig. Lykke til med valget :)

Jeg hadde gått for Tudor Black Bay! Men det viktigste er at du går for den du selv liker best, slik som mange påpeker :)

• Liker
Reaksjoner: Spaiker