Omega

Medlem
31. juli 2011
Sted
Sandnes
Hei alle.
Ny her på tidssonen men vill etter klokker. Samler ikke, bare bruker.
Hatt min Seamaster Chronodiver nå i årevis og er fornøyd med den.
Men lurer på en ting dere sikkert kan belære meg om og det er hvorfor Feks Omega ikke holder verdien like godt som feks Rolex.

Generellt kan dere fortelle meg om Omega hva kvalitet angår i forhold til andre ur i denne klassen.

Tidligere hatt bla Tag Heuer Sel som etter min mening hadde verdens flotteste rem noensinne. Hvordan kunne de slutte å lage den?? Etterfølgeren Link var en trøstesløs videreføring etter min mening.

Klokker er livet :) Endelig funnet noen som forstår meg hahaha :)

Først av alt: Velkommen til forumet :D

Når det gjelder "å holde verdien" som du sier så er stikkordet: Merkebygging. Rolex har klart det. Omega jobber fortsatt med saken.

Ang. Omega kvalitet generelt: Helt topp. Men "mandags" ur forekommer sikkert blandt alle merker.

Ang. Omega kvalitet vs. andre merker i samme prisklasse: Vanskelig spørsmål. Omega har et vidt spekter av urverk i flere prisklasser. Men helt, helt, helt generelt vil jeg kansje påstå at man kan få "mer" klokke for pengene om man kjøper et Longines ur i forhold til et Omega ur. Men det kommer ann på model og ikke mist smak og behag.

Men så er jo Omega og Longines eid av samme konsern da :)

Frode.

P.S.
Hat mail kan sendes på fredag :cool:

d.s.

Hei og velkommen.
Det meste er sagt av de to før meg.
Men jeg vil tilføye at jeg ofte synes det er vanskelig å forstå prisforskjellene mellom en del urmerker.
Forklaringen ligger nok i merkevaren, som det allerede er blitt sagt.
For min del har jeg fire Rolex, 2 Omega Speedyer, 2 Longines, 2 IWC, 2 TAG Heuer, etc., etc.
Selv om jeg elsker dem alle på hver sin måte for sine unike kvaliteter, må jeg innrømme at det kun er IWC'ene jeg lett kan forsvare den høye prisen på. Longines urene er uten sammenligning der hvor jeg har fått mest for pengene. Og TAG er, slik jeg opplever det, mye bedre enn mange hardkokte samlere vil ha det til. Men de er blitt vesentlig dyrere siste årene.

Når alt dette er sagt; ingenting slår et vintage Omega eller Rolex ur.

Når alt dette er sagt; ingenting slår et vintage Omega eller Rolex ur.

Enig :)

Vintage Omega, helt opp til sent på 70-tallet, er helt fantastisk bra, og fullt på høyde med Rolex. In-house verk, nydelig utseende, og flere banebrytende design, selv etter inntoget av quartz. Marine Chronometer er et godt eksempel her. Fremdeles et av de mest nøyaktige armbåndsurene noensinne.

Enig med at vintage Omega er på høyde med Rolex, men senere Omega har slitt mye med kvalitet. En Nyere Seamaster er ikke på høyde med en Rolex submariner både hva gjelder urverk og byggekvalitet. Jeg eier Seamaster med cal 1120 og en med co-axial cal 8500 og de stoppet begge etter kort tid 3-4 år og måtte på service. Alle Rolexene jeg har hatt og har, har jeg aldri opplevd problemer med. Rolex virker også mer solid. Jeg vet at mekaniske ur bør inn til service ca hver 5 år.

Enig :)

Vintage Omega, helt opp til sent på 70-tallet, er helt fantastisk bra, og fullt på høyde med Rolex. In-house verk, nydelig utseende, og flere banebrytende design, selv etter inntoget av quartz. Marine Chronometer er et godt eksempel her. Fremdeles et av de mest nøyaktige armbåndsurene noensinne.

Mja

Merkevarebygging ja. Alltid sånn.

Rent objektivt skulle jeg gjerne likt å vite hva som gikk for å være det beste.

Hva egen subjektivitet angår så tenner jeg myyye mer på divermodellene til IWC enn Rolex sin

Ser forøvrig at Glycine er tilbake, vakkert håndtverk. For det er vel det det er ikke sant. brukskunst!!

Om noen føler for å belære meg mer så bare prat i vei:)

"Det beste" - til hva? :)

Jeg anser sub'en min som en av de absolutt beste klokkene som eksisterer fordi den kan dresse opp og ned alle antrekk, er aldri moderne men aldri feil, aldri spennende men ikke kjedelig - rett og slett en klassiker som alltid fungerer.

Er den "bedre" enn POen min rent fysisk? Hvem vet. Kanskje ikke. Planet Ocean er en usedvanlig velbygd klokke, uavhengig av pris, men jeg synes fortsatt at suben er bedre, for meg.

Noen urmerker er "above and beyond" de andre, A. Lange er et godt eksempel på dette. Her snakker man detaljering og håndarbeid på en helt annen måte enn de "normale" masseproduserte ala Omega og Rolex.

"Det beste" - til hva? :)

Jeg anser sub'en min som en av de absolutt beste klokkene som eksisterer fordi den kan dresse opp og ned alle antrekk, er aldri moderne men aldri feil, aldri spennende men ikke kjedelig - rett og slett en klassiker som alltid fungerer.

Er den "bedre" enn POen min rent fysisk? Hvem vet. Kanskje ikke. Planet Ocean er en usedvanlig velbygd klokke, uavhengig av pris, men jeg synes fortsatt at suben er bedre, for meg.

Noen urmerker er "above and beyond" de andre, A. Lange er et godt eksempel på dette. Her snakker man detaljering og håndarbeid på en helt annen måte enn de "normale" masseproduserte ala Omega og Rolex.

+1 :D
Kloke ord Christian.

Frode.