Onlinekjøp fra utlandet

Medlem
18. juli 2016
Sted
Norge
God kveld, alle nattugler!

Er ny i TS og i klokkemarkedet, men har store intensjoner om å bygge samling over de neste årene.

Ser det går en vintage her i ny og ne, men har inntrykk av at jeg må til det store utland for det brede utvalget. Både av klokker og årganger.

Noen med erfaringer fra handel av vintageklokker fra utlandet her?
Typiske fallgruver og tabber jeg kan unngå?

For det første må du sette deg godt inn i det vintage markedet du ønsker å gå inn på (modeller, pris, forfalskninger..) Så er det noe som heter "buy the seller". Kjøp vintage i så god stand som du har råd til. Beregn alltid inn en sevice kostnad på vintage klokker.
Hvis du er mer spesifikk får du sikkert flere svar.. :)

Takker for det. Enig. Er det noen spesielle markedsplasser å anbefale? Kom raskt over chrono24. men det finnes kanskje veldig mange

Hei, og velkommen!

Mitt beste råd er å aldri kjøpe selger, kun din egen vurdering av klokka som selges. Det betyr at du må sette deg inn i alt rundt modellene du er interessert i. Forfalskninger skjer, men det er mest originalitet du må sjekke. Riktig kasse, visere, verk ift ikke bare modell/referansenummer men også årstall/periode. Klokker med feil deler ift modell og årgang kalles frankenklokker.

Det er i hovedsak to steder du kan finne vintage: retailere (som Matthew Bain, Wannabuyawatch, Cool Vintage Watches osv) og salgssidene til forskjellige fora (her på sonen, Omega Forums, Chronocentric, RVF osv.). Førstnevnte er dyrere, men kan ofte ha en "garanti" på eks. 1 år eller mer og klokkene er da ny-servet. Her er en liste over nettbutikker fra bloggen min, den er noen år gammel, men noen av disse lenkene skulle fungere ennå. Jeg lagde også en liten guide for å kjøpe vintage også når jeg ser etter. :)

For retailere kan du google vintage watches og se hva du finner, for fora og salgssider kan Watchrecon.com anbefales som samler alle salgsannonsene på klokkefora og som er søkbar på f.eks. modell og merke.

Igjen: Sett deg GODT inn i modellene du eventuelt ønsker å gå for (google, sjekke diskusjonstråder, lære deg om modellene) og vær din egen "dommer" basert på det du vet. Selv erfarne retailere og selgere kan uforvarende selge frankenklokker.

Lykke til!