Oppbevaring av mekaniske klokker

Medlem
9. nov. 2009
Jeg har ved flere anledninger sett at enkelte oppbevarer klokkene sine med kronen i utskrudd posisjon. Hvis det er noen her på forumet som gjør det samme, kan noen vennligst forklare hvorfor man eventuelt bør gjøre det.
Jeg har aldri tenkt tanken, og oppbevarer altid klokkene med kronene skrudd igjen.
På forhånd takk!

Jeg vet ikke, men kan teoretisere litt:

* Kanskje for å stoppe verket, og på den måten ha gangreserve til man tar det på igjen? Så er det bare å stille det med en gang, good to go?
* Eller kanskje for å slippe ut evt fukt som er i verket? Jeg leste en gang om en fyr som hadde fått dugg på innsiden av glasset, og fikk et tips om å legge uret et varmt og tørt sted med krona utskrudd.

Jeg lar alltid urene tikke ut, det forekommer meg at fjæra har godt av å lagres utrukket, at den holder lenger da. Jeg vet ikke om det er tilfellet, men det lille jeg husker fra materiallære tilsier noe sånt...

* Eller kanskje for å slippe ut evt fukt som er i verket? Jeg leste en gang om en fyr som hadde fått dugg på innsiden av glasset, og fikk et tips om å legge uret et varmt og tørt sted med krona utskrudd.

Når jeg fikk en Seiko mod fra en av de som driver med dette i Asia, så var deg dugg på innsida av glasset hver gang klokka ble utsatt for temperaturforskjeller (les: inne og ute). Tok den med til den lokale mekanikeren som sa at det kanskje kunne være pga. at det er en helt annen luftfuktighet der klokka ble satt sammen. Han åpnet uret og lot det ligge over natten på et varmt og tørt sted før han monterte uret igjen dagen etter og trykktestet den dagen etter. Problem solved :D

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Noen oppbevarer quartz/batteri klokker med kronen i ytterste pos. for å spare batteri, eller for å unngå at batteriet går tomt og lekker syre.

For mekaniske ur har dette ingen relevans.