Opphavsrett foto

Medlem
30. sep. 2008
Viser til følgende salgsannonse:

http://www.tidssonen.no/forum/showt...-med-stållenke-og-gummirem-2010-modell-selges!

Denne klokken solgte jeg for roughly 24t siden for 16K, og klokken ligger nå igjen ute for salg.

Det blir da relativt åpenlyst at dette kjøpet ble gjort mtp potensiell gevinst. Fair enough, men man blir en smule provosert. Enda mer provosert blir man når man går til annonsen det er linklet til på finn,

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33589892

Ref min annonse http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?10608-SOLGT-for-16K-Omega-PO-42mm, ser man her at selger tydeligvis ikke en gang har hatt tid til å ta sine egne bilder.

Selger er ikke den eneste som ønsker å potensiellt tjene penger på sin "hobby", jeg lurer derfor på om noen kan svare på hva åndsverkloven sier om slik "gjenbruk av bilder" ?

bildene er dine, såvidt jeg kan bedømme.

+ 1.

Merker at jeg blir en smule provosert at klokken har steget med 3000,- i pris over natten.. Liker dårlig at folk skal gjøre "butikk" av K&S sidene på TS! Har inntrykk av at de fleste her inne har en genuin interesse for klokker, synd at noen skal forsøke å tjene på dette.

Det er dine bilder og selger skal på forhånd innhente tillatelse av deg til å bruke dine bilder. Hva med å sende ham en PM, du kan jo selge rettighetene til bildene? :D

Dette er bad guy i mine øyne. Jeg har ikke lyst til å gi en bra deal til en felles klokkeinteressert her inne for å så bli "lurt" for 1000-3000kr 1 dag senere. Dette har vel vært diskutert tidligere, og det er jo litt vanskelig å gjøre noe med, men jeg liker det absolutt ikke. Har sett flere ganger at folk har solgt klokker ut raskt igjen etter et feilkjøp, men i de aller fleste tilfeller går de videre for samme sum i god gentlemanstil. Dette blir noe helt annet.

Vanlig høflighet burde tilsi at man ber om tillatelse til å benytte tidligere eiers bilder. Uavhengig av jussen.

Når det gjelder folk som gjør business på kjøp og salg gjennom TS og Finn.no er vel ikke denne selgeren den eneste ... Om man ikke liker det er det bare en ting å gjøre, ikke selg til dem. De er lette å identifisere etter en stund.

Jeg liker verken
-bruk av andres bilder uten tillatelse
-resalg umiddelbart til såpass mye høyere pris

Til bad guy liste for meg i alle fall.

Når man i tillegg kun bruker (utnytter) K/S her på TS, uten andre bidrag, blir jeg ekstra oppgitt...

:mad:

Som fotograf kan jeg informere om at du med loven på din side kan fakturere kjønnsmessig sum uten en gang å si ifra først. Det vedkommende har gjort er direkte tyveri. Ta skjermbilder og fakturer 1500. 14 dager forfall. Blir det ikke betalt purrer du med gebyr slik loven beskriver det og sender etterhvert til inkasso.

Folk må lære en gang for alle

he he det hadde vært noe!!

Med bekjente som lever av å fotografere så er dette mer en prinsippsak for min del, enn hva det er økonomisk motivert. Jeg har derfor bedt kjøper/selger (alt ettersom) om å ta sine egne bilder :)

Edit:

Forøvrig må det nevnes at kjøper er hyggelig, og at handelen gikk ryddig for seg mtp betaling osv, så jeg vil ikke karakterisere han som en "bad guy", slik som blir foreslått lenger oppe i tråden.

Hvis du skal være en gentleman sender du en Mail og spør om han er fornøyd med klokken. Med en gang du får svar sender du krass Mail med krav om å fjerne bildene innen 30 minutter. Og informere om at du fakturerer han hvis ikke bildene er borte innen fristen.

Aka minnelig løsning

Vanlig høflighet burde tilsi at man ber om tillatelse til å benytte tidligere eiers bilder. Uavhengig av jussen.

Når det gjelder folk som gjør business på kjøp og salg gjennom TS og Finn.no er vel ikke denne selgeren den eneste ... Om man ikke liker det er det bare en ting å gjøre, ikke selg til dem. De er lette å identifisere etter en stund.

Veldig enig med ^ her.

Jeg har lite til overs for folk som stjeler bilder, og jeg har lite til overs for folk som bruker TS utelukkende for å kjøpe og selge. De kan da i det minste bidra litt med noen innlegg utenfor "Kjøp og salg" av og til :)

Har særdeles lite til overs til luringer som det her.

Som dere kanskje vet har jeg en tråd i WTB om jeg ønsker å kjøpe en omega. For sirkus 3 dager siden får jeg en mail av Håvard.....hvor det står at han har en full size til salgs, og han sender meg en link til annonsen.

http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?10692-FS-Omega-Seamaster-300m-des-2008-mod

Som dere sikkert ser er det ikke en full size, og prisen er små stiv.

Mvh Swiss

dette er smakløst ja! be han om å fjerne dem, eller betale for bruken av bildene.
Pass på å slenge på et lite vannmerke på bildene deres folkens!

...og jeg har lite til overs for folk som bruker TS utelukkende for å kjøpe og selge. De kan da i det minste bidra litt med noen innlegg utenfor "Kjøp og salg" av og til :)

Litt OT kanskje, men jeg oppfatter kanskje norske tidssonen.no som litt i overkant fokusert på kjøp og salg, herunder et voldsomt fokus på Rolex. Er fristet til å tenke at det kanskje er en sammenheng....

For kuriositetens skyld tok jeg en rask sjekk av antall tråder på kjøp/salg vs. klokkediskusjon ellers på tidssonen sammenlignet med tilsvarende forholdstall på andre klokkefora som feks Watchuseek.. Grovt sett er forholdstallet 1:1 på Tidssonen, vesentlig lavere andel k/s på Watchuseek. Som sagt, bare kuriosa

Du har et poeng der. Vi må skjerpe oss. Jeg skal prøve å gå foran med et godt eksempel ved å flippe mindre og begynne å sette mer pris på klokkene jeg har :) (alvorlig altså)