Opptrekk mens du har klokken på armen

Medlem
3. sep. 2016
Sted
Østlandet
Var innom David Andersen idag for å prøve et par klokker, men da jeg fikk den på armen og skulle begynne å trekke den opp for å få den igang fikk jeg en litt syrlig kommentar om at jeg ikke måtte finne på å gjøre det.. Personen mente at man ALDRI skulle gjøre det siden man kan knekke kronen?!

Har selv en Speedmaster hvor jeg rett og slett må trekke opp, så hadde vært greit å vite om det faktisk var tilfelle..

Personlig mener jeg at det ikke burde være noe problem, men vil gjerne høre deres meninger :)

(Det skal sies at personen ikke visste hva gangreserve var, men kan for alt jeg vet ha rett angående opptrekk på armen)

Ehh..da tror jeg vedkommende bør finne seg en ny jobb, eller finne ut hvordan man behandler og bruker et ur med automatisk opptrekk, som også har muligheten til å trekke opp urverket ved hjelp av kronen.

Fant faktisk en artikkel som nevner noe om dette:
http://www.orientalwatchsite.com/13-mechanical-watch-care-tips/

Tip 3 er følgende:
"If you do need to manually wind your mechanical watch, do so before putting it on your wrist. If you are wearing the watch as you try to turn the crown, you could end up putting unnecessary stress on the winding stem that will cause long-term damage."

Står jo long-term, men likevel..
(Skal sies at dette kanskje ikke er verdens beste kilde)

Du finner plenty med referanser på nett til at det anbefales å ta av klokken før den trekkes opp (men jeg vet ikke om jeg har sett noen "offisielle"). Rent intuitivt ville jeg tro at dette er et større poeng for klokker med skru-inn-krone. På Speedmaster virker det å være veldig lite "play" sidelengs når kronen ikke er trukket ut.

Jeg tar av Speedmaster når jeg skal trekke den, men det handler like mye om at krona faktisk er ganske tung å trekke (paradoksalt nok).

• Liker
Reaksjoner: aksgro og andres
Jeg skulle tro at hvis det blir skade her så må klokken sitte veldig stramt på håndleddet. En skade vil være avhengig av en hard vinke og spenn. Høres litt suspekt ut...

8

Helt enig at det er mer praktisk å trekke opp klokken når den er av, pleier å gjøre det selv, men spørsmålet er om det er så krise å gjøre det på hånden som selgeren mente.

Det handler nok om det fører til et press på kronen eller om man kun skrur.

En annen faktor er vel at mye håndopptrekk av ur med automatisk opptrekk sliter unødvendig på urverket, selv om de tåler det.

Jeg kjenner i alle fall tydlig forskjell på å trekke opp et som er beregnet for manuelt opptrekk og en automat.

Har sett folk som har beveget høyre tommel og pekefinger i "rasende tempo" for å trekke opp sin Seamaster Bond.. helt til det stopper. Hadde jeg jobbet med salg av disse klokker, så hadde jeg nok reagert høflig om en kunde hadde gjort dette.

Litt på siden av diskusjonen, men nærme nok:

Jeg har en kollega som fikk bakoversveis da en annen kollega 1) trakk opp klokken sin ved å vri begge veier (den tar så klart bare den ene veien, men han likte å vri frem og tilbake), og 2) stilte klokken bakover i tid (i stedet for å stille 11t57min fremover så gikk han 3min bakover). Han hadde fått beskjed av sin urmaker om at man IKKE gjorde som beskrevet under "2)".

Er det noe rett og galt her?

Å trekke "frem og tilbake" er helt ufarlig. Er som å trille på sykle uten å tråkke samtidig.

Når det kommer til å stille klokken bakover er dette avhengig av urverket. Noen klokker med dato og mer avanserte komplikasjoner er ikke lagd for det. Andre klokker (Seiko 007 bla) kunne fort finne på å gå baklengs om du stilte klokka bakover.

Jeg har stilt klokkene mine både forover og bakover etter behov.
Har gått helt fint.
Mulig det ligger noen tekniske føringer på hvilken vei man bør stille uret, men etter mange år med mange ur har jeg aldri merket noen negativ effekt.

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Det som er kritisk med å stille klokken bakover er at der kan skade fremskyvingsmekanismene fir ulike komplikasjoner, som nevnt. I sin enkle form betyr det at feks dato mekanismen kan skaffe dersom denne er i virksomhet. Det betyr i praksis rundt klokken 24! En stund før og en stund etter. Detaljer blir avhengig av urverk. Enkelte tåler at du stiller dato ved å stille klokken frem og tilbake over 24. Jeg ville ikke gjort det, men. Selv praktiserer jeg å ikke stille klokken bakover mellom 21 og 03. Ellers; ingen problemer! Dersom jeg er i tvil om klokken er am eller pm stilles den fremover for å sjekke! (Gjelder kun klokker med dato etc)

8

måten jeg trekker opp en speedy på er rett og slett bare å «slide» pekefingeren langs kronen på undersiden. Synes den er litt vrien å trekke opp tradisjonelt ved bruk av tommel og pekefinger fordi kronen ligger dypt i kassen. Dette har jeg fjort i åresvis og jeg veit det er mange andre som gjør dette. Tror faktisk det har ett navn på nettet også... denne måten å trekke opp en speedy på.. ihvertfall så Funker denne måten like bra om klokken er på håndleddet. Kan ikke se att dette skal stresse krone eller stem noe nevneverdig...

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Mye voodoo når det kommer til disse tingene... :)

Gitt at du har en meget spesiell komplikasjon eller at det eksplisitt henstilles fra fabrikant at du IKKE skal gjøre dit eller datt, eventuelt at klokka/verket er så gammel at det er like før den faller fra hverandre, har jeg fra erfarne urmakere (Lindstrøm, Soleim, m.fl) fått bekreftet følgende:

1. Trekk gjerne et automatikk-ur før du tar det på, slik at det får litt "fart" før det trekkes ved at du beveger armen
2. Still klokken både frem og tilbake, det betyr ingenting, verket skal tåle dette
3. Har ikke verket hurtigstilling av dato, still den frem og tilbake over kl. 12 for å stille dato, det går bra!

Ad. punkt 1: Noen klokker (som min Aquastar Benthos med AS2162) har ikke manuelt trekk, kun automat. Der hjelper det ikke å manuelt trekke verket, det krever bevegelse.

Ad. punkt 2: Jon Lindstrøm fortalte at i gamle dager "holdt de ofte igjen" sekundviseren ved å forsiktig stille den bakover for å synkronisere den på sekundet. Det mente han var helt greit. :) Nå gjør jo ikke jeg det da, tar heller på meg en klokke MED hack. ;)

Ellers bruk vett når du trekker, og skru krona rett inn har du screwdown, ikke ødelegg gjengene. Driver du og trykker krona til høyre eller venstre, så vil det sikkert gå bra en stund, men til slutt kan nok noe ryke, jf. hva man kan forvente av materialtretthet. De fleste mekaniske klokker, både vintage og moderne, er laget for å tåle ganske mye, uavhengig av hva smykkeselgere måtte tro og mene, jf. første post i denne tråden. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Mr Davis
Det jeg vil si er en absolutt sannhet er at du, dersom minuttrør er såpass trangt at klokken begynner å gå bakover når du stiller den veien, er at den mikroskopiske mengden olje man har oljet ankerpalletter (sten) med der det er kontakt med ganghjul (det rare tannhjulet som går rundt og får ankeret til å bevege seg frem og tilbake) vil flytte en ukjent mengde av denne oljen til et nytt sted på ganghjulet der den ikke har en funksjon. Man kan anta at dette vil være å anse som spilt olje når klokken deretter går riktig vei. Mange gamle klokker med utgått service har nok ikke noe olje i behold lenger.