Oppussing av Tag Heuer, børsting av stål. Bilder:)

Medlem
2. juli 2011
Sted
Trondheim
Mottok før helgen en litt sliten Tag Heuer cj1110 som jeg så potensialet i. Klokken bar preg av et aktivt liv.

Børstet stål blir som kjent ikke så pent om man ikke har litt vedlikehold på det. ble dessverre ikke noe spesielt av bilder "in action", men bilder underveis og før og etter får holde i denne omgang:) Min oppskrift på dette var som følger:

-Stålull fra coop
-oppvasksvamp med grov og fin side
-2000grit slipepapir (våtslipepads)

Før:

DSC_0613.jpg

DSC_0608.jpg

1. Vasket først lenke i ultralydvasker (enkel til 2-300kr fra jernia).

2. Deretter børstet jeg lenka frem og tilbake i med stålull under rennende vann.

3. Etter lenka så rimelig matt og grei ut satte jeg meg ned med godt lys og 2000grit slipepad.

4. Maskerte glasset og gikk kjapt over bezel, men der må jeg grundigere til verks. er også en vurdering om jeg skal lakkere detaljene på bezel slik den er originalt, men jeg må si jeg liker den litt anonym.

underveis og etter:

DSC_0622.jpg

DSC_0623.jpg

DSC_0649.jpg

DSC_0655.jpg

DSC_0661.jpg

mvh
stian

Knallbra resultat!

Børstet du kassen også eller bare lenken og bezel?

Hva brukte du egentlig svampene til? Kan ikke se dem i noen av punktene dine :)

Knallbra resultat!

Børstet du kassen også eller bare lenken og bezel?

Hva brukte du egentlig svampene til? Kan ikke se dem i noen av punktene dine :)
@acnorway jeg tok litt på kassen også, men tror jeg skal investere i et slikt verktøy man bruker til slikt, greit å få litt mer presisjon på det. Bergeon har et utvalg av børstepenner såvidt jeg vet.

ah, ser jeg glemte det om svampen. gikk over med svamp etter stålull. usikker på hvor mye det gjorde, men synes kanskje svamp hjalp som mellomledd/mattende effekt.

mvh
stian

Redigert av en moderator:
@acnorway jeg tok litt på kassen også, men tror jeg skal investere i et slikt verktøy man bruker til slikt, greit å få litt mer presisjon på det. Bergeon har et utvalg av børstepenner såvidt jeg vet.

Er det noen som har hatt hell med børstepenn? Jeg har prøvd én fra Bergeon, riktignok ikke på en klokkekasse, men kom fram til at det var altfor vanskelig å få en jevn og god finish. Mulig at børstepennen jeg har er litt vel grov, men det der er ikke noe man gjør på frihånd.

Redigert av en moderator:
Er det noen som har hatt hell med børstepenn? Jeg har prøvd én fra Bergeon, riktignok ikke på en klokkekasse, men kom fram til at det var altfor vanskelig å få en jevn og god finish. Mulig at børstepennen jeg har er litt vel grov, men det der er ikke noe man gjør på frihånd.

om jeg hadde funnet en fin måte å feste en liten bit av den 2000grit padden på en penn e.l. hadde det vært gull, alt dette ble gjort for hånd, også brushinga med pad.

mvh
stian

Ble et utrolig bra resultat dette her :).

Mht børstepenn synes jeg det er håpløst å bruke. Det er vel kun med tanke på små hairlines og merker at denne skal brukes, ikke over et større område, som for eksempel et helt ledd. Man må få fiksert delen man skal børste - altså satt den fast.

Jeg har utstyr til børsting og polering, korrekt (klokke)maskeringstape som tåler varmeutvikling og sitter veldig godt.

En enkel måte å få rett børsting på for hånd, er å f.eks bruke dobbeltsidig tape på en flate, og feste lenken man skal børste oppå denne. Videre er det en stor fordel å ha noe på siden av lenken, f.eks en rett kant, pararellt med lenken, som man kan holde det man børster med inntil så det blir jevne og pararelle "strøk". :)

Det finnes egne børstematter fra Bergeon, men man får tilsvarende (sikkert kvalitetsforskjell her altså) på biltema. Disse minner om skrubbesiden på disse svampene som mange har på kjøkkenet, bad ect. Bruker ofte dette da man kommer til litt mer på buede ledd, bruker man noe som er hardt vil man ta mest på det høyeste punktet på leddet man børster, og kommer ikke ordentlig ned i det laveste området, som regel overgangen mellom to ledd. Bruker mye våtslipepapir også, har ikke tallene i hodet men nærmer seg vel type 800 - 1000. Det er en hylle i knehøyde på urmakerbenken min, med en forhøyet kant rundt. Der taper jeg lenke fast inntil kanten, og har et grep som gjør at jeg utnytter kanten til å repetere samme bevegelse.

Hvordan børster man best en bezel? Jeg prøvde meg på en utrangert klokke, og syntes det var vanskelig å børste "i sirkel". Det er mulig jeg plundret litt unødig fordi jeg ikke hadde maskert glasset og måtte være forsiktig.

Utrolig bra resultat. Veldig inspirerende å se hva man kan få til med et gammelt "rakleverk" :) Takk som deler.

Hvordan børster man best en bezel? Jeg prøvde meg på en utrangert klokke, og syntes det var vanskelig å børste "i sirkel". Det er mulig jeg plundret litt unødig fordi jeg ikke hadde maskert glasset og måtte være forsiktig.

Da må du spenne opp det du skal børste i noe som går helt nøyaktig rundt.