"Oppussing" av vintage klokke???

Medlem
9. aug. 2010
Sted
Bergen
Min 69 Speedy er i perfekt stand, men en ting irriterer: "Lumen" på viserne er forsvunnet. Ser også ut til at noen i sin tid har "kladdet" noe stoff på viserne for å fikse dette, uten å lykkes nevneverdig...Har sjekket med en fagmann som mener riktige visere til denne årsmodellen kan skaffes uten problemer. Men så var det jo dette med å fikse på gamle ting da...Noen mener åpenbart at all slitasje (eller patina på klokkespråket...) skal synes og at enhver inngripen er å anse som hærverk som ødelegger verdien på klokken fullstendig. Andre mener kanskje noe annet?? Synspunkter på hva jeg bør gjøre...:confused:

Tja

Er nysmittet, men har allerede lagt merke til to leire; den ene lar alt være orginalt, den andre vil at uret skal se "nytt" ut.

Jeg har enda ikke tatt parti og synes "helhetsinntrykket" avgjør urets videre skjebne. Noen kler "slitasje", andre ikke.

Min mening er at det er bedre å fikse eller "pynte" litt på uret fremfor å la det se slitent og fælt ut.
Har selv en 50 år gammel seamaster som minuttviseren datt av på.
Den ble fikset, men det er vel bare et spørsmål om tid før viseren må byttes ut.
Da vil jeg heller velge å sette inn en ny viser enn å la klokka ligge ubrukelig i skuffen med løs viser.

Når det er sagt synes jeg at patina gir en egen sjarm til vintage klokker.
Så konklusjonen blir vel at så lenge klokka funker; ikke rør.:p

Når det gjelder verdi er vel ikke den så voldsomt stor på såkalte vintage klokker, med mindre vi snakker om en sjelden Rolex eller Patek her...

Min 69 Speedy er i perfekt stand, men en ting irriterer: "Lumen" på viserne er forsvunnet. Ser også ut til at noen i sin tid har "kladdet" noe stoff på viserne for å fikse dette, uten å lykkes nevneverdig...Har sjekket med en fagmann som mener riktige visere til denne årsmodellen kan skaffes uten problemer. Men så var det jo dette med å fikse på gamle ting da...Noen mener åpenbart at all slitasje (eller patina på klokkespråket...) skal synes og at enhver inngripen er å anse som hærverk som ødelegger verdien på klokken fullstendig. Andre mener kanskje noe annet?? Synspunkter på hva jeg bør gjøre...:confused:

Dersom noen har vært og kladdet ny lume på viserne er jo hærverket allerede utført. Jeg ville byttet dem ut.