Orient - kvalitet?

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
593
Hei,

Har nå bestilt meg en Orient Bambino ettersom jeg har fått med meg her på forumet at dette er mye klokke for pengene. Men hvordan er kvaliteten på Orient generelt? Ser det er en egen "vis meg din Orient" tråd her, der det er mange, etter mitt syn, flotte klokker Jeg regner med at dyrere klokker som Rolex, omega etc koster mye penger og som skal gjennspeile kvalitet og levetid?
Men hva er deres tanker om Orient, er det slik at om en kjøper en Orient for noen skarve tusenlapper så forventer en ikke at klokka skal fungere i mange år? Hva tenker dere om Orient generelt?

Spørsmålet stilles pga min uvitenhet:)
 
Nå har ikke jeg hatt mine to Orienter veldig lenge , men den opplevde kvaliteten oppfatter jeg som meget bra :) dessuten skal jo urverkene være gode og fullt på høyde med Seiko urverk hvis ikke over :) Har fått med meg at de ofte er mere nøyaktig enn Seiko og Orient lager jo urverkene selv. Har ingen egen erfaring sammenlignet med Seiko da og baserer meg kun på hva jeg har lest :) visstnok har japanske urverk mindre servicebehov enn sveitsiske urverk også så det burde jo i teorien ligge til rette for opp mot ti års fornuftig bruk uten problemer. Men de er jo så billige at jeg vil tro man heller kjøper en ny klokke enn og sende de på service :)
 
Hadde en Bambino en stund helt klart verdt pengene. Ok finish og holdt tiden bra etter det jeg kunne se. Eneste minus var at remmen var i stiveste laget. Det gir jo bare mulighet for å teste ut forskjellige remmer :)
 
orient har billige og driftssikre ur. Som @wreckmaster nevner kan de gå i årevis uten nevneverdig service og vedlikehold. Min far har en automat fra 70-tallet som aldri har sett innsiden av en urmakerforretning siden han fikk den, og den går fortsatt helt greit :).

MEN, mange vil jo kjøpe slike ur som "beatere," og herjer du med billige ur (eller dyre for den saks skyld) så er jo sjansen for at noe skal skje større. Selv tar jeg godt vare på mine ur, dyre og rimelige, og da vil en billig mekanisk Orient gi glede i MANGE år fremover. Løp og kjøp :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JD83 og Preacher
Har eid en Orient å sikkert 20 Seikoer å Orienten har holdt tiden bedre en alle Seikoene med 7s26. Det virker ikke som de justerer 7s26.