Orient Mako - en minireview med masse bilder

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Jeg vet at mange ikke synes noe særlig om, rynker på nesa av, irriterer seg eller rett og slett ignorerer alle disse rimelige, japanske klokkene som ofte dukker opp her. Jeg har imidlertid stor sans for mekanisk engineering i miniformat fra solens land, og hjertet banker særlig hardt for dykkerur derfra. Det er noe med "bang for buck", soliditeten, utseendet og at de kanskje var mine første forelskelser i den mekaniske urverdenen...

Seiko har jeg etterhvert en del kjennskap til, jeg har hatt et par andre Orienter tidligere, men dagens tema har hittil bare vært noe jeg har hørt snakk om på diverse utenlandske fora. Og da gjerne i typiske "great value"-tråder eller i samme åndedrag som Seiko SKX007/009 o.l.

Jeg fikk plutselig sjansen til å ha en meget lett og pent brukt Orient Mako hos meg i noen dager og grep sjansen. Her er bildene og dommen.

Orient Mako er en enkel og grei dykker (WR 200m, ikke ISO-diver) fra Orient, som er nokså enkel å få hjem til Norge for prisen av en middag og noen pils for to på byen. Urverket er mekanisk, Orient cal 46943 (21j, 21600bph kan ikke trekkes eller hackes), og den har som de nevnte Seiko-fetterne dag og dato.

Størrelsen er veldig fin, jeg ville nesten sagt perfekt for en klokke i denne klassen, nemlig 41mm.

På tide med et par bilder?
IMG_0978.jpg

Wristshot:
IMG_0962.jpg

Den rare knappen øverst er i likhet med krona screw-down og er til for å stille dag med et enkelt trykk etter å ha løsnet skruen. Synes det er noe merkelig, under kontinuerlig bruk vil det jo være datoen som først blir feil, mye mer logisk om datoen kunne stilles hurtig med denne.

Skiva, kul detalj med rød pil på sekundviseren:
IMG_0986.jpg

Signert krone:
IMG_0984.jpg

Clasp:
IMG_0987.jpg

Den leveres standard med en bred og fin lenke med solide ledd (minus endeleddene, dessverre) og en clasp som jeg husker jeg reagerte på sist jeg jeg omtalte en Orientklokke også. Den føles nemlig litt grov og uferdig, og ikke så myk og fin under åpning og lukking som en skulle ønske.

Kom ikke og si at ikke denne klokka kler Natos!
IMG_0969.jpg

IMG_0968.jpg

IMG_0977.jpg

Et par størrelses-sammenligninger med storebror Seiko Sumo (44mm)og storestorebror Rolex Submariner (40mm):
IMG_0980.jpg

IMG_0981.jpg

IMG_0982.jpg

Helt til slutt noen lumeshots, lumen er nok ikke helt på høyden med de andre (dyrere og vesentlige dyrere) gutta, men....
IMG_0988.jpg

Seiko til venstre, Rolex til høyre, Orient i midten:
IMG_0989.jpg

Det jeg liker:
+ kvalitet vs pris
+ lenka
+ størrelsen
+ kler Nato meget godt:)

Det som er mindre bra:
- foldete endeledd
- bezelen er for tight
- lumen kunne vært bedre
- knappen for å stille dag er et litt forstyrrende element, og burde vært for dato

For å oppsummere er vel den første og nokså opplagte konklusjonen at dette er en hel del klokke for svært få kronestykker. Klokka er fin som bare det, men det er klart at en ikke kan forvente Submariner-kvalitet i denne prisklassen. Men om budsjettet inntil videre ligger på dette nivået er dette absolutt et godt kjøp!

Takk for oppmerksomheten!

Knallbra!
Jeg liker den og bildene du har postet, Krille!
Det er ihvertfall derfor jeg er her, for å lese sånne poster!:cool:

Bra review!

Har vurdert å kjøpe meg en Mako flere ganger, men har av en eller annen grunn aldri kommet så langt.

Bra review krille :D
Orient er et undervurdert merke. Kvalitetsmessig så skulle det ikke være noe å si hvis man sammenligner seg med seiko, da seiko har over 50% av aksjene i orient om jeg husker riktig. Dette fordi de ønsket å sikre seg teknologien til orient ...
Har selv hatt en orient og var utrolig imponert over kvaliteten vs pris.

Flott review, krille! Har flere Orients selv, blant andre Makoen. Det er jo utrolig mye klokke for veldig lite penger (gav litt over $100, levert). Det gjør jo også at jeg ikke har noen betenkeligheter med å bruke klokka hvor enn det måtte være. Dessuten er den klart penere enn hva størstedelen av norges befolkning bruker til skjorte/dress (pulsklokker er jo rimelig utbredt i så måte....)

Angående det du skriver om bezelen, så er det en velkjent sak, men ta å vri den noen titalls ganger rundt så 'mykner' den opp og blir helt grei. Min ble i alle fall det :)

Noen bilder av den blå utgaven

4303466795_66e0017419_o.jpg

4457863738_3f4dd689b4_o.jpg

4465637424_42832f6182_o.jpg

4427195445_6f59e3f3d3_o.jpg

4427960212_4fea727974_o.jpg

Fin gjennomgang. Jeg også har god sans "value" klokker. I dette tilfellet synes jeg imidlertid at den pusheren blir så forstyrrende stilmessig at jeg ville sagt pass. Utvalget i denne pris og kvalitetsklassen er jo ganske stor.

Super review, Krille, helt enig i konklusjonen din (både positive og negative kommentarer). Dette er mye klokke for pengene, og størrelsen er perfekt! Jeg synes nå at den dag-pusheren er et interessant design-element også.

Jeg har en blå og hadde fram til nylig også en svart (begge kjøpt av hyggelige mennesker her på forumet). De to klokkene har litt forskjellig "personlighet", den blå har en meget iøynefallende og vakker blåfarge på skiven mens den svarte har matt skive og lekker glossy bezel. (Nå kom jeg forresten på en liten relatert svakhet, mineralglasset er (i forhold til safir) en magnet for fettflekker etc. Pusseklut anbefales.)

Min black mako fikk et nytt hjem som min brors første automat :D Den overlapper min 2254 i vel stor grad, så det var like greit å overlate den til noen som har mer bruk for den.

Hvis noen er interessert i hvordan en slik ser ut under panseret, glemte jeg å ta med et bilde jeg tok av verket.

IMG_0951.jpg

Hvis noen er interessert i hvordan en slik ser ut under panseret, glemte jeg å ta med et bilde jeg tok av verket.

IMG_0951.jpg

Lekkert! I min blinde uvitenhet trodde jeg det satt Seiko verk i Orienten. Men dette er jo et manufacture verk!?

Igjen - lekkert! Takk for at du deler, krilleM:cool: