Oris?

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
Har lest litt om Oris i det siste. De er altså kjent for aldri å ha produsert quarts ur, de er fremdeles selvstendige(ikke oppkjøpt av Swatch) og de er fremdeles lokalisert i Sveits. De har til og med et inhouseverk, men bruker også verk basert på Sellita og ETA. Prismessig ligger de svært gunstig ann, omtrent i samme leie som Longines, men særlig den sportslige kolleksjonen synes meg å være mer original enn Longines.
Noen med erfaringer å dele?

Hei jeg hadde en Oris Artelier Chrono.
Men har solgt den. Uret var usedvanlig vakkery.
Særdeles Høy finish på skive, kasse og spenne.

Et litt glemt merke. Mye ur for pengene. Angrer stort på at jeg solgte den.:D

Ja, de blir beskrevet mange steder som minst like gode som Omega, til en langt gunstigere pris...
Jeg hadde nesten bestemt meg for en blå Helson Shark Diver 42mm, men den blå Oris Diver Date virker som en veldig spennende klokke.
3277010739_93542a9039_b.jpg

p18293571.jpg

En kollega av meg har akkurat denne. Og han er meget fornøyd med den.
Det er utrolig mye ur for pengene og ser meget eksklusivt ut på armen.
Jeg tror de latterlig lave prisene på Oris i forhold til kvalitet kan komme av at merket ikke har noen stor status.
Som kjent betaler vi jo en del for merkavarens posisjon når vi kjøper klokke.
Vet ikke helt hvordan Oris plasseres her.
Men de er lekre og utrolig velbygde!:D

Mye klokke for pengene. på alle mulig måter. Jeg synes diverne er ekstremt kule, men de er store. Ikke bare dimmen, men kassa som "buler" ut er mye mer fremtredende enn jeg hadde forventet etter å ha prøvd dem på armen. Jeg har ganske puslete håndledd, så med litt voksne armer og/eller dykkerdrakt så sitter dem sikkert perfekt. ;) Men absolutt forseggjorte detaljer og ikke minst en flott urskive.

Ellers er det mangle fine dressur og fliegere som også leverer både med polish og design.

Ja de bygger, 44mm ser svært ut om man er vant til en Sub, men er man vant til vanlige klokker rundt 40mm ser suben fort liten ut. En av fordelene med denne Oris'en er at den ikke er mer enn 11,4 høy, det er langt mindre enn de fleste klokkene i den størrelsen.

Jeg har prøvd den på og den er meget elegant og slett ikke klumpete.:D

Oris har mange trofaste tilhengere i Norge også. Jeg har solgt noen Oris på Finn og de går stort sett lynkjapt.

Jeg slutter meg til Frodos ord; Oris er mye "bang for bucks"!

Ikke sant... Nei problemet for meg er rett og slett at kassen buler mye mer ut på sidene enn jeg hadde forventet, men igjen, det er smak og behag. Blir spennende å høre om det blir noe ;)

Oris er absolutt mye klokke for pengene! Jeg har tidligere hatt en Small second Diver 47mm(!). Var overraskende god på håndleddet, den ligger stødig og ikke ubehagelig. "Problemet" var heller vekten på nærmere 250g på lenke... Mange er i titan versjoner, kanskje de er å foretrekke fremfor stål.

Min gamle på 47mm:

0b4f90f4.jpg

Oris Diver 44mm blir ikke for stor vil jeg tro. Selve kassen på disse modellene er 44mm i bunnen og ca 42mm over bezelen.