Overpolerte kasser

Medlem
18. aug. 2008
Innlegg
1.025
Sted
m
Jeg har kikket litt på vintage rolex og har litt vanskeligheter med å vurdere standen på klokkene.
Det henvises ofte til "thick lugs" eller motsatt, men jeg vet ikke helt hvordan man skal se dette på bilder.
Har det noe med at det er gliper mellom lenka og lugsene ?

Hvis noen kan gi meg en liten leksjon hadde det vært topp.
 
Pussingen skjer jo stort sett på utsiden av kassen, og lugs (ører ;) ) er jo spesielt utsatte for skader. Derfor har overpolerte kasser ofte fått mye gods fjernet fra utsiden der. De blir gjerne spissere enn en lugsene på en upolert kasse, og på gamle modeller med gjennomgående lugholes sees dette ved at de synlige hullene på utsiden blir større og mer "ovale". Ofte blir enden på barretten synlig også.

Klarte ikke å trylle fram noen illustrerende bilder, men kanskje noen andre har noen?

Min egen 5513 har én overpolert crown guard, antageligvis etter en skade. Men det plager meg ikke stort :D
 
Her har du et eks. på en 1675 som er sannsynligvis aldri polert ( fra baksiden er det lettere å se bredden på hornene):

21kc9kj.jpg


og en 1655 aldri polert:

smq6.jpg
 
Kan man også anta at hornene historisk sett har hatt samme bredde på alle sportsmodellene slik at disse bildene kan brukes som en generell referanse ? Eller er det noen modeller og serier som skiller seg ut ?
 
og her har du et bilde av en kasse som er overpolert og feilpolert da flankene skal være rettere og uten myke overgang.
det som er litt dumt med det bildet er at vi ser en 16550 som har i utgangspunktet en mye tykkere kasse enn en nyere ugave ( 16570)
det er en altså en modell med litt mer kjøtt på beinet enn de fleste men man ser tydelig at kassen er for rund og at det er noe feil med "lug holes"

4lg9cx.jpg
 
kasmir skrev:
Kan man også anta at hornene historisk sett har hatt samme bredde på alle sportsmodellene ?

Nope!
og det er alltid en stor fordel å ha uret i hendene ( polering er en kunst)
 
Hvorfor polere?

En klokke skal brukes og spor etter dette er en naturlig del av livet!

Kan forstå at en polerer f.eks Rolex når den skal selges siden det nok øker verdien. Men likevel...
 
Arild skrev:
Hvorfor polere?

En klokke skal brukes og spor etter dette er en naturlig del av livet!


spørs også hva slags liv du lever ;)

ingen av mine klokker er noengang blitt polert men jeg er en kontorrotte, andre er barskere:

comex1.jpg