Overtrukket klokke?

Medlem
20. aug. 2011
Trenger råd og tips fra noen kyndige mennesker. Da jeg skulle trekke opp min Tudor BB i går, var jeg kanskje noe ivrig å dreiet et par runder for mye.

Sekundviseren startet opp etter noen få trekk, men stoppet plutselig opp etter at jeg hadde sikkert "windet" et par runder for mye. Nå er det full stopp. Om jeg "slår" klokken mot håndflaten går sekundviseren et sekund fremover og bakover og det kommer en ulyd og vibrasjon fra klokken.

Er noen som kjenner til en quickfix? Går det an å trekke for mye?

På forhånd takk for all hjelp :)

Trenger råd og tips fra noen kyndige mennesker. Da jeg skulle trekke opp min Tudor BB i går, var jeg kanskje noe ivrig å dreiet et par runder for mye.

Sekundviseren startet opp etter noen få trekk, men stoppet plutselig opp etter at jeg hadde sikkert "windet" et par runder for mye. Nå er det full stopp. Om jeg "slår" klokken mot håndflaten går sekundviseren et sekund fremover og bakover og det kommer en ulyd og vibrasjon fra klokken.

Er noen som kjenner til en quickfix? Går det an å trekke for mye?

På forhånd takk for all hjelp :)

Skal vel sitte en clutch i denne som forhindrer overtrekk?

Bør jeg ikke da oppleve "motstand" når den er fullt opptrukket, eller hvordan fungerer det? I så tilfellet bør vel også klokken gå som normalt?

Du kan kjenne det ja, men er ikke veldig tydelig. Vanskelig å si hva som har skjedd. Burde vel ha av baklokket hvertfall, få en urmaker til å se på det.

Hadde en gammel Rolex som begynte å gå baklengs når hovedfjæra røyk...

Du må nok en tur til urmakeren, er klokken innenfor reklamasjonstiden ville jeg unnlatt å nevne noe om overtrekkning;)

Du skal trekke lenge for og overtrekke denne :D( regner med den er av nyere dato og automatisk opptrekk)

Kan det ha skjedd noe med krona?

Kronen virker hel og fin, jeg får ta en tur på urmakeren til uken.

Takk for gode tips og innspill. Kjekt å vite at klokkene ikke er såå skjøre :)

Høres merkelig ut.
Har selv sittet i egne tanker mens jeg har trukket automatiske verk hvor det sikkert har blitt noen runder for mye.
Har aldri opplevd at klokken har fusket.
Tviler derfor på at dette er din skyld, og at det antageligvis var noe galt med denne klokken i utgangspunktet.
Som nevnt tidligere skal "clutchen" hindre overtrekk.

Jeg trodde ikke at automatikkverk kunne overtrekkes i heletatt jeg..? Sikker er sikker på at du ikke bare har trekt ut krona til "hack" inntreffer. Er krone skrudd igjen nå?

Krona er innskrudd nå ja. Den fungerer fint i ytterste posisjon for å justere tiden, og er smørmyk i opptrekket i den første posisjonen. Har prøvd å "riste" den i gang med kronen både åpen, og igjen skrudd.