På jakt etter en birth year Speedmaster

Medlem
5. aug. 2012
Innlegg
39
Sted
Oslo
Til sommeren fyller jeg 30 år, og jeg tenker på å gi meg selv en Speedmaster fra fødselsåret 1984. Problemet er at jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete. Ebay er jeg ikke helt trygg på i denne sammenheng, så da er det bare chrono24 jeg vet om. Er det noen andre steder jeg bør følge med? Jeg antar at jeg er nødt til å lete utenfor landegrensene?

Aller helst ønsker jeg en klokke med papirer, men det er ingen deal breaker. Utover det må klokken selvfølgelig være i god stand, jeg tenker jo at dette er en opplagt keeper.
 
Jeg kan dessverre ikke gi deg råd, men jeg er født samme år og har samme plan, så her skal jeg følge med:)
 
Takk for svar!

Det er jo et poeng at uret jeg skal kjøpe er '84-mod og ikke '83 eller '85, men går det an å være helt sikker på dette? Jeg ser av lenken under at serienummer skal starte på 45xxx for at klokken skal være produsert i 1984. Stemmer dette, og er det noen annen måte å forsikre seg om årsmodell?

Roman Hartmann’s Omega Speedmaster Serial Number Chart
 
Husk at det er mange privat-personer som selger gjennom Chrono24 også, og mange forhandlere som legger ut på eBay. Slikt sett er disse ikke så forskjellige. Fra et risiko-perspektiv er det i mine øyne det samme.

Du har også mange online butikker som har drøssevis med Speedies. En annen ting er å bruke Watchrecon.com. Dette er et nettsted som viser treff i KS-delen på flere av de største klokke-foraene på nettet som WatchUSeek osv. Her kjøper du av klokke-entusiaster så det er relativt safe, selv om det er sjarlataner der også.

En 1984-modell vil trolig være, som du sier, en modell med urverk i 45-millioner serien. Kan man være sikker på at det er 1984? Nei, det kan man dessverre ikke, men jeg vil tro at et eksemplar midt i 45 millioner vil være det nærmeste man kommer, jf. Chuck Maddox/Hartmann sin presisering i en av sine oversikter:

Note: The above list may prove potentially useful for determining the approximate age (perhaps as close as +/- 1-2 years) of an Omega watch via cross-referencing it's serial number with the date in the table above. Remember that watches were not necessarily sold in order or sold close to the date of manufacturer. Omega started utilizing ETA Calibers by 1980, those serial numbers may or may not be accurate within this table...

Som du skjønner er du rett og slett for seint-født til å få deg en nøyaktig-fødselsår-Speedy... ;)

Men spør du meg: Kjøp en med boks og papirer, gjerne kvittering som viser at den er kjøpt i 1984. Hvis den i tillegg har serienummer i 45-millioner serien, skulle du være så sikker som det går an å få blitt, gitt omstendighetene.
 
Jepp, det viser seg at det kan bli vanskelig å få fingra i en eksakt '84-mod. Omega selv mener det er 46-47 serien som var i produksjon i 1984. Spørsmålet er jo da om jeg skal satse på en som ble solgt i '84, og da selvfølgelig med papirer for å bevise dette, eller om jeg skal finne et eksemplar med korrekt serienummer, og forsone meg med at man ikke kan bli helt sikker på produksjonsår på disse urene. Jeg vet ikke helt hva jeg heller mot foreløpig.

Er det noen som har innspill på hva en slik klokke bør koste? Jeg ser at prisene varierer stort på de urene som ligger ute fra samme tidsperiode.