Jeg støtter de som sier at en urmaker kan trimme de du har.
Om ikke noe er galt med urverket kan selv veldig enkle klokker gå veldig nøyaktig.
Min SKX009 med Seikos enkleste urverk går jevnt med pluss ett sekund i døgnet under forutsetning av at jeg har det på armen om dagen og med skive opp på natta. Dette er selvsagt utelukkende flaks. Men med et jevnt bruksmønster og et uskadet urverk uten servicebehov kan det meste justeres inn til akseptabel gange. En OK urmaker gjør dette for ikke alt for mye penger.
Det er også viktig å skille mellom nøyaktighet og presisjon når man snakker om klokker "som holder tiden".
Nøyaktighet er hvor nært det riktige tidspunktet klokka viser.
Presisjon er hvor likt avviket er fra dag til dag.
Hvis presisjonen er til stede er nøyaktighet oppnåelig. Dvs. at om klokka går
presist 27 sekunder for sakte hvert bidige døgn er det en smal sak å justere så den går mye mer
nøyaktig.
Men en klokke som går pluss 27 sekunder i døgnet om dagen og minus 54 i døgnet sekunder om natta vil aldri avvike mer enn 27 sekunder fra
nøyaktig tid til tross for elendig
presisjon.
Start med å måle klokka mot en nøyaktig referansetid for å finne dens presisjon.
Mål når klokka er på armen og ligger i ro (med fullt opptrekk for automatiske ur) med skiva opp, ned, krone opp og ned og krona mot høyre og venstre. Mål flere ganger og sjekk både nøyaktighet og presisjon. Jeg som synes sånt er gøy har laget meg et regneark for dette som gir meg forenklede COSC resultater. Man trenger ikke gå så langt, men som andre sier er det ofte forskjell på hvor fort klokka går i ulike posisjoner. Og utgangspunktet for forbedringer er alltid å kjenne nå-tilstanden.
Eller så kan du bare kjøpe en dyrere klokke.....
ps. urmaker kan selvsagt måle gangen og justere presisjonen ganske bra ut fra de målingene. De trenger ikke regnearket med standardavvik og gjennomsnitt.
LarsB