På jakt etter Uret - det første som blir værende og en vakker dag går i arv

BAH

Medlem
16. juli 2012
Sted
Oslo
Heisann folkens! Jeg har hatt denne klokkedilla i snart ti år og den har bare eskalert... Jeg har vært en av disse kroniske klokkeflipperne med en bitteliten samling på 1-3 ur som roteres og byttes og, ja, dere vet. Har vært innom sikkert tredve ur de siste årene. Nå er jeg litt lei av dette, har solgt de fine urene jeg hadde og har altså tenkt at jeg i anledning fylte 35 skal sette meg ned og finne et ur som jeg kan og vil leve med i årevis, og som jeg kan overlevere til en arving om X tiår. :)

Siden hobbyen startet i 2003 har jeg hatt bl.a.: Tag Heuer Link Caliber 36, Rolex GMT-Master 1968-modell, Breitling SuperOcean Heritage 46, Tudor Black Bay, Longines Legend Diver, Longines Conquest, Blancpain Trilogy Flyback Air Command, Omega De Ville Hour Vision, Omega Speedmaster 9300, Omega Planet Ocean Chrono 9300 Ti, IWC Ingenieur Climate Action, IWC Ingenieur Mission Earth, IWC Aquatimer 2000, Breguet Type XXI, Zenith El Primero 36 000 VpH, Zenith El Primero Chronomaster Open, Zenith El Primero Chronomaster T Moonphase, Zenith El Primero New Vintage 1969, Zenith El Primero Stratos Alchron, Zenith El Primero Stratos Blashford, Zenith El Primero Class, Zenith Elite Captain, Rolex Sea-Dweller, Rolex Explorer II, Glashütte Original Senator Seventies, Glashütte Original Senator Sixties Chrono, Glashütte Original Senator Zeigerdatum, Glashütte Original Sport Evolution GMT, Audemars Piguet Royal Oak Chrono, Panerai PAM86, Panerai PAM113, Panerai PAM311, Panerai PAM359, Jaeger-LeCoultre Master 8 Days.

Jeg har laget meg en liste over kriterier (mer som en slags ønskeliste, alle må ikke innfris), og også en liste over aktuelle kandidater. Hører gjerne fra dere som har glede og interesse av det - andre forslag mottas også med takk. Satser på å ha tatt en avgjørelse og en anskaffelse rundt juletider.

1. Etablert fabrikant/merke med lang historie
2. In-house urverk
3. Forhandler/importør i Norge (for service o.l.)
4. Kassediameter 39-44mm
5. Anvendelig til jeans og t-skjorte såvel som dress og slips (skal tåle å brukes hver dag)
6. Kassemateriale stål (blankt og fint og lettest å bearbeide dersom man skulle få riper eller hakk i kassen), titan, hvitt gull eller platina (ikke gult gull, rosegull, PVD, karbon, keramikk eller noe annet)
7. Lenke og/eller skinnrem, helst med tradisjonelle lugs/horn slik at eksperimentering med ulike remmer er enkelt og greit
8. Uten unødvendige komplikasjoner, men gjerne med dato og kronograf, som jeg virkelig anser som nyttig (dog absolutt uten tachymeterskala)
9. Litt "under the radar", altså helst ikke Rolex, Breitling eller Omega, selv om de leverer kvalitet så det holder
10. Display caseback - man vil jo beundre urverket på daglig basis
11. Pris innenfor femsifret ;)

Så til mine aktuelle kandidater (så langt):

1. Jaquet-Droz Chronograph Grande Date, ref. J024030201 - kassediameter 43mm

2. Glashütte Original Senator Perpetual Calendar ref. 100-02-22-12-04 - kassediameter 42mm

3. a) Blancpain Flyback Grande Date ref. 2885 - kassediameter 40mm
b) Blancpain Flyback ref 2185 - kassediameter 38mm

4. Breguet Type XX Transatlantique ref. 3820 - kassediameter 39,5mm

5. Vacheron Constantin Overseas Chrono ref. 49150 - kassediameter 42mm

6. Glashütte Original Senator Navigator Chronograph ref. 39-34-17-17-04 - kassediameter 44mm

7. Glashütte Original PanoInverse XL ref. 66-06-04-22-05 - kassediameter 42mm

8. Audemars Piquet Royal Oak Chrono ref. 25860ST.OO.1110ST.05 - kassediameter 40mm

9. Cartier Ballon Bleu Chrono ref. W6920002 - kassediameter 44mm

10. Zenith El Primero Rattrapante ref. 03.2050.4026/91.C714 - kassediameter 44mm

11. IWC Portuguese 7 Days ref. 5001 - kassediameter 42,5mm

Redigert:
Beundrer deg virkelig om du klarer dette! Jeg er litt lei av masse impulskjøp selv, men vet jeg må innom en del modeller til før jeg finner roen med 3-5stk. Nå har jeg også 10 år å gå på i forhold til deg da ;)

Over til topic, så ville jeg gått for VC Overseas aller AP Royal Oak tror jeg. GO Perpertual Calendar er også nydelig.

Panoinversen er utrolig kul ved førte øyekast, men tror man kan gå litt lei av den. Det er kanskje bare meg.

Har du vurdert noen JLC-modeller? Master Calendar for eksempel?

Her er det bare å legge budsjettet ned på fortauskanten på samme måte som Edward Norton gjør i filmen American History X, kanskje ikke den hyggeligste referansen, men med de urene du har vært gjennom må du kjøre full pupp om det først skal bli en evig keeper, det må svi i lommeboka rett og slett og du må kjøpe noe som er en liga over alt du har vært innom av ur fra tidligere.

Her er løsningen:

903065d1355328643-fs-bnib-patek-philippe-nautilus-chronograph-5980-1a-014-black-dial-x-mas-sale-patek-philippe-nautilus-chronograph-ref-59801a.jpg

Patek Philippe Nautilus Chronograph 5980 - FINN Torget

Dette er også et bra økonomisk valg med tanke på at modellen fases ut og at prisen om 10 år fort har blitt skyhøy over det som er bruktpris/nypris i dag, ikke at det spiller så mye rolle med tanke på at det blir en evig keeper, men er jo en god følelse :cool:

Redigert:
Takk for innsikt og hyggelig svar! Jeg har jo ikke på noen måte tenkt at "alt stopper her", men at dette blir den første, og at neste prosjekt må spares til over tid. Sweet. Så kan vel jeg også håpe på å finne roen med 3-5 stk om nye ti år, hehe!

AP Royal Oak Chrono har jeg altså eid før, og det er en av få jeg virkelig har savnet. Den tror jeg jeg kunne bli gammel med. Evt med panda dial, synes den er spennende. VC Overseas Chrono er også herlig. Liker den både med hvit og sort skive. Og GO Perpetual Calendar (hadde den på armen hos brødrene Tidemann for litt siden)... JLC har jeg vurdert, eide nettopp en Master 8 Days som ikke klarte å gi den riktige godfølelsen. Men de har mange utrolig flotte modeller fra de mest dressy til de ultra-barske.

Jeg tror også at man kan bli lei av PanoInverse, iallfall ved daglig bruk. Den er virkelig spesiell og kjempekul, men det er vel litt mer fornuftig å gå for noe hakket mer konservativt.

Hoho, takk for tipset om PP Nautilus Chrono! Du har helt sikkert rett i det du sier også! :eek:

Beundrer deg virkelig om du klarer dette! Jeg er litt lei av masse impulskjøp selv, men vet jeg må innom en del modeller til før jeg finner roen med 3-5stk. Nå har jeg også 10 år å gå på i forhold til deg da ;)

Over til topic, så ville jeg gått for VC Overseas aller AP Royal Oak tror jeg. GO Perpertual Calendar er også nydelig.

Panoinversen er utrolig kul ved førte øyekast, men tror man kan gå litt lei av den. Det er kanskje bare meg.

Har du vurdert noen JLC-modeller? Master Calendar for eksempel?

Redigert:
En klokke for resten av livet, ja det er Patek det.;)
Av de du nevner ville jeg valgt AP Royal Oak chrono.
Den vil kunne gå til alt både nå og om x antall tiår.

Alle har AP og PP.. Vær original. Skal du først ha en dyrere chrono ville jeg hatt denne :) Et ur for resten av livet,, det klinger i mine ører:eek: Lykke til!
49150-B01A-9097_cu1b.jpg

Virkelig en spennende tråd dette her. Jeg klarer ikke å la være å foreslå IWC Portuguese 7-Days. I forhold til kriteriene dine matcher denne ganske bra, bare ikke bad med den :). I stål ligger denne på rundt 90K hos Bjerke.

Blir spennende å følge valget :)

Ja, vet du hva. IWC imponerer med stil og kvalitet. Jeg kunne lett ha gått med en Portuguese 7 days. Har ikke chrono, da, jeg merker at jeg haller veldig mot det nå i første runde. ;)

Gøy med respons, takk for det!

BA

Virkelig en spennende tråd dette her. Jeg klarer ikke å la være å foreslå IWC Portuguese 7-Days. I forhold til kriteriene dine matcher denne ganske bra, bare ikke bad med den :). I stål ligger denne på rundt 90K hos Bjerke.

Blir spennende å følge valget :)

Ja, vet du hva. IWC imponerer med stil og kvalitet. Jeg kunne lett ha gått med en Portuguese 7 days. Har ikke chrono, da, jeg merker at jeg haller veldig mot det nå i første runde. ;)

Gøy med respons, takk for det!

BA

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål: Kommer du noen gang til å bruke stoppeklokken, eller ønsker du at det rett og slett skal "skje" mer på skiven i forhold til en analog klokke uten komplikasjoner? Designmessig så kan jo IWCen minne om en chrono :)

Takk for innsikt og hyggelig svar! Jeg har jo ikke på noen måte tenkt at "alt stopper her", men at dette blir den første, og at neste prosjekt må spares til over tid. Sweet. Så kan vel jeg også håpe på å finne roen med 3-5 stk om nye ti år, hehe!

AP Royal Oak Chrono har jeg altså eid før, og det er en av få jeg virkelig har savnet. Den tror jeg jeg kunne bli gammel med. Evt med panda dial, synes den er spennende. VC Overseas er også herlig. Og GO Perpetual Calendar (hadde den på armen hos brødrene Tidemann for litt siden)... JLC har jeg vurdert, eide nettopp en Master 8 Days som ikke klarte å gi den riktige godfølelsen.

Jeg tror også at man kan bli lei av PanoInverse, iallfall ved daglig bruk. Den er virkelig spesiell og kjempekul, men det er vel litt mer fornuftig å gå for noe hakket mer konservativt.

Hoho, takk for PP Nautilus Chrono! Du har helt sikkert rett i det du sier også! :eek:

En av disse vel :)

4514153F_zps244f9187.jpg

4F547EF3_zps76c9aca8.jpg

Ikke engang på TS kan en påstand om at "alle har AP og Patek" få stå uimotsagt ;)

Min filosofi: Patek er som Porsche 911 - if you can then you must :cool:

Aller først, for en fantastisk samling av ur du har vært gjennom! Imponerende!!

Ved måten du formulerer trådtittelen på høres det virkelig ut som du egentlig vil ha en Patek :) Det er hvertfall en sikker investering hvis du vil ha den livet ut og viderføre til ungdommen. Nautilusen passer perfekt til samtlige av dine kriterier, med unntak av siste pkt. 11 ;)

Av urene du lister opp er det mange flotte klokker!
GO er utrolig fine, men disse mener jeg er mer for dress og slips enn jeans og t-shirt. Med unntak av Senator Navigator'n kanskje.
Jaquet-Droz og Blancpain'en synes jeg også heller mer mot dress.
GO PanoInverse og Cartier Ballon Bleu synes jeg blir altfor "sære" i forhold til å holde live ut og ikke bli lei av de. PanoInversen er jo utrolig rå, men kanskje ikke for livet ut.
Transatlantique og Vacheron Constantin er veldig tøffe allroundere, men personlig synes jeg disse kan bli litt for voldsomme. Ikke like stilrent.
Til slutt har du igjen AP'n, og ut fra listen din ville jeg klart gått for denne! Mangler display caseback, men ellers er den innenfor og utrolig tøff! Ville riktignok ikke gått for panda dial, da dette igjen er noe man kan bli lei av. 25860ST er bankers!

Forslag litt utenfor listen din, men innenfor alle dine kriterier (inkl. pkt.11 ;)) mener jeg du bør gå for en AP RO 15300 eller 15400 i stål med hvit eller svart skive. Dette er elegant klassiker som går til alt, du ikke blir lei av og avkommet også kommer til å bli fornøyd med!

Lykke til med valget og gleder meg til å høre hva du går for!

Kronograf... Én ting er å ta tiden på alt mulig, men bare det å ha MULIGHETEN... ;) Ja takk. Spøk til side, jeg tenkte å bruke den. Jeg liker den hands-on-følelsen det er å ha og bruke en mekanisk kronograf. :)

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål: Kommer du noen gang til å bruke stoppeklokken, eller ønsker du at det rett og slett skal "skje" mer på skiven i forhold til en analog klokke uten komplikasjoner? Designmessig så kan jo IWCen minne om en chrono :)

Redigert:
Tusen takk for svaret ditt. Lytter gjerne til "erfarne fjellfolk". Takk for gode poenger og anbefalinger. Herlig forum, dette!

Aller først, for en fantastisk samling av ur du har vært gjennom! Imponerende!!

Ved måten du formulerer trådtittelen på høres det virkelig ut som du egentlig vil ha en Patek :) Det er hvertfall en sikker investering hvis du vil ha den livet ut og viderføre til ungdommen. Nautilusen passer perfekt til samtlige av dine kriterier, med unntak av siste pkt. 11 ;)

Av urene du lister opp er det mange flotte klokker!
GO er utrolig fine, men disse mener jeg er mer for dress og slips enn jeans og t-shirt. Med unntak av Senator Navigator'n kanskje.
Jaquet-Droz og Blancpain'en synes jeg også heller mer mot dress.
GO PanoInverse og Cartier Ballon Bleu synes jeg blir altfor "sære" i forhold til å holde live ut og ikke bli lei av de. PanoInversen er jo utrolig rå, men kanskje ikke for livet ut.
Transatlantique og Vacheron Constantin er veldig tøffe allroundere, men personlig synes jeg disse kan bli litt for voldsomme. Ikke like stilrent.
Til slutt har du igjen AP'n, og ut fra listen din ville jeg klart gått for denne! Mangler display caseback, men ellers er den innenfor og utrolig tøff! Ville riktignok ikke gått for panda dial, da dette igjen er noe man kan bli lei av. 25860ST er bankers!

Forslag litt utenfor listen din, men innenfor alle dine kriterier (inkl. pkt.11 ;)) mener jeg du bør gå for en AP RO 15300 eller 15400 i stål med hvit eller svart skive. Dette er elegant klassiker som går til alt, du ikke blir lei av og avkommet også kommer til å bli fornøyd med!

Lykke til med valget og gleder meg til å høre hva du går for!

Til tross for enkelte påstander er ikke akkurat Patek vanlig og de er definitivt et par hopp opp fra VC - alle som har hatt en overseas og en nautilus på armen vet dette. Så kommer pp seal, eksklusivitet osv oppå der igjen.

Patek er det riktige svaret på dette problemet mener jeg.

AP ROC eller en trevlig nautilus verkar de som du behöver :)