Påstand fra en urmaker...

Medlem
22. des. 2009
Var innom en urmakerforretning i Oslo og praten med urmakeren kom etter hvert inn på den nye Rolex kassen vs den gamle, hvorpå følgende påstand kom opp: Produskjonen av den nye kassen er slik at noe av håndverket forsvinner med den nye kassen. Den gamle måtte urmakere hos Rolex slipe til og imperfeksjonene kunne være synlige.

Noen som har hørt noe lignende eller har synspunkter?

Ikke hørt den før.

Ser ingen grunn til å ikke tro at de nye kassene er designet for å kunne maskinmaskineres og poleres.

Samtidig sliter jeg med å se for meg hvordan Rolex skulle kunne levere så mange ur som de har gjort om de gamle kassene måtte få korreksjon gjort for hånd.

Men, vi har vel en egen finmekaniker på huset som kanskje kan opplyse litt mer om maskinering enn hva en stakkars ingeniørspire kan få til.

Det høres meget logisk ut. Enhver prosses som skal repeteres x-antall ganger har man jo et ønske om at skal kunne skje så raskt så mulig så man får produsert så mange som mulig på kortest og billigst mulig møte.

Når Rolex da bytter ut design på kassen vil det være helt naturlig at de også optimaliserer maskineringsprossesen. Mtp. Submariners posisjon i klokkeverden vil så om klokken 100% blir lagd en en maskin ikke ødelegge salget.

Nå skal det sies at selvom jeg er utdannet finmekaniker har jeg så godt som ingen erfaring med produksjon av store serier.

Det høres meget logisk ut. Enhver prosses som skal repeteres x-antall ganger har man jo et ønske om at skal kunne skje så raskt så mulig så man får produsert så mange som mulig på kortest og billigst mulig møte.

Når Rolex da bytter ut design på kassen vil det være helt naturlig at de også optimaliserer maskineringsprossesen. Mtp. Submariners posisjon i klokkeverden vil så om klokken 100% blir lagd en en maskin ikke ødelegge salget.

Nå skal det sies at selvom jeg er utdannet finmekaniker har jeg så godt som ingen erfaring med produksjon av store serier.

Nei, men du har gjerne litt mer følelse med hva som er vanlig og hva som er teknisk mulig. ;)

Skeptisk.

Kanskje for 30-40 år siden, men kan aldri tenke meg at Rolex hadde håndverkere på "samlebåndet" for å polere kasser i nyere tid. Eneste håndarbeidet på en moderne Rolex må være deler av urverket, og casing av verket. Men nå holder jo Rolex korta tett til brystet (ref. artikkel i Watchtime - Bienne). Kanskje de har blonde sveitsiske jomfruer som alle heter Heidi til å polere kasser? :p

Tjaaa....

Ta en titt på denne. Håndarbeid i min bok i alle fall..
[video=youtube;x5ArSjYlJ9Y]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=x5ArSjYlJ9Y[/video]

Nå har jeg, som børsemaker, en del kunskap om hvordan highend produsenter opererer. Og slike tradisjonsmakere er ofte svært konservative. Det forbauser meg ikke at de kun ganske nylig har inviestert i såpass moderne utstyr at finnishing for hånd blir unødvendig. Holland og Holland, som produserer highend hagler og rifler har fått mye pes av f.eks Purdey for at de nå bruker cnc styrte maskeiner og kun tar den siste finnishen for hånd, mens Purdey fremdeles begynner med en klump myrmalm og en fil....;)