Pakkeåpning Sinn 903

D

Deleted member 14560

Guest
Jeg bestilte en Sinn 903 St B E fra Oslo Ur-service for en tid siden. Sinn har hatt vanskelig for å levere i takt med etterspørsel, men i dag kunne jeg endelig hente pakken.

IMG_20200806_155532.jpg

Jeg vil gjerne fremheve handelen med Oslo Ur-service som en glimrende kjøpsopplevelse. Jeg stilte mange spørsmål, og fikk raske og gode tilbakemeldinger på disse. Fikk også jevnlig melding om når klokka var å forvente hos meg.

Grunnet forsinkelse, ble det lagt oppi eska noe ekstra småsaker.

IMG_20200806_162633.jpg

IMG_20200806_162552.jpg

Jeg er svært fornøyd med klokka, og gleder meg til å få brukt den mye.

IMG_20200806_165211.jpg

Klokka ble levert med feil reim, så jeg satte midlertidig på en semsket skinnreim. Behagelig å fin, men gleder meg til å få en blå skinnreim med hvite sting som bestilt.

IMG_20200806_165121.jpg

Jeg hadde tenkt å skrive noe om selve klokka og Sinn, men det får bli en annen dag.

IMG_20200806_165201.jpg

Takk for titten.

Jeg bestilte en Sinn 903 St B E fra Oslo Ur-service for en tid siden. Sinn har hatt vanskelig for å levere i takt med etterspørsel, men i dag kunne jeg endelig hente pakken.

Vis vedlegg 207575

Jeg vil gjerne fremheve handelen med Oslo Ur-service som en glimrende kjøpsopplevelse. Jeg stilte mange spørsmål, og fikk raske og gode tilbakemeldinger på disse. Fikk også jevnlig melding om når klokka var å forvente hos meg.

Grunnet forsinkelse, ble det lagt oppi eska noe ekstra småsaker.

Vis vedlegg 207576
Vis vedlegg 207577

Jeg er svært fornøyd med klokka, og gleder meg til å få brukt den mye.

Vis vedlegg 207578

Klokka ble levert med feil reim, så jeg satte midlertidig på en semsket skinnreim. Behagelig å fin, men gleder meg til å få en blå skinnreim med hvite sting som bestilt.

Vis vedlegg 207579

Jeg hadde tenkt å skrive noe om selve klokka og Sinn, men det får bli en annen dag.

Vis vedlegg 207580

Takk for titten.
Gratulerer så mye! Denne var virkelig flott :) Håper du deler litt erfaringer og facts etter hvert. I mellomtiden sier jo bilder mer enn 1000 ord...

• Liker
Reaksjoner: Deleted member 14560
Så litt informasjon og historie.

Det eksisterer mange historier rundt Sinn, Breitling og Navitimerdesignet.

Jeg har lest litt rundt forbi, og det kan se ut som den mest populære versjonen, ihvertfall blant eiere av Sinn 903, er at Breitling gikk konkurs i 1979, og at Sinn kjøpte designrettighetene til Navitimeren.

Den mest troverdige versjonen, etter min oppfatning, er gjengitt av en person med tilgang til Breitlings arkiver. Informasjonen er basert på salgskontrakt signert av Willy Breitling og Ernest Schneider 5. april 1979, og personlige samtaler med Albert Wajs, eier av Ollech & Wajs i 2016.

Breitling gikk visst aldri konkurs, men det ble annonsert en styrt avvikling i september 1978. Sinn og Ollech & Wajs kjøpte lagerbeholdningen, men overtok visstnok ikke noen rettigheter til designet, da designet i seg selv ikke var beskyttet, men det var navnet Navitimer.

Helmut Sinn kjøpte altså gjenværende lagerbeholdning og delelager, og bygget under navnet Sinn Spezialuhren, Sinn 903. Sinn fikk ikke bruke navnet Navitimer eller Breitling på skiva, men alikevel ble de første utgavene av Sinn 903 montert med Navitimer på skiva, sammen med Sinn-logo. Noen Sinn 903 fikk visstnok også Breitling-logoen på krona. Disse utgavene er svært ettertraktet. Helmut Sinn var kjent som "fast Helmut", og utgavene med Navitimer-logo ble solgt, før det ble forbudt. Når lageret med Breitling-deler var brukt opp, produserte Sinn egne kasser og skiver, med egen logo. Etterspørselen var stor, og Sinn 903 solgte godt. Klokka er i dag en klassiker, og en av Sinn sine mestselgende modeller.

Sinn 903 har blitt laget i mange utgaver og konfigurasjoner. Klokka har blandt annet hatt hvit, grålig og svart skive. Den har hatt kasse i titan og gullbelagt. Den har hatt skive med månefase, og med og uten dato.

Gjennom produksjonstiden har det blitt brukt flere forskjellige urverk. Første utgaven brukte Valjoux 7740. Disse var merket med Sinn-logo, Navitimer og Incabloc. Incabloc var betegnelsen for urverkets støtbeskyttelse. Disse hadde også dato som er rettstillt på skiva, og med røde tall. Det har også blitt brukt et håndtrukket Lemaniaverk. I dag er maskinisten et Sellita SW500.

Ollech & Wajs startet sin produksjon basert på Navitimer, og kalte modellen Aviation.

Dagens produksjon omfatter Sinn 903 St og Sinn 903 St B E. Jeg har kjøpt utgaven St B E. B står for blå skive, og E for Ecru, som betyr gammeldags farge på visere. Urverket er Sellita sitt SW500, som er en automatisk kronograf. Kassen måler 41 mm, og har safirglass foran og bak. Innvendig roterende besel, ved hjelp av krona klokken 10. Den roterende beselen kan hjelpe med matematiske beregninger. Klokka er vanntett til 100 meter, er 14,5 mm tykk og veier uten reim 88 gram.