Pakke fra DHL! Hurra!

Gratulerer med et nydelig ur. Var det meningen at co piloten skulle sitte med denne og første piloten med navtimer?

Jeg har ingen erfaring med vintage klokker og det er et enormt og forvirrende område for meg. Jeg har en veldig langsiktig plan om å få litt innsikt, så jeg kan skaffe meg noen av fortidens nydelige klassikere.
En vintage Navtimer med venus verk er noe jeg har hatt på lista over aktuelle ur lenge. Der kan jeg lett tilføre denne, den var dødskul, men det er kanskje ikke noe vits å se etter en co-pilot om de er veldig sjeldne.

Den var tøff og spennende. Ser ut til å ha et 15 min register og et som teller 15 min/30 min. Så har den rød, hvit og blå felter på bezel. Vet du hvordan dette ble brukt? Siden den er vintage er det neppe pynt :)

Grattis! Den der var både tøff, spesiell & sjelden! Herlig valg, må være veldig å hanke den inn etter 5års svangerskap :cool:

Takk!

Ja, etter fem år er det rimelig deilig. For meg er det å samle vintage veldig mye research, det er sykt lett å bli brent. Fem år kommer godt med, sånn sett. :) Veldig mye frankenwatches der ute. Føler at halve jobben med å samle vintage er nettopp research... Men det er utrolig interessant og lærerikt!

Gratulerer, gratulerer! Det varmer å se en skikkelig Breitling, og ikke bare dagens Breit-bling!

Gratulererer så mye med en flott Breitling! Iherdighet bærer frukter, e-vent-u-alliii, som Manuel from Barcelona ville ha sagt det :)

[video=youtube_share;s6EaoPMANQM]http://youtu.be/s6EaoPMANQM?t=1m16s[/video]

Den var tøff og spennende. Ser ut til å ha et 15 min register og et som teller 15 min/30 min. Så har den rød, hvit og blå felter på bezel. Vet du hvordan dette ble brukt? Siden den er vintage er det neppe pynt :)

Ja, dette er et ur som ble brukt i forbindelse med regattaer (derav "yachting").

I forhold til vanlige stoppeklokker er det hele basert på nedtellinger. Nedtellingene er i fem minutters intervaller (markert rød, hvit og blå), hvor hvert minutt i er i to intervaller av 30 sekunder. (se 15 minutters totalisatoren). Nedtellingen ble brukt til å beregne tiden man hadde frem til start av regattaen og slikt sett passe på å få den beste posisjonen i feltet vil jeg anta. Bezel ble brukt for å beregne nedtellingen det siste minuttet, og da med hhv. rød, hvit og blå for de siste 15 sekundene før start.

Nederst finner man time-totalisatoren som går parallelt med nedtellingen. Da timer man altså tiden man bruker på å seile regattaen.

Nei, jeg seiler ikke aktivt selv, dette er noe jeg har plukket opp i forbindelse med research før jeg kjøpte klokka. :) Derfor tar jeg forbehold om eventuelle feil. Hører gjerne fra andre som har mer erfaring med seiling og regatta-kronogafer!

Gratulerer med et nydelig ur. Var det meningen at co piloten skulle sitte med denne og første piloten med navtimer?

Jeg har ingen erfaring med vintage klokker og det er et enormt og forvirrende område for meg. Jeg har en veldig langsiktig plan om å få litt innsikt, så jeg kan skaffe meg noen av fortidens nydelige klassikere.
En vintage Navtimer med venus verk er noe jeg har hatt på lista over aktuelle ur lenge. Der kan jeg lett tilføre denne, den var dødskul, men det er kanskje ikke noe vits å se etter en co-pilot om de er veldig sjeldne.

Ja, det kan være ganske så forvirrende.

Du har forsåvidt begynt riktig og det er å velge seg ut et ur som man ønsker å få tak i. Det neste man bør gjøre er å lese seg opp på modellutvalget, og velge en spesifikk modell (både ift versjon og år).

Når man så har valgt modellen må man kjenne den som sin egen bukselomme og litt til. Vite nøyaktig hvordan en original modell med originale deler fra tidsperioden ser ut. Finne ut av hvordan eventuelle kopister gjør feil i designet, og se etter dette skulle du komme over en kandidat. Finne ut av hvilke imperfeksjoner du vil godta (restaurert, polert/ikke polert, nye visere, ny krone etc.). Man må, så langt det er mulig, unngå såkalte frankenwatches, dvs. ur som er satt sammen av deler fra forskjellige tidsperioder og modeller. Typisk kan man finne nyere urverk i gamle ur, og kanskje urverk som passer, men som tilhører andre produktserier. Eller enda verre: fiktive modeller, satt sammen av forskjellige deler fra forskjellige produktserier. Dette er fy-fy.

Og husk: papirer og boks er uhyre sjeldent. Dette jekker prisen noe sinnsvakt. Derfor bør ikke dette være et kriterium for kjøp etter min mening. Skulle du komme over et komplett sett, ta det som et tegn fra Gud og slå til skulle prisen være innenfor det du kan tåle.

Når det spesifikt gjelder Navitimere, kan jeg anbefale denne siten. Her kan du ta en titt, se hva du liker, lese deg opp på urverk, spesifikasjoner etc. Selv har jeg brukt denne for å finne ut hvilken Cosmonaute jeg skal gå for. Dette gjorde jeg for halvannet år siden, og jeg leter fortsatt... :)

Lykke til!

Nydelig. Jeg har alltid ment at Breitlings moderne blingklokker ikke når de kule gamle klokkene deres til anklene og denne beviser hvor riktig den oppfatningen er. Denne kjente jeg ikke til. Steintøff! Gratulerer!

Morini sier det helt utmerket. Nydelig klokke, vel unt etter den ventetida og jakten. Grattis.

Du har forsåvidt begynt riktig og det er å velge seg ut et ur som man ønsker å få tak i. Det neste man bør gjøre er å lese seg opp på modellutvalget, og velge en spesifikk modell (både ift versjon og år).

Når man så har valgt modellen må man kjenne den som sin egen bukselomme og litt til. Vite nøyaktig hvordan en original modell med originale deler fra tidsperioden ser ut. Finne ut av hvordan eventuelle kopister gjør feil i designet, og se etter dette skulle du komme over en kandidat. Finne ut av hvilke imperfeksjoner du vil godta (restaurert, polert/ikke polert, nye visere, ny krone etc.). Man må, så langt det er mulig, unngå såkalte frankenwatches, dvs. ur som er satt sammen av deler fra forskjellige tidsperioder og modeller. Typisk kan man finne nyere urverk i gamle ur, og kanskje urverk som passer, men som tilhører andre produktserier. Eller enda verre: fiktive modeller, satt sammen av forskjellige deler fra forskjellige produktserier. Dette er fy-fy.

Og husk: papirer og boks er uhyre sjeldent. Dette jekker prisen noe sinnsvakt. Derfor bør ikke dette være et kriterium for kjøp etter min mening. Skulle du komme over et komplett sett, ta det som et tegn fra Gud og slå til skulle prisen være innenfor det du kan tåle.

!

Dette kunne vært "Sticky" i vintage-forumet- godt sagt :)
IMHO er boks og papirer sterkt overvurdert når det gjelder vintage...

Nydelig. Jeg har alltid ment at Breitlings moderne blingklokker ikke når de kule gamle klokkene deres til anklene og denne beviser hvor riktig den oppfatningen. Denne kjente jeg ikke til. Steintøff! Gratulerer!

Takk skal du ha!

Breitling vintage kontra nye modeller? Du har så rett, så rett... :D Samme problemet har Zenith hatt, men de har skjerpet seg de siste ett til to år. Spørsmålet er når Breitling skal ta til vettet og gjøre det samme...

Dette kunne vært "Sticky" i vintage-forumet- godt sagt :)
IMHO er boks og papirer sterkt overvurdert når det gjelder vintage...

Enig mikkemus23!

Er ikke så godt kjent med hvordan Tidssonen er styrt, men eventuelle moderatorer står fritt til å bruke det ovenstående på andre steder i forumet. Har samlet på vintage en stund nå så jeg kan også bidra med mer. En samleinteresse på grensen til det patologiske i følge de rundt meg.... ;)