Jeg solgte nylig en Sinn EZM3. Den hadde de rette proporsjonene og alle egenskapene en beater skal ha. En knalltøff klokke som jeg likte godt da jeg fikk den, men den ble av en eller annen grunn lite brukt. Før det har jeg vært gjennom mange forsøk på å finne en beater til hard bruk. Et par andre Sinn, Marathon, Laco osv. Prisen har krøpet oppover underveis, men jeg har ikke blitt helt fornøyd. Det er akkurat som om klokkene ikke har hatt sjel eller sjarm nok til å konkurrere med de andre i boksen. Det er alltid noe annet som er mer fristende å ta på seg. Jeg ga opp og bestemte meg for å selge EZMen og mangedoble budsjettet. Men må en klokke være dyr for å ha sjel? Er jeg en snobb? Jeg trodde ikke det, men jeg gidder ikke å grunde mer på det eller lete lenger når svaret på hvilken klokke jeg skulle ha plutselig ble åpenbart. En Zenith så klart. Og ikke en hvilken som helst Zenith. En Rainbow er den perfekte beateren. Igjen perfekt størrelse, enkel ujålete kasseform med rette og tykke lugs som passer perfekt til en tykk skinnreim. Zenith har jeg hatt lyst på så lenge jeg har hatt klokkeinteressen, og det ble ikke bedre av Santos Dumonts julekalender i fjor. Men hvilken Rainbow? Det finnes jo så mange av de. En hvit som Santos? Eller en sort som Morini?
Jeg så at en pålitelig selger jeg har handlet med før hadde en ute, men det var en flyback, og de er altfor rotete. Likte ikke den noe særlig. Rare pushers/krone og i det hele tatt, ingen tenning.
Heldigvis gjorde jeg ikke noe overilt, for en dag lenge etterpå kikket jeg tilbake på Flybacken, og da sa den klart og tydelig til meg at jeg skulle kjøpe den. Hmm, merkelig! Det hadde jo vært greit det, så slipper jeg å lete lenger, men jeg klarte ikke helt å rasjonalisere hvorfor jeg plutselig skulle forandre mening.
Jeg måtte selvsagt undersøke litt mer om denne modellen. Jeg husket at Santos så vidt nevnte den i julekalenderen, med en link til video. Det var modellen med farger:
Kul klokke, men litt for fargerik for meg. Den sorte broren derimot er en annen historie. Det ble bare produsert ca 4000 eksemplarer av denne fra 1997 til 2001. Det er forgjengeren til Stratos-modellen som Felix Baumgartner hadde på armen under sitt rekordhopp nylig. En barsk klokke som jeg aldri kunne hatt pga størrelsen. Denne er på fornuftige 40mm som resten av regnbuefamilien. Det er hovedsaklig flyback-funksjonen som skiller den fra de andre modellene. Den har en fullpakket skive, og når den først skal være det kan det like godt gjøres skikkelig, akkurat som på en Breitling Cosmonaute. I tillegg har den kun børstede overflater, noe som gjør at jeg liker lenken bedre enn på de andre og faktisk kan være truende til å gå med lenke for en gangs skyld. Den er forresten håløs å få av, må forske mer på det. Tror det er en presset gjennomgående pinne, men den sitter blegg fast. Den børstede overflaten gjør den nesten litt kjedelig, men det er perfekt for en tool-watch. Dette er ingen elegant klokke, til det er altfor klumpete i formen, men den er råtøff. Den følger ingen trend, men ser bare funksjonell og robust ut. Kanskje har jeg endelig funnet en beater jeg blir venn med? Her er den i alle fall:
Som flygerur og toolwatch er alt gjort riktig. Ikke for stor og tung, men solid og kraftig kasse funksjonell krone og pushers. Ingen nedskruing. Alle flater matte og AR-coatet glass. Sistnevnte er ikke så praktisk på en beater men nødvendig på et flygerur. Matt skive, oversized minutteller og generelt høy lesbarhet til tross for fullpakket skive.
Den har ikke tachymeter, men telemetrisk skala innenfor bezelen. Den går til 20 på en runde. Hva i all verden kan det være? Jeg kan love deg at det ikke er så lett å resonnere seg frem til, for det har jeg prøvd
Jeg fant ut av det til slutt: Du timer forsinkelsen fra visuell observasjon til lyden av en hendelse og du har avstanden i km. Brukes for å bedømme avstanden til artilleri, men for min del blir det nok mest for å se hvor langt unna lynet slår ned.
På innsiden tikker det lengendariske El Primero-verket, i dette tilfellet caliber 405 som er en caliber 400 med flyback. Et udekorert og enkelt urverk, men for meg et vakkert urverk som så mange andre klassiske chrono-verk. Baklokk med innsyn hører ikke hjemme på en slik klokke, men det er så synd å gjemme bort denne skatten, så jeg er i tenkeboksen ift det. Det er en tysker som lager nydelige baklokk til en billig penge. Samme børstede finish og samme høyde. Fristende!
Takk for titten og god jul til alle Tidssonere!