Pakke til utlandet.

Medlem
8. april 2010
Sted
Porsgrunn
Det er en som vil kjøpe min Panerai og få den sendt til Malaysia.
Jeg har understreket at det ikke blir aktuelt før pengene er på konto.
Han sier at det ikke er noe problem og har sendt meg en Bank Draft/cheque med Fed Ex.
Tracking number 874114707257

Ship date Mar 14, 2011
Destination PORSGRUNN NO
Estimated delivery Mar 18, 2011by 6:00 PM
Service type Priority Envelope

Er dette lureri ?
Hvis pengene kommer og alt er i orden, må jeg sende min dyrebare klokke til utlandet.

Hvordan sender jeg en klokke som privatperson med relativt høy verdi ?

Noen som har erfaring.

Jeg finner det også litt mistenkelig at en i Malaysia vil kjøpe en klokke fra Norge når man på et generelt grunnlag finner billigere, originale klokker i østen hos diverse klokkepushere.

Bruktprisene på Panerai virker IMO ihvertfall ikke å være høyere i østen enn her (av det jeg har sett på utenlandske forum).

Han sier at det ikke er noe problem og har sendt meg en Bank Draft/cheque med Fed Ex.
QUOTE]

Det som kommer til aa skje er at du leverer sjekken hos din bank, du faar pengene, de sender inn sjekken, den viser seg ikke aa vaare gyldig, de trekker pengene fra kontoen din igjen, men du har alt sendt klokken.

Det mathfjeld beskriver har jeg lest om før i hvert fall.

Går det ikke ann å sikre seg mot det der på noe vis? Kan man ikke forklare banken hva som foregår og be dem avvente at sjekken faktisk blir klarert eller noe slikt?

Har omtrent null erfaring med sjekker så er litt nysgjerrig på hva som faktisk er mulig.

Leste akkurat om noe lignende som det Mathfjeld beskriver på TZ, tror det var i USA, men vær forsiktig....

Brukte han følgende standardtekst ved første kontakt?

Just want to know if this (navn på merke) watch is still available for sales. I hope it's in good condition. Kindly advise.

Og la han igjen følgende telefonnummer etter neste kontakt?

Tel+60102168417

I såfall er det mange som har vært borti han både her i landet og i Danmark. Bare svindel og bedrag.

Brukte han følgende standardtekst ved første kontakt?

Just want to know if this (navn på merke) watch is still available for sales. I hope it's in good condition. Kindly advise.

Og la han igjen følgende telefonnummer etter neste kontakt?

Tel+60102168417

I såfall er det mange som har vært borti han både her i landet og i Danmark. Bare svindel og bedrag.

Har opplevd akkurat det samme både på DBA.dk og Finn.no. Styr unna!!

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor du i det hele tatt vil selge klokken din til Malaysia. Åpenbart bare mas og unødvendig risiko. Tenk på all tiden du nå bruker på bekymring og forsøk på å skaffe deg trygghet på at du ikke blir lurt. Kan heller ikke skjønne at du vil få noe bedre pris enn ved å selge i Norge. Forlat den skuta mens du ennå er tørr på bena.

Takk for info.

Saken er avsluttet fra min side.
Jeg skal holde meg langt unna mennesker som sender hyggelige mail fra utlandet.

Det er en skummel verden.

Hyggelig sørafrikanske "investment brokers" som tilbyr deg "twenty five million american money" kan du trygt svare.

(Ja, jeg fikk faktisk mail fra en sørafrikans forretningsmann som vistnok hadde bygget opp et multinasjonalt foretak. Han var svært vellykket og ville tilby meg 25 millioner "american money". Antageligvis fordi jeg er en så hyggelig Bergenser.. :p)

Walk away!

Det er også brukere på TS som har blitt svindlet fra Malaysia, for skikkelig dyre klokker!

Edit: Så nå at du har avsluttet handelen...