Hva er deres erfaringer med Posten ( Tollvesenet egentlig) på internasjonale pakker mellom private det siste året? Jeg hadde før en ok erfaring og ventetiden pre-covid var fornuftig, det er selvsagt lett å forstå at trafikken har økt betraktelig og at det byr på utfordringer for Tollvesenet men det er fortsatt en del jeg lurer på. Jeg har mottatt en del pakker fra Frankrike, Sveits og Italia det siste året og er forskrekket over statistikken: normen har vært mellom 4 og 8 uker, pakkene bruker som regel 2 til 3 dager fra de er levert på postkontoret til de er sendt fra avsenderland og her begynner galskapen, det raskeste jeg har opplevd mellom den statusen og behandling i tollen har vært 13 dager ( men snittet mellom 3 og 7 uker). Tilsvarende pakker sendt herfra brukte i snitt 4/5 dager fra de ble levert på postkontoret til de var sent fra avsenderland ( Norge) etter det tok det 3 dager til de ble behandlet av Tollvesenet i Frankrike/Sveits.
Det mest provoserende er at pakkene aldri skannes før de er hos Tollvesenet, spør en Posten hvor pakken befinner seg får en som svar at den ikke er ankommet mottakerland .
Det flyr med andre ord veldig mange fly i bane over Oslo i ukesvis samtidig som Posten og Tollvesenet kan vise en effektivitet av en annen verden ( pakkene skannes som ankommet mottakerland først når de behandles i tollen sånn at behandlingstiden er gjerne på bare 3 timer).
Sånn ser det ut i dag ( 05.05) f.eks.
Det mest provoserende er at pakkene aldri skannes før de er hos Tollvesenet, spør en Posten hvor pakken befinner seg får en som svar at den ikke er ankommet mottakerland .
Det flyr med andre ord veldig mange fly i bane over Oslo i ukesvis samtidig som Posten og Tollvesenet kan vise en effektivitet av en annen verden ( pakkene skannes som ankommet mottakerland først når de behandles i tollen sånn at behandlingstiden er gjerne på bare 3 timer).
Sånn ser det ut i dag ( 05.05) f.eks.