PAM 104 stopper

Medlem
18. mai 2011
Sted
Bergen
Hei alle sammen,

Jeg er ny her på tidssonen og debuterer like gjerne med noen spm..

Jeg gikk nylig til anskaffelse av en PAM 104 som uheldigvis ikke fungerer slik den skal. Når jeg trekker opp uret manuelt fungerer det, men problemet er at det ikke lades opp ved bruk. Når jeg rister uret i ca. 3 min går det bare i underkant av 1 min før det stopper.

Er det det noen her som har vært borti denne problemstillingen tidligere eller aner hva det kan være? Dersom jeg skulle levere inn uret til Bjerke, er det noe som de kan fikse selv eller må uret sendes til produsenten og slik at jeg må vente i månedsvis før jeg får det tilbake?

Setter stor pris på tilbakemeldinger. Takk.

Hei og velkommen til forumet:) Angående klokken din kan det høres ut som rotoren har løsnet, sitter ikke den tilfredsstillende skrud på vil ikke uret trekkes slik det skal ved bruk..! Noe annet i tillegg kan jo også være galt men..

Tusen takk for det og takk for tilbakemelding!

Dersom teorien din stemmer, er det enkel prosess å stramme den? Du mener at saken da er kun å stramme skruen som holder på plass rotoren? I så fall er vel dette noe som enhver urmaker kan fikse på null komma svjisj?:)

Tusen takk for det og takk for tilbakemelding!

Dersom teorien din stemmer, er det enkel prosess å stramme den? Du mener at saken da er kun å stramme skruen som holder på plass rotoren? I så fall er vel dette noe som enhver urmaker kan fikse på null komma svjisj?:)

Dersom min teori stemmer skal det ikke være noen stor sak nei, men det kan jo selvfølgelig være noe mer! Men med din beskrivelse høres det slik ut altså.. I teorien kan en hvilken som helst urmaker fikse problemet, men jeg ville gått til Bjerke da de er eneste AD på Panerai i Norge, det er jo en trygghet i forhold til at de har spesial kunnskap om klokken(e) og de har tilgang på deler etc om det skulle være noe mer + at det er den mest riktige måten å gjøre det på vis klokken også er under garanti..

Helt utrolig at jeg ikke har lagt merk til dette tidligere, men jeg måtte jo sjekke om teorien din kunne være riktig og ristet litt på det for å høre om noe var løst inni kassen. Saken er den at jeg hører ikke rotoren i det hele tatt. Jeg har endel andre automatiske ur og på alle hører man at rotoren roterer når man rister på uret, i motsetning til PAMen som ikke lager lyd i det hele tatt. Man kan heller ikke kjenne på hånden at noe går rundt inni. Kan problemet være at rotoren sitter for fast, og ikke for løs?

Tusen takk for innspill så langt!

Da kan det høres ut som om at rotoren har løsnet og "kilt seg fast" i mellom urverket og kassen. Tror ikke det skal være mulig at den har skrudd seg fast! Bare å få tatt seg en tur på Bjerke ;)

Hei,

Dette har jeg hatt problemer med på en av mine paneraier også. På min var det verkholderen som hadde løsnet, slik at skruen og verkholderen låste seg mellom rotor og kasse. De ordnet det på 2 timer hos AD i London. Så i ettertid at trykktesten bare var tatt til 200m, noe som bekymrer meg stort når jeg skal fleske rundt i strandkanten i sommer... ;)

G.

Kan trøste deg med at 200 meter holder lenge. Vanntetthet er et problem de første 25 metrene. Lenger nede er det deformasjon av kasse og glass som blir problemet.

:mrgreen:

Hvis jeg befinner meg på mer enn 2 meters dyp, gir jeg f&#" i hva klokken er- har dren i begge ørene! He he... Men dykkerur, det skal man ha ;)

Selvsagt må du ha dykkerur. Om ørene dine befinner seg på 2 meter kan jo klokken befinne seg på 3 meter (om du har lange armer.. :p )