PAM 372 og 422

Medlem
11. mai 2012
Sted
Drammen
Som tittelen sier så lurer jeg litt på disse to klokkene. Så vidt jeg har klart å finne ut er de forholdsvis like foruten at 372 har plexiglass, ingen power reserve bak, kun gravering på øverste del av skiven og ingen sekundviser. Altså er vel dette en base modell? Er det mer som skiller disse to modellene?

Jeg synes begge klokkene er svært vakre. Gullviserene er virkelig det som fremhever det vakre i disse klokkene sammen med den sandfargede superluminovaen.

Jeg kjenner at jeg er sulten på en ny PAM. Har dog noen spørsmål i forhold til størrelsen. Har tidligere hatt en 312 som passet meg ganske bra og nå en Radiomir på 45 mm som også sitter perfekt. Jeg lurer derfor på hvor mye de ekstra milimeterene har å si for mitt håndledd. Slik jeg har forstått bygger ikke disse klokkene så høyt og lugsene skal vel være mer avrundet slik at den ligger bra på håndleddet, men jeg hadde satt pris på tilbakemelding fra folk som bærer disse klokkene og ikke har "tømmerhogger" armer. Bilder hadde også vært fint sammen med omkretsen på håndleddet ditt!

Lurer også på hvor tilgjengelig disse klokkene er. Må jo prøve dem og enn så lenge er det Bjerke som gjelder da det er en god stund til neste utenlandstur.

Det ble mange spørsmål, så dette kommer vel til å flyte ut, men for all del, kjør debatt :)

Jeg har PAM 372 og jeg simpelthen elsker den. Jeg har helt normale håndledd og den sitter som et skudd. Jeg var lenge på utkikk på bruktmarkedet her i Norge før jeg fant min, så det florerer ikke av disse. Jeg vet om bare 2? andre på TS.

Hvis 312 passet deg bra, så tror jeg ganske sikkert at 372/422 vil passe deg bra også. Jeg har en 321 som er samme størrelse som 312, og en 127 som er samme størrelse som 372/422. Her er bilder av begge to (håndleddet mitt er ca 19 cm):

Min erfaring er også at 47mm bygger mindre enn 1950-kassen i 44mm. Ville selv valgt 372, men begge er fantastiske :)

Jeg var innom Urmaker Bjerke i dag og prøvde 423?
Den er vel lik som 422 med PR på skiven, ikke bak.
Jeg ble helt forelsket. Jeg som ikke trodde jeg ville like 47mm, men det var helt nydelig.

Av alternativene her hadde jeg nok gått for 422 pga safir glasset.
6fhcbWB.png

Forskjellene er som du beskriver.
Kassestørrelsen skal du ikke la deg skremme av. Lugsene er så elegant utformet at selv en kvinnelanke kler disse.

Det er minst 4 stk 372 på sonen, men langt mellom noe brukt her til lands. Kjøp en ny før prisoppgangen - som helt sikkert kommer som følge av dårlig kronekurs. Om den ikke har kommet allerede. Ca 61K for 372.

Forskjellene er som du beskriver.
Kassestørrelsen skal du ikke la deg skremme av. Lugsene er så elegant utformet at selv en kvinnelanke kler disse.

Det er minst 4 stk 372 på sonen, men langt mellom noe brukt her til lands. Kjøp en ny før prisoppgangen - som helt sikkert kommer som følge av dårlig kronekurs. Om den ikke har kommet allerede. Ca 61K for 372.

Det siste tror jeg neppe. Bruktprisene internasjonalt starter på 7000 blank usd. Ink mva er du da i drøye femti. Brukt altså :). Du skal ikke kvitte deg med din til fordel for den Pateken du alltid drøymde om? ;)

Har du rundt 18 cm + rundt håndleddet vil dette fungere helt fint. Har kun en PAM 106 i 44mm og har ca 19cm håndledd. Har prøvd 372 som passer perfekt og dette er en klokke jeg vil slå til på når det dukker opp et brukt eksemplar.
Personlig liker jeg "keep it simple" og 372 er i mine øyne perfekt så lenge du ikke er dedikert "Diver fan".
Tom

Det ble mange spørsmål, så dette kommer vel til å flyte ut, men for all del, kjør debatt :)

Flyte ut ja... ;)

Jeg også sliter litt med disse Panerai-størrelsene. Har en 111 og den fungerer utmerket med sine 44mm. Men glasset er helt flatt, det er vel det eneste som jeg har som et ørlite minus med klokka, ellers er det en av mine favoritter. Som vintage-samler har jeg nemlig en svakhet for domed crystals, og slik jeg har forstått det må jeg opp i 47mm (1950-varianten) for å få en Panerai som har en dome?

Flyte ut ja... ;)

Jeg også sliter litt med disse Panerai-størrelsene. Har en 111 og den fungerer utmerket med sine 44mm. Men glasset er helt flatt, det er vel det eneste som jeg har som et ørlite minus med klokka, ellers er det en av mine favoritter. Som vintage-samler har jeg nemlig en svakhet for domed crystals, og slik jeg har forstått det må jeg opp i 47mm (1950-varianten) for å få en Panerai som har en dome?

44mm med domed crystal jeg kommer på i farten: 212, 213, 233, 270, 311. Det er flere også. Tror de fleste (kanskje alle?) kommer med buet safir og ikke plexi som du finner på 372.

44mm med domed crystal jeg kommer på i farten: 212, 213, 233, 270, 311. Det er flere også. Tror de fleste (kanskje alle?) kommer med buet safir og ikke plexi som du finner på 372.

Takk for svar, men var nok litt unøyaktig her, sorry. Mener selvsagt den klassiske layout-en, altså kun timer minutt og sekundteller kl. 9. Derfor er ikke disse aktuelle i så måte. Kan til nøds vurdere en enda enklere en, dvs. uten sekundteller. :)

Redigert:
Først og fremst takk til alle som har lagt inn bilder. Veldig fint å se de forskjellige modellene sammenliknet og på forskjellige håndledd. Skjønner allikevel at her er det prøving som må til. Fristende å kjøpe med en gang, men for min del må ofte spenningen bygge seg opp en god stund før jeg kjøper. Må gjerne prøve flere ganger og vurdere for og imot. Det blir liksom en jakt, og klokken er trofeet!

Sekundviser kan ikke tolereres...

Hvorfor ikke? For meg er sekundvisere noe av det mest fascinerende ved en klokke. En liten viser som bare går og går og som viser deg at inne i klokken er det et lite maskineri som tikker og går :) Dessuten er den veldig praktisk mtp. tidtaging av kortere intervaller osv..

Takk for svar, men var nok litt unøyaktig her, sorry. Mener selvsagt den klassiske layout-en, altså kun timer minutt og sekundteller kl. 9. Derfor er ikke disse aktuelle i så måte. Kan til nøds vurdere en enda enklere en, dvs. uten sekundteller. :)

For klassisk layout og klassisk domed crystal, så er du nok tilbake til 47mm, ja, f.eks. 127 og 217.

Personlig foretrekker jeg 47mm fremfor 44mm 1950-kasse. 47mm har mye finere proporsjoner og virker mindre topptung enn en 44mm. Utrolig nok sitter også 47mm bedre på håndleddet, og her er det snakk om jente-håndledd ala 17cm :eek:

Når det kommer til 372 vs 422, handler vel det hele om preferanser. Jeg er helt klart avhengig av en sekundviser på et mekanisk urverk - en flytende sekundviser skaper et herlig "liv" på skiven ;)

tumblr_m0bbt3pAXj1qzns6no1_500.jpg

Jeg var innom Urmaker Bjerke i dag og prøvde 423?
Den er vel lik som 422 med PR på skiven, ikke bak.
Jeg ble helt forelsket. Jeg som ikke trodde jeg ville like 47mm, men det var helt nydelig.

Av alternativene her hadde jeg nok gått for 422 pga safir glasset.
6fhcbWB.png

Jeg var innom Bjerke for to uker siden og prøvde akkurat den samme klokken som du har avbildet(423, med mindre de har flere av den) Det var den som virkelig fikk meg ivrig etter en PAM. Satt helt utrolig bra på armen og så bra ut i tillegg :)

Får ikke noe særlig mindre lyst på en 422/423 etter denne praten da! Hvis noen vil ha en 328 med 312 tilbehør, eller evt en ny sub nodate, setter jeg pris på en PM:)

51k SEK var en utrolig bra pris, men det ser ut til at klokken nå er solgt :(

@Thomas84, kos deg med dette bildet ;)

DSC_0005-17.jpg

Kjipt at jeg ikke fikk med meg den.. Heldigvis fyller jeg ikke år før i april;)
Noen som vet leveringstid hvis en må bestilles?

Redigert av en moderator: