PAM312 vs PAM359

SNG

Medlem
30. jan. 2015
Sted
Oslo
Hei,

jeg er en relativt fersk klokkeentusiast som i den siste tiden har siklet på Paneraier. Er i ferd med å kjøpe min andre klokke etter Sub 114060, og det ligger ann til å bli 312 eller 359. Det står helt likt mellom de to etter flere turer til Bjerke for "prøvekjøring".
Det jeg liker med 359 er at klokka skiller seg fra de andre med en dirty dial og spesielt den tan´e fargen på lumen. I forhold til antallet arabiske nummer er jeg noe ambivalent, men helt isolert sett foretrekker jeg nok det tradisjonelle antallet arabiske numre, 12, 6 og evt 3 og 9. Dette trekker i retning av 312. Jeg er også skeptisk til hvordan 359 vil gjøre seg med sterkt fargede reimer, f.eks. orange og rød.

Håper noen vil mene noe om de to, for å gjøre valget enklere. Sterke-, positive- eller nedlatende meninger (om de to klokkene) er velkomne :) Hilsen en fortvilt entusiast.

Liker selv 312 berde, men om du liker dirty dial så bør du også sjekke 351 ;) Så blir valget ditt enda vanskeligere...:mrgreen:

Det du ser etter er som Andres sier, Pam 351. Titankasse med polert bezel, sandwich dial i tobacco brown, small second hand og gullvisere.:cool:

Huker hvertfall av alle boksene jeg ser etter i Panerai.

Jeg synes 359 er undervurdert, og synes du skal gå for den. "Alle" har jo 312. Jeg liker 312 veldig godt, for all del, men 359 er virkelig lekker!

Jeg ville personlig gått for 312, men jeg syntes det også er kult å ha noe annet som 359/351 :)

Jeg var i samme dilemma som deg for noen år siden. Endte selv med en 312. Det som avgjorde saken for min del var at kassen på 359 er polert mens 312 var børstet. På akkurat denne kassen synes jeg børstet kasse gjør seg best. Det andre som avgjorde saken var numrene på 359. Jeg synes det ble for rotete. 312 har en mye renere urskive.

Når det er sagt så solgte jeg etterhvert 312 også og kjøpte en 233 (den "gamle" med dot dial), som jeg selvfølgelig vil anbefale deg på det varmeste fremfor disse to her :p

4945488420_719a4484b8_z.jpg

Må si meg enig med @KMK9000. Jeg foretrekker absolutt børstet kasse på 1950-modellene. Selv gikk jeg for 321 som første PAM (312 m/powerreserve), men solgte den da jeg ikke fant meg helt til rette med den. Valget falt naturlig nok på 233 (med den nye dial) :D

Redigert av en moderator:
359 for meg.
dirty dial-nettopp derfor
samme farge på timemarkeringer som på dato på datohjulet og ikke
typ "svømmehall-neon-grønn" farge imo.

(og så har de en i montren hos Bjerke klar for salg.)

Takk for mye bra bidrag så langt!

233 og 372 er meget pene, prismessig ligger begge noe over hva jeg ønsker å gi for første Panerai men de er klart potensielle kandidater for senere kjøp.

Enig i at børstet urverk appellerer noe mer enn et polert. IMO kler børstet urverk den røffe stilen jeg mener Panerai bør ha.

Dere som solgte 312 og 359 vil dere si noe mer om hvorfor dere valgte å selge disse? Jeg ønsker å beholde alle kjøpene mine, selvom det helt klart er åpenbare begrensninger her for en som begynner å bli avhengig av klokker.

Jeg har nettopp kjøpt 312 selv, mitt inntrykk er at dette ses litt på som startup-ur, og at Panerai-preferansene forfinet etter det. Man ønsker ekte 1950-look, man ønsker manuelt opptrukne verk, lenger power reserve, finere materiale i kassen eller enda renere look på skiven ved å kutte ut dato.

Noen synes 312 bærer litt høyt, og vil ha slankere kasse. Noen ønsker kanskje ikke å forbli 312-eier fordi det er et startup-ur. Samtidig synes jeg 312 huker av mange, men ikke alle boksene i forhold til det som oppfattes som Panerai-dna.

Med Panerai er det etter min oppfatning utseende og smak som får avgjøre, vintage-status er vel litt for tidlig ennå.

Velg den modellen du liker best, og har råd til. Og husk: remmer og utvalget på disse er halve moroa..

233 og 372 er meget pene, prismessig ligger begge noe over hva jeg ønsker å gi for første Panerai men de er klare potensielle kandidater for senere kjøp.

Enig i at børstet urverk appellerer noe mer enn et polert. IMO kler børstet urverk den røffe stilen jeg mener Panerai bør ha.

Dere som solgte 312 og 359 vil dere si noe mer om hvorfor dere valgte å selge disse? Jeg ønsker å beholde alle kjøpene mine, selvom det helt klart er åpenbare begrensninger her for en som begynner å bli avhengig av klokker.

Jeg tror kommentarene til @Futen dekker endel av grunnen til at jeg valgte å la min 312 gå. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor jeg solgte min, men det jeg derimot husker meget godt er at jeg angret som en hund i ettertid. Det måtte en PAM inn igjen og da ble det bare naturlig å gå for en noe mer avansert modell.

Hvis det er noe jeg skulle bemerke med 312 er det at den bygger litt høyt grunnet automatisk verk samt at rotoren lager litt lyd når den roterer. Ellers er det lite å utsette på den modellen. Mind you, har du først kjøpt en PAM så kan det meget vel hende at du ønsker deg en med flere funksjoner. Alternativt går du helt til roten og vil heller ha en base-modell ala 372.

Hvis du er usikker på om du kommer til å beholde klokken eller ikke ville jeg anbefalt deg å kjøpe brukt. Er du 100% sikker på at du skal ha klokken og ikke vil kvitte deg med den så er det ingenting som slår nyklokkefølelsen :)

Jeg solgte min 312, rett og slett fordi jeg etter noen måneder fikk "tvangstanker", om at en Panerai må være i 47mm og ha manuelt opptrekk. Har aldri savnet den, selv om det er et flott ur.

Har 312 og 372, 312 er en flott inngangsmodell til Pam. Litt høy pga auto-verket og kunne ønsket gullvisere. Men jeg er svært fornøyd med mine 2, skulle jeg bytte min 312, ville nok 233 være en het kandidat. Har vel tenkt å beholde de jeg har og jakte på Radomir og Submersible, f.eks 190 og 389

Redigert:
Jeg vil bare knytte en kort kommentar til fenomenet rotorstøy. For litt siden hadde jeg et Vajoux 7750-basert ur. Da kan man snakke om rotorstøy. Her sitter rotoren festet med kulelager (det gjør sikkert mange rotorer, men ikke alle..) og de rotorene bråker de. Støyen og vibrasjonene har fått et eget navn "Vajoux-wobble". Selv det var - alle ting sett under ett - til å leve med.

Poenget?? Rotorstøyen fra P.9000-urverket er milevis fra et slikt støynivå, og helt til å leve med. Synes jeg i hvert fall. Men støy oppfattes veldig ulikt blant folk, så jeg kan ikke ilegge synspunktet gyldighet ut over meg selv.

Jeg tror kommentarene til @Futen dekker endel av grunnen til at jeg valgte å la min 312 gå. Jeg husker ikke nøyaktig hvorfor jeg solgte min, men det jeg derimot husker meget godt er at jeg angret som en hund i ettertid. Det måtte en PAM inn igjen og da ble det bare naturlig å gå for en noe mer avansert modell.

Hvis det er noe jeg skulle bemerke med 312 er det at den bygger litt høyt grunnet automatisk verk samt at rotoren lager litt lyd når den roterer. Ellers er det lite å utsette på den modellen. Mind you, har du først kjøpt en PAM så kan det meget vel hende at du ønsker deg en med flere funksjoner. Alternativt går du helt til roten og vil heller ha en base-modell ala 372.

Hvis du er usikker på om du kommer til å beholde klokken eller ikke ville jeg anbefalt deg å kjøpe brukt. Er du 100% sikker på at du skal ha klokken og ikke vil kvitte deg med den så er det ingenting som slår nyklokkefølelsen :)

Byttet ut min 111 og Kjøpte ny 312 på Bjerke i 2013 og har ikke angret en dag.

Fantastisk klokke og den påståtte rotorstøyen er bare musikk i mine ører. :mrgreen:

Skulle jeg noen gang "oppgradere" måtte det ha blitt 233 eller 270, men da snakker vi om ganske mye mer penger igjen..

Radiomir og Submersible blir for sært for meg. 47mm manuelle verk f.eks 372 blir "litt for" vintage i mine øyne.

Godt vi har forskjellig smak :)

Nice, det ligger ann til å bli 312 for min del. Hvordan syntes du 312 bærer i forhold til 111? ser 312 er noe tykkere enn 111. Vurderte 111 en stund pga manuell opptrekk og den klassiske looken, men gikk senere bort fra den pga ETA-verket.

Nice, det ligger ann til å bli 312 for min del. Hvordan syntes du 312 bærer i forhold til 111? ser 312 er noe tykkere enn 111. Vurderte 111 en stund pga manuell opptrekk og den klassiske looken, men gikk senere bort fra den pga ETA-verket.

Først og fremst vil jeg si at jeg synes 312 føles ut som en MYE større klokke, den er tyngre, høyere, mer firkantet. Så det må man være OBS på. At Luminor er en mer behagelig klokke å ha på sammenlignet med Luminor 1950 er min erfaring.

Samtidig fikk jeg litt turnoff av 111'en min etter en stund, bla. fordi kompisen min med en klokke til 2000kr hadde "samme" verket (Ja vet at det er modifisert av Panerai, men fortsatt i utgangspunktet et billig verk) samt at manuelt opptrekk er ikke min greie, syntes det var mer slitsomt enn sjarmerende å drive å skru opp klokken annenhver dag.

Alt i alt følte det var en stor oppgradering å gå til 312.

Kasseformen på Luminor likte jeg, så en 510 for eksempel kunne jeg ha vurdert hadde den vært rimeligere.

Redigert: