Panerai boblen sprekker!(?)

Orket ikke å høre mer enn tre minutter. Hvor pålitelig er egentlig Archie? Han snakker jo uansett utelukkende om Asia, så ikke nødvendigvis veldig relevant for resten av verden. Markedet for eksklusive ur har vel generelt gått nedover i Asia.

Personlig tror jeg ikke at nevnte boble har sprukket, Panerai som "special brand" vil nok ganske sikkert bestå i minst 10-15 år til.
Flere med meg har tidligere gitt uttrykk for, bl.a. her på TS, at toppen muligens ble nådd for et par år siden. Ihvertfall kan det synes slik når en leser i ulike andre klokkefora, f.eks. i www.paneristi.com
Situasjonen bedrer seg heller ikke noe særlig blant mange ihuga Paneristi, når det årlig presenteres PAM med nesten ugjenkjennelige DNA til de opprinnelige modellene. Dagens bredde av ulike modeller blir litt for fjernt fra de modellene som gjorde Panerai til det det engang var. IMHO.

PS
Jeg forblir selvsagt trofast Paneristi! :cool:

Det samme kan i høyeste grad sies om Rolex.
Jeg tror det ganske enkelt blir til at de med innenfor DNA er lettsolgte og de mer annerledes er muligens lettsolgte de også hvis det er få nok av dem.
Hvis det blir mange a-typiske ur vil kansje disse gå noe ned.

• Liker
Reaksjoner: Gin
Panerai har rota det til ganske så mye. Rolex er dørgende kjedelige i forhold.

Rolex har i en årrekke nikket beskjedent til sine kjøpere - Panerai har gjort det motsatte.

Rolex ville aldri utgitt en moderne look-a-like i noen form / samme volum som Panerai.

• Liker
Reaksjoner: BRIO1368
Panerai har rota det til ganske så mye. Rolex er dørgende kjedelige i forhold.

Rolex har i en årrekke nikket beskjedent til sine kjøpere - Panerai har gjort det motsatte.

Rolex ville aldri utgitt en moderne look-a-like i noen form / samme volum som Panerai.
Den dagen Rolex nikker beskjedent har Franc'n duppet nedenom og ned og armbåndsur er blitt ulovlig.

...de lanserte vel en vintageklokke i hvitt gull for ikke så alt for lenge siden?

Rolex har forøvrig nærmest tronet vintagelooklanseringer gjennom Tudor?

Archie, klokke-verdenens svar på Donald Trump....

Skal jeg pitche inn her, tror jeg at klassikerne vil holde seg, mens "røkla" nok kan variere en del i pris. Rein gjetning selvsagt. Når et er sagt, så får markedet seile sin egen sjø. Jeg har en 111 som jeg kjøpte fordi... jeg LIKER den uavhengig av investeringsprofilen. Og den har jeg ikke tenkt å selge fordi en tulling med masse "cheap flights and hotels" utskrifter i bakgrunnen forteller meg at markedet er på vei ned.

Jeg lekte med tanken på å skaffe meg en panerai men måtte gi opp. De pumper jo ut nye mpdeller raskere enn jeg klarer å Google hva som er hva. Så meg nødt til å trekke meg stille tilbake til studier av kissing 4's og long 5's :)