Panerai - elendig service

Medlem
21. mai 2011
Innlegg
1
Etter å ha ventet 6 mnd på en reparasjon og uttalige mailer med Richemont i Nederland har jeg gitt opp Panerai. Klokkene er av medium kvalitet (tro meg, jeg har hatt mange ur) og servicen elendig. Det verste er at urmaker Bjerke har lite de skulle sagt annet enn "at vi beklager at dette tar tid, men det er dessverre lite vi kan gjøre". Etter å ha hatt 3 Panerai ur var jeg blitt fan, men som sagt er kvaliteten og servicen dårlig. Markedsføringsgimmick alt sammen. Ventetider på "alle" modeller og lansering av stadig nye varianter, men minimal variasjon rundt samme tema. De tjener sikkert gode penger, men lite som minner om et kvalitetshus som de gode gamle sveitsiske husene.
 
Worlds+Smallest+Violin.jpg
 
Ai ai ai... 6mnd ventetid på en rep hadde gjort meg irritert og, men å forkaste hele Panerai er vel litt drøyt? Jeg har også en Panerai på rep i Sveits for øyeblikket, og håper ikke det tar 6 mnd, men må nok belage meg på 3-4 mnd.

Men Panerai er jo kjent for å ta seg god til, og gjøre ting på sin måte ;)
 
Kan du utdype hva du oppfatter som dårlig service, og ikke minst dårlig kvalitet?
At det er ventetid hos Panerai uten tilbakemeldinger?
Du sier du var fan av Panerai og har hatt 3 av dem.
Hvis de hadde så ræva kvalitet hvorfor fortsatte du å kjøpe ytterligere to av dem?:confused:

Skjønner at du er sur (hadde vært det selv), og vi setter pris på litt temeratur her på forumet, men å lire av seg med sure oppgulp uten å komme med gode begrunnelser blir litt søkt.:roll:
 
Jeg tror dessverre vi alle har blitt relativt hjenevasket på kollektivt nivå når vi synes service på ting til 30-40-50´++++ på 3-4-5-6 måneder er i nærheten av å være akseptabelt.

Sier seg selv at klokken(e) ligger i kø for service/rep, sier seg også selv at man kunne hatt et billett/kø system som gjorde at man stakk innom ADen sin 1-2-3 uker før rep startet for å sende inn klokken i en uke eller to maks for arbeid og testing.

Sorry, men slike ventetider er ikke akseptable i noen bransje.
 
Jeg tror dessverre vi alle har blitt relativt hjenevasket på kollektivt nivå når vi synes service på ting til 30-40-50´++++ på 3-4-5-6 måneder er i nærheten av å være akseptabelt.

Sorry, men slike ventetider er ikke akseptable i noen bransje.

+1
 
Må klokken sendes til fabrikanten så tar det desverre tid. Dette visste vi før vi kjøpte klokkene, så ser ingen grunn til å klage om det. Det er selvsagt irriterende, men da bør man unngå in-house, spesielt med komplikasjoner.

Jeg opplevde faktisk at hairspringen i min Panerai knakk. Klokken er 4 mnd gammel. Men det er snakk om bevegelige mekaniske deler. Selvsagt kan ting knekke, slutte å virke etc. Slike ting merker man ikke på kvalitetskontroll. Alt tilsa at klokken var 100% når jeg fikk den. Den gikk tilfredstillende nøyaktig (kanskje litt for sent, men rett innenfor COSC spec.), og opprettholdt gangreserven ihht. papirene. Det er grunnen til at vi får garanti på ting vi kjøper. Ting kan feile. T.o.m. quartz!


Siden det var in-house verk og en relativt komplisert prosess, så måtte den sendes inn til Panerai. Jeg var inneforstått med laaaaaaaaaange reperasjonstider når jeg kjøpte klokken, så når Bjerke fortalte meg at det tok minimum 3-4 mnd fikk jeg bare bekreftet noe jeg allerede visste. Jeg kan gjøre som trådstarter å trashe Panerai på åpent forum, eller jeg kan være litt empatisk ovenfor Panerai og oppføre meg skikkelig.

Tror ikke det er bedre hos andre produsenter heller. Omega og Breitling har vel service sentre rundt forbi, men går du opp et par hakk og treffer JLC, AP, Blancpain, Zenith så antar jeg at ventetiden er like lang.
 
Litt av problemet her er vel at det er vannvittig mangel på urmakere i hele verden. Dette med lang servicetid gjelder absolutt alle merker. Fikk akkurat tilbake ett ur etter 1 (!) år...

Samtidig må det sies at en vanlig overhaling på ett normalt 7750 verk er 4 timer, så kommer alt annet i tillegg. Koster vel mellom 4-5000 avhengig av merke.

Sist jeg hadde bilen på service byttet de olje, plugget i en kabel under dashbordet som sa at alt var bra- tok 16 minutter (jeg tok tiden;) ) og det kostet 10990.- DET er noe å tenke over....
 
Litt av problemet her er vel at det er vannvittig mangel på urmakere i hele verden. Dette med lang servicetid gjelder absolutt alle merker. Fikk akkurat tilbake ett ur etter 1 (!) år...

Samtidig må det sies at en vanlig overhaling på ett normalt 7750 verk er 4 timer, så kommer alt annet i tillegg. Koster vel mellom 4-5000 avhengig av merke.

Sist jeg hadde bilen på service byttet de olje, plugget i en kabel under dashbordet som sa at alt var bra- tok 16 minutter (jeg tok tiden;) ) og det kostet 10990.- DET er noe å tenke over....

Litt over 1 år var rimelig ekstremt - da blir det fort til at man anskaffer seg både ett og annet ur i melomtiden tenker jeg. Dog må det være noe eget å få tilbake et ur fra service etter et år også ;)

Litt OT dette, men lurte voldsomt på hvaslags bil dette her var? ;)
 
Sist jeg hadde bilen på service byttet de olje, plugget i en kabel under dashbordet som sa at alt var bra- tok 16 minutter (jeg tok tiden;) ) og det kostet 10990.- DET er noe å tenke over....

Hva i all verden gjorde de med bilen på 16min som kostet nesten 11K?
 
Litt av problemet her er vel at det er vannvittig mangel på urmakere i hele verden. Dette med lang servicetid gjelder absolutt alle merker. Fikk akkurat tilbake ett ur etter 1 (!) år...

Samtidig må det sies at en vanlig overhaling på ett normalt 7750 verk er 4 timer, så kommer alt annet i tillegg. Koster vel mellom 4-5000 avhengig av merke.

Sist jeg hadde bilen på service byttet de olje, plugget i en kabel under dashbordet som sa at alt var bra- tok 16 minutter (jeg tok tiden;) ) og det kostet 10990.- DET er noe å tenke over....

Denne forklaringen kjøper jeg ikke....og skulle det mot formodning være i nærheten av sannheten kan du ikke være riktig klok om du betalte.
 
Denne forklaringen kjøper jeg ikke....og skulle det mot formodning være i nærheten av sannheten kan du ikke være riktig klok om du betalte.

Jeg trodde også det var slutt på den tiden da verkstedene tok inn kjøretøyet og mekanikeren regnet over at det var 4 hjul + reserve og ferdig med det, og det eneste som det var "dreis" over var regningen.
Men der tok jeg feil, i forbindelse med en EU kontroll nylig fikk jeg som tillegg festet batteriet og byttet en tettering til pinjongen, en enkel jobb på max 2 timer og deler for 350,- regningen kom på over 9.000,- kan noen fatte hvordan det går til?