Å gi en anbefaling, sånn uten videre, er svært vanskelig.
Hva er du selv intr. i ? Sportsur, dressur eller dykkerur ? Hvor mye kan den maksimalt koste ? Titan, stål eller gull ? Automatikk eller manuell ? O.s.v.
De "historiske" modellene blir gjerne foretrukket av mange samlere; PAM 0-1-2-4-5-9-21-22-26-36-37-40-55-56-61-82-111-112-115-116-117-118-127-172-176-177-183-190-195-203-210-217-219-232-247-248-249-262 og nye 292. Felles for dem er at de bl.a. er håndopptrukne, har mørk skive og ikke har lenke.
Selv foretrkker jeg dykkermodellene i stål, men begynte i sin tid med en ordinær 104.
PS. Ikke tenk på remen når du handler Panerai - det blir litt som å justere sine bilpreferanser etter lakkfargen!
Ettermarkedet for remer til Panerai er enormt og inneholder svært mye.
Utvalget gir rom for stor variasjon, og en sportslig modell kan f.eks. "dresses opp" ganske lett, og motsatt. Samling av disse kan fort utarte til en liten hobby - pass på.
Ganske riktig som DJM skriver, pass deg for PAMbasillen !
Å bytte remmer på ens PAM er litt av halve moroa. Det finnes en rekke produsenter, ofte én og to mannsbedrifter, som produserer de mest fantastiske remmer, gjerne etter dine egne spesifikasjoner. Ferdigproduseerte remmer i en rekke materialer og skinnkvaliteter, samt i en rekke farger, kan kjøpes til priser fra ca NOK 450 til et par tusen / stk, med og uten spenne. Det er nesten et eget "fag" dette med å remmer og spenner. :roll:
Å kunne variere litt på remmen, alt etter situasjonen og humøret, eller etter resten av ens antrekk, kan fort bli noe en bare MÅ ha eller gjøre !
Interesserte kan gjerne kontakte meg, og en ønsker tips om hvor og hvem m.h.t. remmer.
Etter å ha vært litt skeptisk i et par år, har jeg begynt å bli litt nysgjerrig på Panerai. Dere som har Panerai; hvilken diameter er det på Panerai urene deres?
40 mm Panerai er kanskje litt som å banne i kirken? Eller?
Mine er, og har alltid vært 44 mm, har prøvd en PAM187 på armen, og den er stor > 47 mm ! Men det er klart at det hele avhenger jo av håndleddet klokken skal sitte på...
40mm er liksom ikke helt Panerai,- mener nå jeg da..
Noen vil jo si at 44mm ikke er helt riktig heller, og at 47mm er tingen, ettersom de første Panerai-modellene var 47mm (eller mer - jf. den store Egiziano)
40mm er litt lite synes jeg. En Panerai passer bedre i 44mm.
Det er mange eksempler på folk som har kjøpt 40mm - angret seg, og straks byttet opp til 44mm. Den er ikke vanskelig å bære.