Hvor mye har det å si om papirer mangler på en klokke så lenge man har ekthetsbevis fra urmaker samt bekreftelse på at klokken ikke blir beholdt på en service?
Jeg tenker ved et evt videresalg.
Hvor mye har det å si om papirer mangler på en klokke så lenge man har ekthetsbevis fra urmaker samt bekreftelse på at klokken ikke blir beholdt på en service?
Jeg tenker ved et evt videresalg.
Det vil spille en rolle, hvor stor rolle er vell avhengig av hvilket ur det er osv.
Det hjelper jo såklart på at du har ektehetsbevis, men kjøpere vill gjerne ha komplett sett,
spessielt om det er snakk om vintage! Men om man selger Tag feks på finn tror jeg ikke det vil spille
så kjempe stor rolle.
Det er billigere å kjøpe en klokke uten papirer og når du skal selge den videre får du ikke en så god pris som om du hadde hatt papirene.
Fyll ut en ordentlig kjøpskontrakt med selgeren og registrer klokken hos Bjerke ved sjekk eller service.
Papirer eller ikke gjenspeiles i prisen. For eldre ur spiller det liten eller ingen rolle. For nyere ut spiller det ingen rolle så lenge vedkommende har en god forklaring på hvorfor. Faren ligger jo i at uret kan være stjålet. For virkelig nye ur som ellers vil være underlagt garanti, vil ikke den gjelde når man ikke har papirene og evt reparasjoner/feil må dekkes på egen kappe...
På nyere ur vil man naturlig miste relativt mange potensielle kjøpere (ved et evt videresalg) pga usikkerhet vedrørende urets opprinnelse. Helt avhengig av ur og prisklasse vil nok manglende papirer på et relativt nytt ur i 30 tusen kroners klassen utgjøre minst 5 tusen.. Dette under forutsetning av at det finnes en plausibel forklaring på de manglende papirene.. Gjør det ikke det er nok prisforskjellen større. Just my 2 cents